Prima pagină » Magazin » Clipurile de pe Youtube afectează sănătatea adolescenților. Care sunt cele mai „nocive” melodii

Clipurile de pe Youtube afectează sănătatea adolescenților. Care sunt cele mai „nocive” melodii

Clipurile de pe Youtube afectează sănătatea adolescenților. Care sunt cele mai „nocive
Videoclipurile de pe Youtube în care apar scene explicite de consum de alcool sau tutun ar putea afecta sănătatea adolescenților, avertizează oamenii de știință. Concluziile au arătat că tinerii care sunt expuși în mod repetat unor imagini ce detaliază comportamente vicioase sunt mult mai predispuși la consumul de substanțe nocive sau chiar la dependență.

Studiul realizat de cercetătorii de la Universitatea din Nottingham și publicat în The Journal of Epidemiology and Community Health a analizat 32 dintre cele mai populare videoclipuri pentru o perioadă de 12 săptămâni. Aceștia au numărat câte referințe la alcool și tutun – imagini, descrieri, versuri – apar în clipurile respective și durează până la zece secunde. Astfel, oamenii de știință au descoperit că în aceste video-uri apăreau 1006 milioane de reprezentări legate de băuturile alcoolice și 203 milioane de trimiteri la fumat, scrie The Independent. 

Majoritatea conținutului a fost livrată către persoane cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani, însă expunerea individuală a fost și de patru ori mai mare în rândul adolescenților. Tinerii între 13 și 15 ani au recepționat, în medie, 11,48 descrieri ale comportamentului legat de alcool, în vreme ce aceia din intervalul 16-18 ani au fost expuși la 10,5 referințe.

O dată cu creșterea vârstei individului, a scăzut și procentul de interpretări nocive recepționate, astfel că adulții s-au confruntat doar cu 2,85 astfel de referințe în clipurile vizualizate.

Un rezultat neașteptat a fost și faptul că nivelul expunerii a fost cu circa 65% mai mare în rândul fetelor. Melodiile „Trumpets” a lui Jason Derulo și „Blurred Lines” a lui Robin Thicke au înregistrat cel mai mare nivel de reprezentări ale fumatului, în vreme ce „Timber”, cântată de Pitbull și „Drunk in Love”, melodia lui Beyonce au avut cel mai mare conținut explicit referitor la alcool. 

„Dacă aceste niveluri ale expunerii s-ar menține constante și reprezentative, atunci, într-un singur an, videoclipurile ar livra circa patru miliarde de expuneri la comportament care arată excesul de alcool și un miliard de referințe la fumatul excesiv, doar în Marea Britanie”, au scris cercetătorii. 

„În plus, numărul de referințe a fost calculat pe baza unei singure vizualizări. Oricum, multe dintre clipuri au fost vizionate în repetate rânduri, așa că numărul expunerilor de comportament vicios poate fi mult mai mare”, au completat oamenii de știință. 

Cercetătorii susțin că astfel de videoclipuri pun sănătatea într-un adevărat pericol și necesită reglementări adecvate. „Având în vedere implicațiile evidente pentru sănătatea adolescenților, sugerăm ca prezentarea consumului de alcool și tutun într-un mod pozitiv în videoclipurile artiștilor să fie inclusă și marcată conform categoriei ‘comportament periculos'”, au concluzionat realizatorii studiului.