Biroul Român de Audit Transmedia a organizat, joi, o dezbatere pe baza studiilor pe care le desfășoară și ale căror concluzii au fost reunite sub titulatura „BRAT – Tendințe Media”.
Studiile BRAT au prezentat aspecte referitoare la media din România (TV, radio, internet și outdoor-OOH) și modul în care a evoluat consumul de media în 2015, comparativ cu 2005.
Principala concluzie desprinsă de BRAT în urma cercetărilor sale este aceea că internetul s-a transformat dintr-un canal media într-o utilitate și a devenit foarte popular, în special în rândul tinerilor. Astfel, 95% dintre tinerii cu vârste între 14 și 24 de ani utilizează internetul în mediul urban, iar 82% dintre tinerii cu vârste între 14 și 24 de ani utilizează internetul în mediul rural.
În cadrul dezbaterii, Arina Ureche, directorul general al BRAT, a vorbit despre timpul pe care românii spun că îl petrec online zilnic, cifra fiind foarte mare.
„Sunt aproape 280 de minute pe care oamenii declară că l-au petrecut pe internet”, a spus Arina Ureche, precizând că se referă la utilizatorii de internet din România.
Potrivit studiilor BRAT, utilizarea internetului s-a diversificat și gradul de acoperire a nevoilor satisfăcute a crescut. Astfel, 75% dintre utilizatori folosesc e-mailul, 63% îl folosesc pentru accesarea unor site-uri de servicii online, 20% – pentru jocuri de noroc și pariuri sportive, 30% din populația din mediul urban face cumpărături pe internet, iar 26% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 25 și 34 de ani realizează operațiuni bancare online.
În ceea ce privește scopul folosirii internetului, cei mai mulți dintre utilizatori caută informații cu ajutorul motoarelor de căutare (84%), folosesc e-mailul (75%) și accesează rețelele sociale (74%). Totodată, 72% dintre utilizatori spun că urmăresc materiale video, 69% citesc știri, 64% caută anunțuri de mică publicitate, 63% caută informații despre produse/ servicii în vederea achiziției, 48% ascultă materiale audio, 31% fac operațiuni bancare online și 20% participă la jocuri de noroc și pariuri sportive.
Principalele teme de interes ale utilizatorilor de internet sunt știrile (pentru 53%) și muzica (pentru 50%). În acest clasament al temelor de interes urmează: medicină/ sănătate (pentru 41% dintre utilizatori), cultură/ filme/ cinema (40%), rețete culinare/ bucătărie (36%), educație/ dezvoltare personală (36%), vacanțe/ călătorii (32%), casă/ decorațiuni/ renovări (30%), computere/ software/ IT (27%) și politică (26%).
De asemenea, potrivit BRAT, internetul a devenit un fenomen de masă. În prezent, există 8,8 milioane de utilizatori de internet la nivel național, dintre care 6,5 milioane utilizează zilnic internetul.
Totodată, 70% din populația urbană și 44% din cea rurală utilizează internetul (56% din populația din mediul rural are acces la internet, dar doar 44% îl utilizează). Conform BRAT, 56% din populația cu vârsta cuprinsă între 14 și 64 de ani utilizează zilnic internetul.
În ceea ce privește profilul utilizatorului de internet după gen, există un echilibru de 50%-50% între femei și bărbați. De asemenea, cei mai mulți dintre utilizatorii de internet (51%) au vârsta cuprinsă între 25 și 44 de ani.
Pe de altă parte, potrivit BRAT, electricitatea (99%) și conexiunea la internet în gospodărie (56%) se află pe primele locuri în privința accesului la utilități ale românilor în mediul rural. Urmează, în ordine, accesul la alimentare cu apă curentă (45%), la canalizare (45%), la baie/ duș în interiorul locuinței (36%), la alimentare cu apă caldă (32%), la grup sanitar în interiorul locuinței (28%) și la rețeaua de gaze (10%).
De asemenea, internetul a desprins conținutul de canalul media original și l-a retransmis utilizând mijloace specifice, dar oamenii rămân fideli brandului de conținut indiferent de platforma pe care acesta este transmis, mai spune BRAT.
