CNA a analizat, în ședința de joi, solicitările societății Antena TV Group SA de prelungire a licențelor audiovizuale pentru televiziunea Antena 1 București (licență de satelit), dar și pentru stațiile locale terestre ale Antena 1 de la Miercurea-Ciuc, Sinaia, Târgu-Mureș și Sfântu-Gheorghe.
Antena 1 difuzează un program generalist, 24 de ore pe zi. Producția proprie a televiziunii reprezintă 61% din grila Antena 1, în timp ce programele altor producători reprezintă 39%.
Grila Antena 1 București cuprinde programe de informare (20%), filme (14%), programe de divertisment și alte tipuri de programe (50%), publicitate și teleshopping (16%).
Stațiile Antena 1 de la Miercurea-Ciuc, Sinaia și Sfântu-Gheorghe retransmit programul stației centrale a televiziunii, în timp ce stația de la Târgu-Mureș realizează și program local.
La ședința CNA de joi a fost prezentă o delegație din partea Antena TV Group, din care au făcut parte și Isabella Cârmu, Channel Manager Antena 1, și Claudiu Oprea, Head of Production la Antena TV Group.
„Strategia postului Antena 1 a fost și rămâne de dezvoltare a producției locale. Am investit foarte mult în zona aceasta”, a spus Isabella Cârmu. Ea a precizat că publicul țintă al Antena 1 este unul comercial, în special cu vârsta cuprinsă între 18 și 49 ani (cu focus pe femei cu vârsta cuprinsă între 35 și 44 de ani, în special în zona de daytime).
„Încercăm să avem programe care se adresează familiei în prime time. Ne dorim ca telespectatorii noștri să aibă o seară plăcută urmărind divertisment de calitate”, a spus, la rândul său, Claudiu Oprea, dând ca exemplu emisiuni precum „Junior Chef”, „Next Star”, „România Dansează”, „Te cunosc de undeva” și „Serviciul Român de Comedie”.
De asemenea, Claudiu Oprea a spus că marțea și vinerea, în prime time, Antena 1 programează filme adresate publicului larg. „Vrem să dezvoltăm cât se poate de mult ideile proprii și producția locală. Încercăm să reducem cât se poate de mult achizițiile externe, filme (…) Vrem să dezvoltăm interacțiunea cu țara, sperăm să fie o creștere atât în calitate, cât și în diversitate a programelor”, a mai spus Oprea.
Trei membri ai CNA, Monica Gubernat, Narcisa Iorga și Valentin Jucan, au atras atenția cu privire la încălcarea frecventă a legislației audiovizualului, în special în privința demnității umane, a psihologiei personajelor și a reperelor pe care acestea le oferă minorilor, în emisiunea „Acces direct”, care este difuzată la Antena 1, de luni până vineri, între orele 17.00 și 19.00. Aceiași membri ai CNA au făcut referire și la emisiunea „Un show păcătos”, care este difuzată după ora 22.30 pe Antena 1.
Monica Gubernat i-a felicitat pe reprezentanții Antena TV Group pentru emisiunile difuzate în prime time, precizând însă că există multe probleme privind nerespectarea legislației audiovizualului la „Acces direct” și la „Un show păcătos”.
Isabella Cârmu a spus că „Acces direct” este un tip de produs dedicat unui public care se află în fața televizorului la acel moment. „Sunt trei televiziuni care difuzează acest tip de program, de tip magazin (…) Încercăm să oferim și ce își doresc telespectatorii”, a spus ea.
Însă Valentin Jucan a atras atenția că „nu orice interes al publicului trebuie satisfăcut”. „Nu publicul a cerut un astfel de tronson orar și acest tip de emisiune. Pentru rating și bani s-a ajuns la astfel de emisiuni care sunt niște mizerii. Vorbesc și de emisiunile difuzate de competitorii Antena 1 pe același tronson orar”, a spus Jucan.
Claudiu Oprea a spus că personajele prezentate în emisiunea „Acces direct” nu sunt prezentate ca repere morale. „Sunt personaje care sunt ridiculizate, nu sunt recomandate ca un comportament moral”, a spus Oprea.
Narcisa Iorga și Monica Gubernat au spus însă că nu au văzut latura moralizatoare a emisiunii „Acces direct”. „Prezentați femeile absolut în ipostaze degradante, nu toate femeile sunt așa”, a spus Gubernat.
