În trecut, Uniunea Sovietică a administrat o adevărată școală, în care le antrena pe tinere în arta sexului, pentru a-i seduce pe diplomații străini, scrie mirror.co.uk.
Noul film al actriței Jennifer Lawrence, intitulat „Red Sparrow”, este construit în jurul poveștii unei tinere balerine, care ajunge să urmeze „cursurile de sex” ale „academiei KGB”.
Povestea ar putea părea „trasă de păr”, dar are un sâmbure puternic de adevăr, potrivit autorului romanului care a stat la baza filmului cu Jennifer Lawrence.
Balerina transformată în armă de seducție
Lawrence este Dominika Egorova, o balerină din Rusia contemporană, care suferă o accidentare, în urma căreia își încheie cariera și ajunge în lumea întunecată a spionajului.
Dominika este instruită pentru a deveni o așa numită „vrabie” – o femeie care se folosește de propriul trup pentru a-i prinde în capcană pe „inamicii statului rus”.
Filmul reprezintă o incursiune în anii spionajului de tip „kompromat” – folosirea seducției, în locul tehnologiei, pentru a-i atrage pe diplomați și afaceriști, care ar putea divulga secrete importante. De asemenea, aceștia puteau fi șantajați de „vrăbiile” antrenate de KGB.
Rețeta șantajului: un bar moscovit, prea multe pahare și o domnișoară frumoasă
Evenimentele din filmul „Red Sparrow” reprezintă un amalgam de anecdote, istorisite de fostul ofițer CIA, devenit autor de cărți, Jason Matthews, care a lucrat sub acoperire.
„Rușii au folosit timp de mulți, mulți ani femeile pentru a-i compromite pe oficialii străini, pentru a-i șantaja, pentru a-i face să divulge toate secretele”, a declarat autorul pentru CNBC.
„Dacă aceste condiții erau ideale, în Moscova, cineva cu acces la secrete consuma prea multe pahare într-un bar și o domnișoară avea grijă să-l seducă”.
Potrivit lui Matthews, care a lucrat 30 de ani în domeniul siguranței naționale, filmul este fidel realității istorice.
În momentul de apogeu al Cortinei de Fier, între anii 1960-1970, potrivit lui Matthews, sursele ruse au vorbit de o școală a „vrabiilor”, unde femeile erau „antrenate” în arta sexului și spionajului.
„S-au închis de ceva timp”, recunoaște autorul. Femeile erau instruite în vederea „dezvoltării unei conversații elitiste, deschiderii unei sticle de șampanie, lucruri mărunte, pentru care o femeie normală din Rusia nu era pregătită, la acea vreme”, a spus Matthews, care s-a retras din CIA în 2010.
Potrivit The Telegraph, informațiile despre școlile de spioni au fost vehiculate de foștii agenți.
Un fost agent KGB, directorul serviciilor de inteligență Oleg Kalugin, a spus că serviciile secrete nu le rugau pe femeile ruse să se ridice pentru țara lor, ci să „stea pe spate”.
O altă sursă este fostul lt. gen KGB Leonid Vladimirovici Șebarșin, care își aduce aminte că a locuit într-un dormitor „dărăpănat”, unde a învățat „arta fotografiei în toate variațiile, scrierea secretă, metode de comunicare, fundamentele colaborării cu sursele, metode de realizare a supravegherii – totul fiind nou și facinant”.
În lumea spionajului, una din „arte” ținea de seducție. Ca urmare, ceea ce am văzut în filmele cu James Bond, de pildă, reprezenta o certitudine.
Atât bărbații, cât și femeile au fost folosite ca momeli în trecut – fie că vorbim de o dansatoare exotică – precum agentul dublu Mata Hari, în primul război mondial sau „spionii Romeo” din Germania de Est, trimiși în Vest în calitate de „gigolo”, pentru a le seduce și influența pe doamne, în timpul Războiului Rece.
Astăzi, lucrurile s-au schimbat, potrivit lui Matthews: „Serviciile secrete occidentale nu folosesc sexul ca tehnică, așa cum făceau rușii. Nu mai există „sexspionaj”, nici șantaj, nici constrângere. FSB (fostul KGB) nu mai derulează o „Școală de Vrăbii”. Cred că dacă un diplomat străin se vede cu o tânără, într-un bar din Moscova, aceasta este pe cont propriu și FSB ar putea utiliza informațiile împotriva acelui individ, dar nu mai este o regulă”.