Astfel, 48% dintre utilizatorii de internet citesc site-uri ale unor ziare online (procentul fiind în creștere față de anul 2005, când era de 16%), 46% citesc site-uri ale unor reviste online (față de 14%, în 2005), 34% ascultă radio online (față de 5%) și 32% se uită la un post TV online (față de 2%).
Însă, în ciuda creșterii utilizării internetului, nivelul încrederii în informațiile găsite online a scăzut în 2015, la 45%, comparativ cu anul 2005, când era de 60%, mai spune BRAT.
Cu toate acestea, utilizatorii de internet spun că, atunci când au nevoie de informații, primul loc unde le caută este pe internet – 76% (în creștere față de 2005, când era 55%).
De asemenea, 71% dintre aceștia spun că internetul este indispensabil la serviciu, școală, facultate, față de 66%, în 2005. De asemenea, pentru 63% dintre aceștia comentariile publicate de alții pe internet sunt utile.
În ceea ce privește cumpărăturile pe internet, 50% dintre utilizatori spun că acestea le fac viața mai ușoară.
Totodată, potrivit BRAT, modul de accesare a internetului s-a diversificat și sofisticat. Astfel, 89% dintre utilizatori folosesc internetul de acasă și doar 8% de la internet cafe, în timp ce 70% din populația urbană deține un calculator și 35% deține un laptop. Totodată, 38% din populația urbană deține un telefon mobil, iar 14% – o tabletă.
De asemenea, dezvoltarea tehnologiei din ultimii 5 ani a avut un impact puternic asupra populației, crescând numărul de dispozitive utilizate pentru accesarea internetului atât în urban, cât și în rural. Astfel, 20% din populația urbană utilizează 3 sau mai multe dispozitive pentru accesarea internetului, iar în rural procentul este de 21%.
Diversificarea dispozitivelor care accesează internetul a dus la creșterea numărului de clienți unici la 80 de milioane lunar, față de 7 milioane de vizitatori lunar. 70% din totalul clienților unici sunt generați de dispozitivele mobile. Indicatorii clienți unici și număr de vizitatori mai sunt comparabili doar la nivel de zi, pentru perioadele mai lungi diferența crescând exponențial favorizată de creșterea numărului de dispozitive, de utilizarea mai multor browsere de pe același dispozitiv și de ștergerea cookie-urilor, precizează BRAT.
Pe de altă parte, televiziunea, radioul și presa scrisă se confruntă în prezent cu o tendință de descreștere a interesului publicului. Internetul este singurul canal câștigător, clasându-se în 2015 pe poziția a treia în consumul de media, după TV și panotaj. Panotajul, un mediu de expunere al mesajelor publicitare și nu un purtător de conținut media, înregistrează o evoluție constantă.
Dacă, în 2005, 48% din populația orașelor citea zilnic cel puțin o publicație tipărită, în prezent, cititorii nu depășesc 13% din populație. O scădere semnificativă a consumului zilnic este evidentă și în cazul radioului – de la 59% la 36% din populație, în cazul TV-ului descreșterea fiind de 13 procente, de la 89% la 76%. Interesul oamenilor s-a canalizat către internet, utilizatorii zilnici crescând de 5 ori în ultimii 10 ani și atingând 56%, în 2015, în mediul urban.
Panotajul este cel care nu a suferit modificări în ultimii 10 ani, el fiind influențat doar de obiceiurile zilnice de călătorie ale oamenilor, care s-au menținut constante.
Pe de altă parte, potrivit BRAT, în comparație cu alte țări, aparent în România, procentul investițiilor în TV este ridicat, iar în presa scrisă, mai scăzut, în timp ce timpii medii de consum au valori comparabile.
BRAT este organizația industriei de media din România care măsoară audiența presei scrise și a mediului online, auditează tirajele (presa scrisă) și monitorizează investițiile în publicitate (presa scrisă, online, radio și outdoor). Măsurătorile și monitorizările BRAT sunt independente și transparente, pe baza standardelor profesionale stabilite de membrii săi în concordanță cu normele internaționale.