După Al Doilea Război Mondial, lumea artei a luat o nouă turnură, picturile abstracte devenind foarte apreciate. Pentru oamenii de rând, aceste reprezentări erau ciudate și fără sens, însă criticii de artă le ridicau în slăvi. Observând acest lucru, jurnalistul suedez Ã…ke „Dacke” Axelsson s-a hotărât să testeze dacă acei critici pot face diferența între un tablou creat de un adevărat pictor abstract și cel creat de un cimpanezeu.
Pentru a face acest lucru, Axelsson a vizitat o grădină zoologică locală, unde, cu acordul îngrijitorului, i-a lăsat cimpenzeului vopsele de ulei și l-a lăsat să picteze.
Patru cele mai bune „lucrări” au fost apoi expuse la o galerie de artă sub numele artistului Pierre Brassau.
Spre surprinderea jurnalistului, criticii de artă au adorat tablourile. Unul dintre ei declara:
„Brassau pictează folosind tușe puternice, dar cu o determinare vizibilă. Tușele sale se răsucesc cu o afectare furioasă. Pierre este un artist care performează cu delicatețea unei balerine”.
Dorind să demascheze farsa, Axelsson a dezvăluit că Pierre Brassau este de fapt un cimpanzeu, însă reacția primită a fost neașteptată. Criticii de artă au fost cu atât mai entuziasmați de operele de artă, acest lucru ducând chiar la vânzarea unui astfel de tablou unui colecționar, scrie modernnotion.com.