Cineastul Jiřà Menzel: În momentul în care în film lipsește zâmbetul, acel film este plictisitor
Cineastul ceh Jiřà Menzel a declarat sâmbătă, într-o conferință de presă organizată în timpul Festivalului de Film Transilvania (TIFF), că umorul este esențial în peliculele sale, deoarece, „în momentul în care în film lipsește zâmbetul, acel film este plictisitor”.
Cineastul Jiřà Menzel va primi premiul pentru întreaga carieră la gala Festivalului Internațional de Film Transilvania, sâmbătă seară.
„Eu, în film, nu am vrut să creez depresii oamenilor, nu am vrut să îi umilesc arătându-le ceva de neînțeles pentru ei, nici să îi umilesc prin vulgaritate și nu am vrut să le trezesc acele dorințe de criminalitate. Acel film trebuie să le trezească un sentiment de catharsis pentru ei și nu de depresie”, a declarat cineastul.
„În momentul în care în film lipsește zâmbetul, acel film este plictisitor. Nici măcar o tragedie nu poate fi fără un pic de zâmbet, asta a știut și Shakespeare. ‘Hamlet’ fără gropar nu ar fi avut umor. ‘Hamlet’, în sine, este o figură cu umor. Are foarte multe paradoxuri, are umor. Nu îmi place să mă plictisesc și de aceea îmi plac filmele în care oamenii râd. Râsul este bun pentru sănătatea dumneavoastră”, a declarat acesta.
De asemenea, Menzel a spus că genul comediei este subestimat în general. „Este mai greu să faci comedie și este mai puțin recunoscut. Multă lume se uită la o comedie ca la ceva mai ieftin. Pentru că umorul se face într-un mod ieftin. Însă marii regizori de comedie au știut că umorul este să arăți cum este un adevăr”, a declarat el.
Menzel a vorbit în conferința de presă și despre începuturile sale în lumea cinematografiei. „Am vrut să fac numai teatru, dar nu m-au acceptat la școala de teatru, pentru că nu avem talent suficient. M-am dus la televiziune pentru că mi-am spus că televiziunea nu va avea atâtea pretenții asupra talentului meu”, a spus Menzel. „Profesorul meu m-a învățat să fac film, dar, pentru că colegii mei știau că îmi place teatrul, m-au invitat să regizez și piese de teatru. La teatru mă odihnesc din a face film și la film mă odihnesc din a face teatru”, a vorbit Menzel despre alternanța pe care o face între lumea scenei și viața pe platourile de filmare.
„Deși la teatru este o muncă mai prost plătită, mie îmi place să lucrez cu actorii. Este îngreunat de tehnica cu care joacă actorii. În film sunt mai bine plătit”, a mai spus el.
Regizorul ceh a declarat că lucrul esențial pe care îl caută în relația cu un actor este încrederea reciprocă. „În general, prefer să lucrez cu actorii pe care îi știu, cu care reușesc să dezvolt o relație de încredere. Din acel moment, diferența de vârstă nu mai joacă niciun rol”, a spus el.
Despre relația cu propriile filme, Menzel a vorbit în termeni foarte practici. „Eu am doar o muncă și trebuie să îmi fac acea muncă cât mai bine posibil. Cred că să dau o viziune filmelor ar însemna prea multă vanitate din partea mea”, a spus el.
De asemenea, regizorul a vobit despre relația sa cu producătorii și restul echipei de filmare. „În teatru, nu îmi aleg piesele de teatru și scenariile. Vine o ofertă de a lucra. Cu alegerea se ocupă cel care dă banii, producătorul. Eu nu am curaj să spun cuiva ‘Dă-mi bani pentru proiectul meu!'”, a mai spus Menzel. „Singura condiție este să fie inteligibil textul și să fie comic. Mă plictisesc piesele serioase, grave”, a subliniat Menzel.
Regizorul a tranșat în câteva cuvinte relația sa cu criticii de film: „Criticul, pentru mine, este un om care are o singură obligație – să dovedească cititorilor că este mai deștept decât prostul acela care a făcut filmul”.
De asemenea, în conferința de presă, Menzel a vorbit despre colaborarea sa cu scriitorul Bohumil Hrabal. „Cu Hrabal am avut o prietenie extraordinară, chiar dacă era de două ori mai în vârstă decât mine. Am trecut prin momente grele împreună, când nici el nu putea să publice, nici eu să fac film”, a mărturisit acesta.
Despre relația sa cu restul cinematografiei, Menzel a spus: „Nu mă uit prea mult la filme. Mie îmi este de ajuns să văd trailere la TV. Mai bine mă uit cu plăcere la ‘Stan și Bran’ sau la filmele lui Woody Allen”.
„Un maestru al comediei umane”, cum îl numea influentul critic american Rogert Ebert, Jiřà Menzel s-a născut la Praga, în 1938, și a absolvit celebra școală de film FAMU în 1962. Coleg de generație cu MiloÅ¡ Forman și VÄ›ra Chytilová, Menzel este unul dintre reprezentanții Noului Val în cinematografia cehă. Scurtmetrajul său „Moartea domnului Baltazar” a fost inclus într-un film-manifest al Noului Val, numit „Pearls of the Deep/ Micile perle”, distins cu premiul criticii – FIPRESCI la Locarno, în 1965.
La doar 28 de ani, cu primul lungmetraj și cu doi ani înainte de Primăvara de la Praga, din 1968, Jiřà Menzel a devenit unul dintre cei mai cunoscuți regizori europeni, câștigând Oscarul pentru cel mai bun film străin cu „Trenuri bine păzite/ OstÅ™e sledované vlaky”, una dintre cele șase pelicule pe care avea să le regizeze după povestiri semnate de renumitul scriitor ceh Bohumil Hrabal. Filmul i-a adus numeroase alte premii și șansa de a pleca din fosta Cehoslovacie. Menzel a rămas însă în țară și a regizat peste 20 de filme, majoritatea premiate.
În 1968, obținea marele premiu la Karlovy Vary pentru „Vară capricioasă/ Rozmarné léto”, iar în 1969 termina un film care a stat închis două decenii din cauza cenzurii: „Ciocârlii pe sârmă/ SkÅ™ivánci na niti”, o altă adaptare după Hrabal, recompensată cu Ursul de Aur și cu premiul FIPRESCI la Festivalul de la Berlin abia în 1990.
Jiřà Menzel a mai regizat, printre altele, „Cutting it Short/ PostÅ™ižiny” (mențiune specială la Festivalul de la Veneția, 1981), „Sfârșitul vremurilor vechi/ Konec starých Äasů” (cel mai bun film – Festivalul Internațional de la Los Angeles, 1990) și „În slujba regelui Angliei/ I Served the King of England” (premiul FIPRESCI la Berlin, propunerea Cehiei la Oscar – 2007).
În prezent, regizorul se află în postproducție cu noul său film „Don Juans/ DonÅ¡ajni”.
Cineastul este membru al Academiei de film americane, membru fondator al Academiei de Film Europene și a condus departamentul de regie al FAMU între 1990 și 1992. Timp de șapte ani, între 1991 și 1998, a fost șeful Studio 89, parte a renumitei companii de producție Kratky Film. Montează, ca regizor de teatru, pe diferite scene ale lumii și joacă la două teatre din Praga. Ca actor, a apărut în peste 40 de producții. În 1996, președintele Vaclav Havel i-a oferit Medalia de onoare a statului ceh.
Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), care are loc la Cluj-Napoca, a debutat pe 31 mai și se va încheia duminică.