„N-am avut puterea să răspund suficient de politicos, să refuz fără abuz de vorbe, o ofertă care mi se părea, pe toate planurile, iritantă”, a scris Pleșu după ce a primit solicitarea venită în numele Piraeus Bank.
„Ai fi zis că, în mintea doamnei care mă solicita, textul era deja scris. Trebuia doar să-i adaug semnătura mea (electronică). Ce aveam de făcut? Să produc un mesaj ‚inspirațional”, ‚motivațional”, ‚emoțional”, despre ‚adevărata valoare a lucrurilor și a fiecăruia dintre noi”. Cei vizați trebuia să afle (citind cîteva fraze care să încapă pe o jumătate de pagină A4) că ei sunt adevărata valoare a firmei. Una peste alta era vorba despre o nouă „poziționare / filozofie” a locului lor de muncă. Ceva de genul: ‚Curaj băieți! Fiți mîndri de voi! Omul e cel mai prețios capital! Ce s-ar face șefii fără voi?””, a mai scris Pleșu.
Scriitorul a precizat că nu este prima dată când primește astfel de oferte. „”Dl.Pleșu, spitalul X organizează o dezbatere despre diabet. Nu ne spuneti, în deschidere, cîteva cuvinte inspiraționale?”. ‚Dl.Pleșu, sindicatul benzinarilor organizează o petrecere. N-ați vrea să o deschideți Dvs. cu cîteva cuvinte bine simțite, cum știți Dvs.?”, ‚Dl.Pleșu, am scris o carte. Dați-mi și mie cîteva rînduri pentru coperta a patra”. Ș.a.m.d. Ideea este că sunt un fel de croitoraș îndemînatec, gata oricînd să însăileze vreo bluziță, vreo vestuță, vreun tricouaș. Îmi spun adesea că e vina mea: că afișez, involuntar, un înșelător aer de disponibilitate perpetuă, că nu par să am o profesiune bine definită și sunt gata, prin urmare, să mă ‚rebrenduiesc” la moment, în orice domeniu. De pildă, doamna de la firma de PR amintită adineaori va fi crezut sincer că sunt expert în ‚motivarea” unor funcționari de bancă. Știu, o să ziceți că ar trebui să mă simt flatat. Că această abundență sufocantă de ‚oferte de serviciu” e un semn de simpatie, de prețuire, de încredere în capacitatea mea de comunicare. Am motive să mă îndoiesc. Simt mai curînd că sunt tratat drept o soluție comodă: ce înseamnă pentru mine două trei fraze bine țintite? Le pot livra și în somn!”, a mai scris Pleșu.
„Recomand, deci, căutătorilor de mesaje inspiraționale și motivaționale, ba poate chiar educaționale, instrucționale, operaționale, intonaționale și activaționale să se uite pe Google”, le recomandă scriitorul celor care mai vor să îi trimită astfel de solicitări.