Ce au în comun Facebook și Coca Cola?
Obezitatea și pierderea vieții private vor fi, secolul acesta, ceea ce a fost fumatul în secolul trecut. Coca Cola, PepsiCo, Nestlé, McDonalds și alte firme ale căror venituri provin din vânzarea de produse cu conținut înalt de zahăr sau grăsimi, alături de cele precum FaceBook, Google sau Twitter, care depind de captarea informației personale a utilizatorilor pentru a o vinde apoi mai departe, se vor confrunta cu probleme similare celor pe care le-au avut companiile producătoare de țigări, notează luni ziarul El Pais, citat de Agerpres
500 de oameni de știință din 50 de țări au publicat raportul „The Global Burden of Disease” în care arată că, între 1990 și 2010, obezitatea a crescut cu 82% (în țările din Orientul Mijlociu creșterea a fost de 100%). „Copiii mureau înainte din cauza infecțiilor, combătute acum cu ajutorul vaccinurilor, noul flagel de azi este însă obezitatea iar copiii suferă consecințele”, explică Ali Mokdad, unul din autorii studiului. În ultimul deceniu, oamenii au fost afectați de boli și tulburări care derivă din excesul de greutate. Azi în SUA, unul din trei adulți și unul din cinci copii sunt clinic obezi. Companiile argumentează că greutatea nu derivă din ceea ce mâncam, ci este rezultatul mai multor factori. „Televiziunea, jocurile video și urbanizarea sunt mai responsabile de excesul de greutate decât produsele noastre”, spune el.
În secolul trecut, mult timp, companiile producătoare de țigări au reușit să împiedice să se facă legătură între cancer și fumat. Directorul științific al Comitetului pentru Investigații ale Industriei Tutunului (CIIT) scria în 1957 că „incidența oricărui tip de cancer este complexă și greu de analizat… Nimeni nu a stabilit că fumul sau vreuna din componentele sale provoacă cancerul la om”. Azi se știe că această afirmație este falsă, ceea ce producătorii de țigări îl știau deja.
Michael Mudd, fost vicepreședinte la compania Kraft, care vinde alimente și băuturi, vrea să conștietizeze oamenii de acest lucru. Sunt mulți factorii care determină obezitatea, dar aceste companii sunt principalele vizate. Nu numai că ele satisfac cererea consumatorilor, dar fac eforturi pentru a spori frecvența consumului și a cantităților ingerate. Mudd avertizează: „Așa cum lobby-urile armelor din SUA dau vina pe bolile mentale și pe jocurile video violente pentru a distrage atenția de la pericolul pe care îl reprezintă armele de foc, tot așa industria alimentară denunță viața sedentară și televiziunea drept cauză a obezității. Nu trebuie să cădem în această capcană”, conchide el.
La fel cum guvernele au reglementat până la urmă consumul de tutun, determinând companiile producătoare de țigări să-și caute refugiu în piețe mai puțin controlate din Asia și în alte regiuni, este posibil ca mai devreme sau mai târziu să se întâmple același lucru și cu companiile ale căror câștiguri depind de vânzarea de produse saturate de zahăr și grăsimi. Un lucru similar, dar mai complex, se întâmplă cu companiile care, via Internet, încearcă să seducă cu produse – conținuturi, „soluții”, „căutări” sau „comunități” – pentru care nu trebuie să plătim nimic. Nimic, cu condiția să le permitem să afle cine suntem, unde suntem sau facem, ce ne place sau ne interesează și să acceptăm anumite condiții (cine mai citește scrisul cu litere mici în care compania trece aceste condiții?). Oricum suntem monitorizați și fără voia noastră.
Această informație este foarte valoroasă pentru companii și alte organizații care vor să ne vândă un produs, o idee, o conduită sau un candidat. Progresele tehnologice permit culegerea a tot mai multe date noi prin telefonia mobilă, senzori la distanță, camere de filmare, recunoaștere facială etc. Și grație sistemului Big Data, noile tehnologii pot să extragă informație utilă care se transformă apoi în bani. Trebuie să facem ceva pentru a opri aceste forțe care vor să desființeze barierele care ne protejează de obezitate și care ne mai permit încă să avem dreptul la viață privată.