Ce spun cercetătorii despre „testul bateriei”: „Nu este chiar așa”
„Testul ricoșeului nu poate stabili dacă o bateriei este „moartă” sau nu, ci îți spune doar dacă este nouă sau nu”, a declarat Daniel Steingart, profesor de inginerie mecanică și aerospațială în cadrul Andlinger Center for Energy and the Environment, citat de princeton.edu. Testul sugerează că bateriile noi ricoșează foarte puțin, atunci când sunt scăpate de la foarte mică înălțime, pe o suprafață plată, în timp ce bateriile consumate ricoșează mai sus și de cele mai multe ori nu își păstrează echilibrul. Înălțimea acestui salt crește pe măsură ce bateriile se descarcă și acest lucru a dus la concluzia utilității testului, scrie princeton.edu.
„În urmă cu un an, un amic de al meu, care știe unde lucrez, mi-a trimis acest clip și m-a întrebat ce părere am”, a declarat Steingart. „Aveam mai multe baterii pe birou și am decis să încerc. Experimentul nu are niciun temei științific”.
Steingart a fost intrigat de experimentul ricoșeului bateriilor „descărcate”. Cercetătorii au pus la cale un experiment rapid, în care au aruncat o baterie obișnuită printr-un tub de plexiglas și au folosit un microfon de PC pentru a înregistra zgomotul căderii. Aceștia au folosit timpul dintre sărituri pentru a determina înălțimea fiecăreia.
În alt test, au fost analizate materialele folosite la fabricarea bateriilor alcaline, iar echipa a obținut date prin scanarea X-ray a bateriilor. Cercetătorii au combinat rezultatele testului cu tuburi de plexiglas cu informațiile despre materialele care determină ricoșeul bateriilor. Acest fenomen are legătură cu modul în care bateria produce puterea. Electricitatea este generată de o reacție chimică din baterie, pe măsură ce zincul se transformă în oxid de zinc. Inițial, un strat de zinc înconjoară un nucleu de alamă, iar pe măsură ce bateria se descarcă, zincul devine oxid de zinc.
„Oxidul de zinc începe să se formeze pe exterior și forțează nucleul bateriei”, a declarat Steingart. „Pe măsură ce se obține tot mai mult oxid, bateria devine mai ușoară și poate „sări”. Potrivit cercetătorilor, bateria „sare” din cauza oxidului de zinc, care formează mici punți în interiorul materialului de zinc.
Steingart nu se miră de acest lucru, deoarece oxidul de zinc este folosit la fabricarea mingilor de golf, care trebuie să poată sări. Totuși, nivelul maxim de „bounce” se instalează cu mult timp înainte ca oxidarea de zinc să fie completă. „Chiar dacă testele par simple, modul în care coeficientul de restituire se schimbă furnizează o informație importantă, nu doar despre reacția din baterie, ci și despre reacția care stă la baza încărcăturii electrice”, a mai spus Steingart.