Deși atipic, modelul de afaceri al celebrului lanț de restaurante McDonald”s face ca o mare parte a profiturilor să provină din chirii și nu din vânzarea produselor fast-food specifice.
Compania americană urmărește strategie ușor diferită față de concurenții din piață, astfel că, în afara cotelor de franciză, a alimentelor și a cotei din vânzări, McDonald”s percepe și o chirie, parțial coordonată cu vânzările.
În plus, potrivit contractului de franciză, corporația deține în mod obligatoriu și terenurile pe care se află restaurantele. În prezent, McDonald”s deține mai multe active imobiliare a căror valoare era de 22 miliarde de dolari la finele anului 2011, scrie Capital.
Cum doar 19% din din restaurante sunt deținute de companie, restul fiind francize, o treime din cifra de afaceri este generată de taxele de franciză și chirii.
Mai mult, operatorii de restaurante McDonald”s s-au plâns recent că gigantul american îi taxează din ce înce mai mult, aici fiind incluse chiria, remodelarea unităților și taxele pentru calificarea personalului.
Cu toate acestea, vânzările globale ale companiei au urcat cu 2,6% în restaurantele deschise cu cel puțin un an în urmă.