Calendarul Pirelli 2013 renunță la pictorialele incendiare și se dedică scopurilor umanitare

Publicat: 07 12. 2012, 11:45
Actualizat: 03 02. 2019, 21:43

Viziunea celebrului fotograf Steve McCurry a reușit să desprindă noul Calendar Pirelli de eticheta de pictorial fashion și, cu toate că, respectând tradiția, la realizarea imaginilor au contribuit fotomodele celebre, cele 34 de pagini care alcătuiesc ediția din 2013 și care sunt dispuse sub forma unei cărți pot concura la titlul de opere de artă fotografică.

În Calendarul Pirelli 2013 – care a ajuns astfel la numărul 40 – nu mai apar fotografii incendiare cu fete aproape nud, ci imagini care exprimă stări, senzații și povești ale unor femei care nu sunt doar frumoase, ci și luptă pentru cauze umanitare. Calendarul Pirelli de anul viitor are ca gazdă, pentru a treia oară – după ediția din 2005, a lui Patrick Demarchelier, și ediția lui Terry Richardson din 2010 -, Brazilia, o țară pe placul conducerii companiei, care, după cum mărturisea Giuseppe Cangelosi, CEO la Pirelli Tyres România, desfășoară o treime din afaceri în țara sud-americană, 11.000 dintre angajați lucrând aici.

Privită prin ochii fotografului Steve McCurry, care a realizat calendarul din 2013, Brazilia nu mai este o piață de muncă, ci o simfonie de culori, tradiții și contraste, din paginile calendarului nelipsind și celebrele grafitti care spun, în imagini, istoria țării. În cele două săptămâni cât a durat procesul de fotografiere pe străzi și în favelas (cartierele foarte sărace, n.r.) din Rio, McCurry a făcut una dintre călătoriile sale fascinante de descoperire, surprinzând povești, experiențe și trăsături ale oamenilor și pământurilor îndepărtate. Astfel, Calendarul Pirelli 2013 își spune poveștile prin intermediul fețelor desenate în graffiti și oamenilor obișnuiți, precum și prin intermediul fotomodelelor din acest an, a căror trăsătură comună este un angajament puternic pentru fundații, proiecte umanitare și organizații non-guvernamentale.

„Am încercat să înfățișez Brazilia, peisajul său, economia și cultura împreună cu elementul uman”, a spus McCurry în filmulețul de prezentare a calendarului, lansat în România într-un eveniment care a avut loc la București, joi seară. „Aceasta a fost povestea pe care am vrut să o spun prin lentila mea. Pentru mine, fotografia este un important mijloc de expresie pentru a spune povești mari și mici ale vieții de zi cu zi”, a mai spus acesta. În fundal, Rio este plin de viață, cu cartierele sale istorice, cum ar fi Lapa și Santa Teresa, ale sale favelas, baruri și cluburi de noapte, piețele sale, centre de dans și săli de sport, școli și stații de autobuz. Orașul apare autentic, foarte diferit de stereotipurile obișnuite. „Am mers foarte mult pe străzi, uitându-mă la toate aceste momente ale vieții de zi cu zi și făcând o mulțime de poze”, a spus McCurry. „Eu sunt în căutarea momentului de trecere, atunci când imaginea dezvăluie un pic de tensiune”, a explicat McCurry.

„Aș spune că sunt un fotograf de stradă care fotografiază «situații găsite». Poți fotografia nuduri oriunde. Dar aceste modele sunt îmbrăcate și fiecare dintre ele are propria ei activitate de caritate. Ele sunt persoane idealiste și care au un scop. Așa că am vrut să le fotografiez într-un loc special, iar Rio a fost perfect pentru acest lucru”, a adăugat McCurry.

Există 34 de imagini color în Calendarul Pirelli 2013, legate împreună într-o carte: 23 de portrete de actrițe și modele, nouă imagini care prezintă fragmente din viața de zi cu zi și două fotografii compuse în întregime din graffiti și picturi murale. Acestea sunt o evocare a expresiei artistice populare, care au atras atenția lui McCurry prin capacitatea lor de a reflecta aspectele sociale pe care el le-a interpretat și au devenit fundal în multe fotografii.

Calendarul prezintă 11 modele, actrițe și cântărețe: braziliencele Isabeli Fontana (care a apărut în ediția lui Bruce Weber din 2003 a Calendarului Pirelli, în ediția din 2005 a lui Patrick Demarchelier, în ediția lui Peter Beard din 2009, în ediția lui Karl Lagerfeld din 2011 și în calendarul lui Mario Sorrenti din 2012) și Adriana Lima (de asemenea prezentă în ediția lui Patrick Demarchelier din 2005), actrița Sonia Braga și cântăreața Marisa Monte, actrița italiano-egipteană Elisa Sednaoui, fotomodelul ceh Petra Nemcova, fotomodelul tunisian Hanaa Ben Abdesslem, fotomodelul etiopian Liya Kebede și modelele americane Karlie Kloss, Kyleigh Kuhn și Summer Rayne Oakes.

În spatele frumuseții incontestabile a fiecăreia dintre cele 11 fotomodele din Calendarul Pirelli 2013 se află o poveste tristă de viață care s-a transformat într-o cauză umanitară. Astfel, Adriana Lima luptă pentru a extinde proiectul maternității de la spitalul catolic din Port Au Prince, pe care să îl transforme într-un loc unde mamele și bebelușii cu complicații pot primi asistență medicală la un nivel care până acum a lipsit din Haiti. Isabeli este în prezent ambasadorul brazilian pentru www.1love.org, o organizație care lucrează în colaborare cu Salvați Copiii.

Marisa Monte este „decana” de vârstă a modelelor din Calendarul Pirelli 2013 – are 45 de ani. Cântăreață braziliană originară din Rio de Janeiro, Marisa este încă o frumusețe demnă de luat în seamă și celebră în țara ei pentru implicare socială. Artista este „nașa” formației Portela Filhos da Águia (grupul de tineret al școlii de samba Portela) și participantă la campaniile „Rio com Gentileza / Rio cu bunătate” și „Eu Sou da Paz / Eu sunt pentru pace”.

Steve McCurry, înarmat cu ani de experiență de călătorie și ghidat de o curiozitate înnăscută, a intrat în spiritul orașului Rio și s-a deschis pe sine către oamenii acestuia, care îi ofereau chipuri și stări de spirit. Calendarul alternează portretele de modele și actrițe cu imagini ale oamenilor obișnuiți: un pugilist tânăr antrenându-se, o vânzătoare de fructe la piață, dansatori de samba, maeștri de capoeira practicându-și arta, o femeie făcând jogging, un profesor de artă, un turist la un muzeu, o secretară uitându-se pe fereastră, niște îndrăgostiți plimbându-se împreună la apus de soare. Aceste scene de viață obișnuită și nu atât de obișnuită povestesc evoluția unei națiuni care se află în schimbare fără a-și pierde adevărata fire și trăsăturile care o fac unică.