Charlie Hebdo nu va mai publica caricaturi ale profetului Mahomed
„Am făcut desene cu Mahomed pentru a apăra principiul că putem desena ce vrem noi”, a declarat Laurent Sourisseau, într-un interviu acordat revistei germane Stern.
Dar Sourisseau, care este cunoscut sub pseudonimul Riss, a mai spus că intenția publicației Charlie Hebdo nu a fost să fie „posedată” de critica islamului. „Greșelile pentru care ai putea blama islamul se pot găsi și în alte religii”, a mai spus desenatorul.
Declarațiile recente făcute de Sourisseau vin la puțin timp după ce unul dintre desenatorii care a realizat copertele cel mai bine vândute ale săptămânalului francez a declarat că nu-l mai interesează să realizeze caricaturi cu profetul Mahomed. Astfel, în luna aprilie, Renald Luzier, cunoscut sub numele de Luz, a declarat pentru o revistă culturală franceză că „nu-l mai interesează” să îl deseneze pe profetul Mahomed.
„M-am săturat de asta (de a-l desena pe profetul Mahomed, n.r.), la fel cum m-am săturat să-l desenez pe Sarkozy (fostul președinte al Franței Nicolas Sarkozy, n.r.). Nu o să-mi petrec întreaga viață desenându-i pe ei”, a spus Luz.
Apoi, în luna mai, Luzier a anunțat plecarea sa iminentă de la Charlie Hebdo, motivând oboseala și surmenajul. De asemenea, caricaturistul a mai spus că reprezintă o „tortură” să muncească fără prietenii și colegii săi uciși în atentat.
Pe 7 ianuarie, doi militanți islamiști au luat cu asalt redacția săptămânalui francez Charlie Hebdo, iar a atentatul terorist a făcut 12 victime și a îngrozit întreaga lume. Potrivit unei declarații făcute ulterior de reprezentanții filialei Al-Qaeda din Yemen, care și-au asumat responsabilitatea atacului, jurnaliștii francezi au fost pedepsiți pentru că au batjocorit, prin caricaturile realizate, imaginea profetului Mahomed.
După atacul de la Charlie Hebdo, publicația franceză s-a aflat în centrul unei dezbateri globale asupra dreptului la libertatea de exprimare. Milioane de persoane din întreaga lume, care, înainte de atac, nu au cumpărat niciun număr al săptămânalui de satiră, au îmbrățișat sloganul „Je suis Charlie”, arătându-și astfel solidaritatea cu victimele atacului.
Primul număr al revistei apărut după atentat, ce a publicat pe prima pagină o caricatură cu profetul Mahomed care plânge și mesajul „Totul este iertat”, s-a vândut în milioane de copii. În mod obișnuit, tirajul mediu al revistei franceze era de aproximativ 50.000 de copii.
Charlie Hebdo este deținut în prezent în procent de 40% de părinții lui Charb, fostul director al publicației, ucis în atacul terorist din 7 ianuarie, în procent de 40% de desenatorul Laurent Sourisseau, cunoscut cu pseudonimul Riss, împușcat în umăr în timpul acelui atentat, devenit noul director al săptămânalului, și în procent de 20% de Eric Portheault, coadministrator.
Înainte de atentatul terorist care a făcut 12 victime în rândul echipei redacționale, săptămânalul de satiră Charlie Hebdo, aflat în pragul falimentului, se vindea în aproximativ 30.000 de exemplare. De atunci, săptămânalul francez a cunoscut o creștere spectaculoasă a veniturilor – provenind din donații și abonamente -, iar numărul său din 14 ianuarie, denumit „numărul supraviețuitorilor”, s-a vândut în 14 milioane de exemplare. Numeroși colaboratori ai publicației trăiesc de atunci sub protecția poliției franceze.