„Anormalul de care spuneți dumneavoastră că trebuie ridiculizat se transformă în normal. Targetul dumneavoastră pe intervalul respectiv este sub mediu (…) Nu cred că are competența de a distinge ridicolul (…) Nici prin cap nu-mi trece ca CNA să transforme spațiul audiovizual într-unul virgin. Am văzut astfel de posturi în Germania, în toate țările din Uniunea Europeană, dar sunt controlate, sunt cu parolă”, a spus și Valentin Jucan.
Isabella Cârmu a spus însă că Antena 1 nu își propune să încalce legislația audiovizualului. „Nu ne propunem să încălcăm legea, să generalizăm acest gen de comportament, ci să satisfacem și nevoile unui anumit tip de public”, a spus ea.
În schimb, Narcisa Iorga a precizat că „Acces direct” este „o emisiune foarte accesibilă minorilor”, ea făcând referire la psihologia personajelor și la reperele pe care acestea le oferă minorilor.
„Nu se poate spune că încercați să respectați legea. Asumați-vă că nu respectați legea și atunci asumați-vă și primirea sancțiunilor. Dar dumneavoastră nu vreți nici să fiți sancționați, nici să respectați legea. Și nu respectați legea. Din emisiunile pe care le aveți în grila Antena 1, două emisiuni sunt cu probleme, nu este ceva exagerat din partea noastră să vă atragem atenția. Dar evident că, atât timp cât CNA nu vă sancționează, le veți perpetua”, a spus Iorga.
Pe de altă parte, membrul CNA Radu Călin Cristea a atras atenția asupra limbajului folosit în emisiunile de tipul „Acces direct”. „Este o degradare extraordinară a limbajului. Cred că se poate lucra puțin măcar la estomparea unor violențe verbale inacceptabile”, a spus Cristea. El a mai spus însă că nu crede că a existat „un vinovat primordial, respectiv televiziunile, care au oferit asemenea emisiuni cu caracter strict monden”. „Cred că pionieratul a venit din zona știrilor. Eu cred că societatea românească și mass-media au un raport de reciprocitate. Sunt niște conexiuni subliminale foarte profunde. Dacă aceste emisiuni există, bune sau rele, ele sunt cerute de piață. Știm, și nu ar trebui să fim ipocriți, că pe piața media este o competiție acerbă, la urma urmelor este o afacere. Și mai știm că ratingurile sunt extrem de importante”, a mai spus Cristea.
În urma discuțiilor, CNA a decis să prelungească licența audiovizuală a Antena 1 București, dar și licențele stațiilor locale din Miercurea-Ciuc, Sinaia, Târgu-Mureș și Sfântu-Gheorghe ale televiziunii.
Decizia în cazul Antena 1 București și a stațiilor din Miercurea-Ciuc, Sinaia și Sfântu-Gheorghe a fost luată cu opt voturi „pentru” (Florin Gabrea, Narcisa Iorga, Monica Gubernat, Viorel Vasile Buda, Laura Georgescu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu și Radu Călin Cristea), în timp ce Valentin Jucan a votat „împotrivă”. De altfel, Jucan a votat „pentru” doar în cazul prelungirii licenței stației Antena 1 Târgu-Mureș, care face program local.
Licența prin satelit a Antena 1 București a fost prelungită cu nouă ani, în timp ce în cazul stațiilor locale ale Antena 1 de la Miercurea-Ciuc, Sinaia, Târgu-Mureș și Sfântu-Gheorghe acestea au fost prelungite de CNA până la tranziția de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră, proces care ar urma să fie implementat în 2015.
Potrivit CNA, Antena TV Group SA deține 41 de licențe audiovizuale (4 licențe prin satelit pentru televiziunile Antena 1, Antena Stars, Zu TV și Euforia Lifestyle și 37 de licențe terestre), din care 13 realizează și program local.
Din 2003 până în prezent, societatea Antena TV Group SA a primit 287 de sancțiuni din partea CNA pentru nerespectarea legislației audiovizualului, din care 184 de somații publice și 103 amenzi, conform informațiilor prezentate în ședința CNA.
Acționarii societății Antena TV Group SA sunt Camelia Rodica Voiculescu (41,780095%), Corina Mirela Voiculescu (37,457653%), Mihai Lazăr (8,644884%), Anca Raluca Gheorghe (4,322442%), Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, al cărei membru fondator și președinte este Dan Voiculescu (3,91666%), și Grivco SA (3,878266%).