Într-o perioadă în care controversele abundă pe plan mondial în privința felului în care este reprezentat profetul Mohamed, un film biografic despre tinerețea acestuia – cel mai scump film iranian realizat vreodată – va avea premiera mondială duminică.
Festivalul Internațional de Film Fajr din Teheran, care coincide cu cea de-a 36-a aniversare a Revoluției Islamice din 1979 din Iran, conține în programul său un film care prezintă propria versiune a acestei țări despre felul în care a trăit cea mai venerată personalitate religioasă a islamului.
Potrivit organizatorilor festivalului, pentru a proteja demnitatea profetului, filmul va fi proiectat în afara competiției.
Iranul a fost un critic vehement a felului în care profetul Mohamed este portretizat în Occident, condamnând cea mai recentă copertă a revistei franceze de satiră Charlie Hebdo, publicată după atentatul terorist de la Paris de pe 7 ianuarie, care îl prezintă pe profetul musulman plângând și ținând în mâini o pancartă cu mesajul „Je Suis Charlie”.
Filmul, ce va fi lansat cu titlul „Muhammad, Messenger of God” în ceremonia de deschidere a festivalului, este regizat de Majid Majidi, un cunoscut regizor iranian, care a lucrat mai mult de cinci ani – și în mare secret – pentru a produce acest lungmetraj, care este doar al doilea film de mare buget din istoria cinema-ului iranian despre viața profetului Mahomed.
Primul film iranian de amploare despre profetul Mahomed a fost „The Message”, regizat în 1976 de Moustapha Akkad, cu Anthony Quinn în rolul principal, care a generat la rândul său controverse, în ciuda faptului că nu l-a arătat nicio secundă pe profet pe ecran, pentru a nu ofensa credințele musulmanilor.
Majid Majidi spune că a avut propriile dubii despre filmul biografic regizat de Moustapha Akkad, considerând că acel lungmetraj nu a reușit să prezinte în mod corect viața profetului Mohamed, „arătând doar Jihad și război”, dar și pentru că „imaginea islamului din acel film este imaginea unei săbii”.
Filmul lui Majid Majidi, finanțat de statul iranian, care reprezintă prima parte dintr-o trilogie ambițioasă despre viața profetului, prezintă povestea lui Mohamed de la nașterea lui și până la vârsta de 12 ani, încheiindu-se cu prima lui vizită la Sham (în Siria), unde Bahira, un călugăr creștin, i-a prezis că va ajunge într-o bună zi un profet.
Iranul intenționează să distribuie pe scară largă acest film începând din luna martie, cel puțin în țările vorbitoare de limbă engleză, ca și în cele arabe.
Chipul lui Mohamed nu va fi arătat pe ecran, iar directorul de imagine al filmului, italianul Vittorio Storaro, recompensat cu trei premii Oscar pentru trei capodopere ale cinematografiei – „Apocalipsul acum”, de Francis Ford Coppola, „Roșii”, de Warren Beatty, și „Ultimul împărat”, de Bernardo Bertolucci -, a folosit o varietate de combinații de lumini și umbre, pentru a face posibilă reprezentarea unei figuri religioase în acest film.
O problemă ar putea fi reprezentată de faptul că filmul este produs de iranieni șiiți. Spre deosebire de sunniți, iranienii șiiți au o atitudine relativ relaxată față de reprezentarea vizuală a personalităților religioase, fapt care a generat numeroase controverse în trecut.