În noua sa carte, „Persuasiunea ascunsă”, Marc Andrews detaliază câteva dintre cele mai eficiente tehnici pe care oamenii din publicitate le folosesc pentru a ne vinde anumite produse, scrie Wired.
„Oamenii cred că deciziile și alegerile pe care le fac de cele mai multe ori sunt conștiente și raționale, legate de dorințele, interesele și motivațiile proprii. În realitate, majoritatea deciziilor pe care le luăm în fiecare zi sunt luate la un nivel inconștient, ceea ce înseamnă că suntem foarte vulnerabili la încercările de persuasiune”, explică Andrews.
Aceste tehnice ascunse de persuasiune reprezintă forța publicității și sunt mai banale decât ne-am aștepta.
Antropomorfismul
Antropomorfismul (concepție care atribuie însușiri omenești unor lucruri, ființe sau procese din natură, n.r.) este des folosit pentru a vinde un produs. Principiul este simplu: cu cât un produs este mai uman, cu atât ne atașăm de el mai mult. Astfel de tendințe se dezvoltă încă din copilărie, când ne atașăm de o păturică sau de personaje din desene animate.
„Avem tendința să adăugăm gânduri și emoții unor obiecte, într-un mod similar celui în care am fi trăit noi ceva. Cu cât ne place mai mult un produs dintr-o reclamă și cu cât începem să avem > pentru el, cu atât ne atașăm de el și îl vom cumpăra”, spune sociologul.
Încrederea
Fiecare față pe care o vezi într-o reclamă este aleasă cu atenție pe baza mai multor criterii. Cât de multă încredere îți inspiră persoanele respective.
Raritatea
Nimic nu scurt-circuitează mai bine impulsul de a cumpăra ceva decât frica de a rata o oporturnitate sau de a cumpăra același produs la un preț mai mare. Asta pentru că ni s-a interiorizat preconcepția conform căreia lucrurile rare sunt scumpe (aur, diamante). Totodată, raritatea unui lucru sugerează faptul că și alții îi apreciază valoarea.
Afirmare socială
Una dintre cele mai eficiente tactici pe care le pot folosi specialiștii în publicitate este legată de specularea unor insecurități sociale.
„Cu cât oamenii aprobă în număr mare un lucru, cu atât mai probabil este ca acel lucru să ne placă”, este de părere Andrews.
Recunoașterea rezistenței
Oamenii din advertising au devenit maeștrii ai psihologiei inversate. Cea mai bună metodă de a convinge pe cineva să cumpere ceva este să-l convingi că nu are nevoie de acel produs.
„Nimănui nu-i place să se fie convins de lucruri”, explică Andrews. De acele, unele reclame încearcă să te convingă că ai de ales. Transparența sau recunoașterea unor neajunsuri ale unui brand pot fi o metodă de a face asta.