Cei mai mulți români (39%) sunt de părere că 9-10% din valoarea notei reprezintă un bacșiș bun în restaurantele de acasă, dar cei mai mulți americani consideră că 19-20% din prețul final ar trebui adăugat pentru calitatea serviciilor, iar 33% dintre canadieni obișnuiesc să lase 15-16% în plus în restaurante.
Chiar dacă nu și-ar dori să fie considerați prea zgârciți sau prea aroganți, în funcție de suma lăsată în plus, 57% dintre români au declarat că nu și-ar dori ca bacșișul să fie inclus automat în nota de plată într-un restaurant.
În țări ca Japonia sau China pur și simplu nu se practică această formă de recompensare, iar de multe ori este privită ca o insultă. În celelalte țări asiatice (în special în locurile mai turistice) obiceiurile vestice s-au instalat treptat. În multe dintre restaurante apare o taxă de serviciu de până la 10%, dar nu întotdeauna banii ajung la persoana care servește. Prin urmare este recomandată o rotunjire a notei în numerar, pentru a mulțumi pentru serviciile de calitate.
În Australia sau Noua Zeelandă este în regulă dacă clienții aleg să nu lase nimic în plus față de nota de plată, dar orice bacșiș va fi apreciat de persoana care servește masa, curăță camera sau cară bagajele.
Cele mai vizitate locații de către români și bacșișul obișnuit, sunt în Thailanda: rstaurant – 20 bht; txi – rotunjirea sumei; bar sau club – oricât – în recipientul comun; în Malaezia: restaurant – rotunjirea sumei; taxi – nu se obișnuiește; hotel staff – RM2 – RM10; în Hong Kong: restaurant – 10-15%; taxi, bar – păstrarea restului
În Statele Unite ale Americii și Canada bacșișul este mai mult decât uzual, fiind tratat ca parte a venitului angajaților. Aproape mereu poate fi plătit cu cardul, ceea ce ușurează procesul, dar mulți turiști obișnuiesc să aibă rezerve de bancnote de 1 dolar păstrate special pentru bacșiș.
În America Centrală este cel puțin la fel de important, întrucât cei mai mulți dintre cei care lucrează în restaurante sau hoteluri au salarii mici și se bazează pe aceste sume lăsate în plus pentru venitul lor lunar.
În America de Sud frecvența „atențiilor” scade, dar sunt în continuare binevenite. În general nu se renunță la bacșiș decât pentru motive întemeiate.
Cele mai vizitate locații de către români și bacșișul obișnuit: SUA: Restaurant – minim 15-20%; Bar, Hotel Staff -1$/băutură, bagaj; Taxi – 1$-15-20%; Mexic: Restaurant – inclus în notă sau 10-20% cash; Bar, Hotel Staff, Taxi -10-20 Pesos/băutură, serviciu
Brazilia: Restaurant – inclus în notă sau 10%; Bar, Hotel, Taxi – Rotunjirea sumei
Țările din Europa au viziuni diferite în ceea ce privește suma lăsată în plus, pe lângă nota de plată, chiar dacă în cele mai multe destinații turistice se practică această metodă de recompensare a serviciilor de calitate. În statele din vestul continentului prețul final include, de regulă, taxa de serviciu, prin urmare plata poate fi făcută doar rotunjind suma finală, dar dacă cineva merită o recompensă generoasă este de preferat ca bacșișul să ajungă direct la persoana respectivă (în special în Germania, unde bacșișul nu se lasă pe masă), în plus față de nota de plată.
În destinațiile din estul Europei nu este uzual ca nota să fie suplimentată cu prețul serviciilor, de aceea se obișnuiește adăugarea unei sume la prețul final. Țările nordice asigură salarii decente și pentru lucrătorii în restaurante sau hoteluri, de aceea bacșișul nu este așteptat, dar nici considerat jignitor.
Cele mai vizitate locații de către români și bacșișul obișnuit: Italia: Restaurant – inclus în notă sau 10%; Bar, Taxi – Rotunjirea sumei; Hotel Staff – 1-3 euro; Spania: Restaurant – inclus în notă, plus 5-10%; Bar -20 Cent; Taxi – Rotunjirea sumei; Hotel Staff – 1-5 Euro; Grecia: Restaurant – inclus în notă, plus Rotunjirea sumei; Bar, Taxi, Hotel Staff – Rotunjirea sumei; Franța: Restaurant – inclus în notă, plus Rotunjirea sumei; Bar – nu se obișnuiește; Taxi, Hotel Staff – 2-3 euro; Marea Britanie: Restaurant – inclus în notă sau 10-15%; Bar – nu se obișnuiește; Hotel, Taxi – 10-15%
Studiul a fost realizat în baza datelor colectate în 2019 printr-un sondaj online în rândul a 23.400 de persoane din 22 de țări, dintre care 1.006 români cu vârste cuprinse între 18 și 65 de ani.