CapsulaDragon, fabricată de compania americană SpaceX, s-a desprins de Stația Spațială Internațională (ISS) joi, cu ajutorul unui braț robotizat, punând astfel capăt primei vizite a unui vehicul spațial privat la bordul avanpostului orbital, au confirmat specialiștii de la NASA, citați de AFP.
Atașată de ISS cu ajutorul aceluiași braț robotizat, manevrat de cei șase astronauți care formează echipajul actual al stației,capsulaDragon s-a separat de ISS la ora 08.07 GMT (11.07 ora României, n.r.), cu două minute mai târziu decât era prevăzut, a precizat comentatorul postului de televiziune al NASA, care a transmis în direct această manevră.
Dragon a rămas conectată la ISS timp de cinci zile, 16 ore și cinci minute.
Vehiculul spațial, cu o greutate de șase tone, o formă de clopot și înzestrat cu două antene solare, s-a conectat la ISS cu ajutorul brațului robotizat, vineri.
Astronautul care a manevrat brațul robotizat a îndepărtatcapsulade ISS, iar brațul a abandonatcapsulaîn jurul orei 09.35 GMT (12.35 ora României, n.r.).
Capsulaîși va porni propriile motoare orbitale pentru a-și începe călătoria de revenire pe Terra. Dragon va reintra pe orbită la ora 14.51 GMT (17.51 ora României, n.r.) și va efectua un „plonjon” în atmosfera terestră ce va avea o durată de o oră, urmat de o amerizare parașutată în Oceanul Pacific, la ora 15.44 GMT (18.44 ora României, n.r.), la o distanță de 907 kilometri de coastele Californiei.
Dragon a devenit primul vehicul spațial al unei companii private care s-a conectat la ISS pentru a livra provizii la bordul stației.Capsulaa fost lansată cu ajutorul unei rachete Falcon 9, de la baza aeriană Cape Canaveral din apropiere de Centrul Spațial Kennedy din Florida.
În această primă misiune cu rol demonstrativ,capsulaDragon a livrat la bordul ISS 521 de kilograme de provizii – inclusiv alimente și material pentru laboratoarele științifice – și va readuce pe Terra echipamente și diverse experimente științifice care cântăresc împreună 660 de kilograme.
NASA mizează pe succesul SpaceX, întrucât agenția spațială americană contează pe sectorul privat – cu care a încheiat parteneriate pentru a prelua ștafeta după retragerea din circulație a navetelor spațiale americane, în iulie 2011 – pentru a transporta încă din acest an și la costuri mai mici materiale și provizii la bordul ISS și, ulterior, astronauți, începând din 2015.
În virtutea unui contract de 1,6 miliarde de dolari încheiat cu NASA, compania SpaceX va efectua 12 misiuni de aprovizionare a ISS pe parcursul a patru ani.
NASA a încheiat și un contract de 1,9 miliarde de dolari cu Orbital Sciences Corporation, pentru opt misiuni de reaprovizionare a ISS prin intermediul lansatorului Antares și al capsulei Cygnus, care ar putea zbura pentru prima dată în spațiu în vara sau în toamna acestui an.
NASA a distribuit, totodată, 270 de milioane de dolari unor companii considerate ca fiind promițătoare în domeniul transportării astronauților la bordul ISS. Este vorba, în afară de SpaceX, de companiile Boeing, Sierra Nevada și Blue Origin.
NASA depinde exclusiv de capsulele rusești Soyuz – care au trei locuri – pentru a-și trimite astonauții la bordul ISS și plătește Rusiei suma de 50 de milioane de dolari pentru un loc la bordul acestor vehicule.
În ceea ce privește misiunile de aprovizionare, ISS depinde de vehiculele automatizate de tip cargo rusești Progress, europene (ATV) și japoneze (HTV), care sunt create pentru a fi folosite o singură dată și care se autodistrug arzând la reintrarea în atmosfera terestră, la finalul misiunii.
ISS este un proiect spațial în valoare de 100 de miliarde de dolari, finanțat în principal de Statele Unite ale Americii și la realizarea căruia participă 16 țări. Stația este ocupată în permanență, din noiembrie 2000, de echipaje comune.
ISS se află pe orbita terestră la o altitudine de 350 de kilometri, efectuând o rotație completă în jurul Terrei la fiecare 90 de minute, navigând cu viteza medie de 28.000 de kilometri/ oră. Cântărind peste 408 tone, ISS oferă un spațiu locuibil echivalent celui dintr-un avion Boeing 747.