Prima pagină » Magazin » CNA – Televiziunile trebuie să îmbunătățească prezența candidaților în emisiunile electorale

CNA – Televiziunile trebuie să îmbunătățească prezența candidaților în emisiunile electorale

CNA - Televiziunile trebuie să îmbunătățească prezența candidaților în emisiunile electorale
Televiziunile trebuie să îmbunătățească prezența candidaților în emisiunile electorale și de dezbatere electorală, a spus Răsvan Popescu, președintele CNA, în urma unei întâlniri cu reprezentanții principalilor radiodifuzori, desfășurată miercuri la sediul Consiliului.

Televiziunile trebuie să îmbunătățească prezența candidaților în emisiunile electorale și de dezbatere electorală, a spus Răsvan Popescu, președintele CNA, în urma unei întâlniri cu reprezentanții principalilor radiodifuzori, desfășurată miercuri la sediul Consiliului.

Unii membri ai Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) s-au întâlnit cu reprezentanții principalelor televiziuni, miercuri, la sediul CNA. În absența cvorumului Consiliului, întâlnirea a avut caracter informal, desfășurându-se cu ușile închise.

Întâlnirea a avut loc după ce, în ședința de marți, membrii CNA au remarcat o serie de probleme apărute de la debutul campaniei în audiovizual, pe 11 mai.

În urma discuțiilor, Răsvan Popescu, președinte CNA, a declarat pentru presă că în timpul reuniunii cu radiodifuzorii au fost trecute în revistă aspectele constatate la televiziunile de știri, dar și problemele ridicate de responsabilii de reflectarea campaniei electorale la aceste posturi.

„Principala dificultate pare să vină de la situația obiectivă că televiziunile de știri au acoperire națională, dar trebuie să reflecte o campanie electorală de interes preponderent local. Din discuții a rezultat că, după un debut mai anevoios, redacțiile s-au mai rodat și se va îmbunătăți asigurarea prezenței candidaților în emisiunile electorale și de dezbateri electorale care urmează. De asemenea, sperăm că am lămurit o serie de aspecte privind interpretarea și aplicarea legislației electorale, ceea ce va fi de natură să asigure o reflectare cât mai echitabilă a campaniei electorale”, a spus Răsvan Popescu.

„Totodată vom încerca, în cursul zilei de mâine, ca printr-o instrucțiune să facem distincția între dezbaterile electorale, care pot fi difuzate de luni până vineri, și condițiile de difuzare ale unor emisiuni de dezbatere pe alte probleme care vor putea fi difuzate și în zilele de sâmbătă și duminică și unde moderatorii vor avea obligația să se asigure că nu vor exista alunecări în problematica electorală și că se vor respecta principiile legale privind pluralismul”, a mai spus Răsvan Popescu.

La rândul său, Ioan Onisei, vicepreședintele CNA, a spus că întâlnirea a avut loc în contextul în care Consiliul a constatat că, deși s-au angajat să facă emisiuni electorale și dezbateri electorale, unii radiodifuzori nu dezbat teme electorale și nu respectă Decizia CNA nr. 195 din 24 aprilie 2012 și nici Legea 67 pe 2004 pentru alegerea autorităților locale.

„Principalele probleme nu au fost cele legate de echilibru, pentru că aici lucrurile par să fie clare și din punctul lor de vedere (al radiodifuzorilor, n.r.), ci au fost cele legate de specificul emisiunilor de dezbatere electorale față de emisiunile electorale”, a spus Onisei, precizând că în timpul întâlnirii s-a abordat și problema „dacă oamenii politici, alții decât candidații, pot să participe la dezbateri care nu au caracter electoral”.

Așa cum precizaseră și în ședința de marți a CNA, membrii Consiliului le-au transmis, miercuri, reprezentanților televiziunilor că televiziunile și radiourile nu au voie să difuzeze în jurnale sportive, în timpul campaniei electorale, știri despre oamenii din sport implicați în campanie, precum Gigi Becali, informațiile despre activitățile acestora putând fi transmise doar în emisiunile electorale și în dezbaterile electorale.

„Este limpede că, în cazul candidaților, aceștia nu pot fi prezenți decât în emisiuni electorale, în emisiuni de dezbatere electorală sau activitatea lor de campanie poate fi reflectată la știri, în cadrul acelor emisiuni informative dedicate desfășurării campaniei electorale”, a spus Onisei. El a exemplificat spunând că în știrile despre activitatea clubului de fotbal patronat de Gigi Becali – candidat la Primăria Capitalei – pot fi difuzate declarații ale altor reprezentanți ai respectivului club.

„Fiecare club are, dincolo de patron, și un președinte de club și un administrator ș.a.m.d. Avem și cazul unei formații care este încă în liga națională, al cărei patron este primarul localității respective, care este și candidat. Evident, potrivit legii, acel domn în calitate de candidat nu poate apărea decât așa cum spune legea”, a subliniat Onisei.

Totodată, Ioan Onisei a spus că va propune joi, în ședința CNA, o instrucțiune, cu recomandări ale Consiliului către televiziuni, care speră să fie adoptată de membrii CNA.

„În urma discuțiilor de astăzi, în urma discuțiilor pe care le-am avut cu inspectorii, care, la rândul lor, au discutat cu radiodifuzorii din teritoriu și au reținut o serie de categorii de probleme, dar și în legătură cu dezbaterile pe care le-am avut ieri în CNA, cred că o să inițiem un proiect de instrucțiune, să vedem dacă majoritatea membrilor vor fi de acord. Acest proiect de instrucțiune va fi centrat pe lămurirea acestor probleme care au apărut din dezbaterile pe care le-am avut în aceste zile”, a spus Onisei.

Campania electorală în audiovizual a început oficial pe 11 mai și se va încheia pe 7 iunie, la ora 24.00, iar candidații la alegerile locale se vor putea exprima gratuit în emisiunile informative, electorale și de dezbatere electorală difuzate de televiziuni și radiouri, potrivit Deciziei CNA nr. 195 din 24 aprilie 2012. Această decizie a fost adoptată de CNA în conformitate cu Legea 67 pe 2004 pentru alegerea autorităților locale.

Un număr total de 238 de televiziuni (din care 97 difuzate în eter, 20 – prin satelit și 121 – prin cablu) și 183 de radiouri au anunțat CNA că intenționează să reflecte campania pentru alegerea autorităților administrației publice locale, după cum au declarat luni, pentru MEDIAFAX, reprezentanții Consiliului.

Astfel, 17 televiziuni centrale vor difuza emisiuni dedicate campaniei electorale: Antena 3, Antena 1, B1 TV, Giga TV, Nașul TV, OTV, Realitatea TV, România TV, The Money Channel, TVR 1, TVR 3, TVR Info, TV H2.0, Taraf TV, Etno TV, Digi 24 și Prima TV.

De asemenea, cinci posturi de radio centrale – Radio România Actualități, Radio România Antena Satelor, Radio București FM, Programul Maghiar-German al Radioului Public, dar și RFI România – și-au propus să difuzeze emisiuni electorale.

Acestora li se adaugă stații locale ale televiziunilor Realitatea TV, Antena 1, Național TV, Prima TV și studiourile teritoriale ale Televiziunii Române (TVR Cluj, TVR Craiova, TVR Târgu Mureș), cât și numeroase stații de televiziune și radiouri exclusiv locale.

Accesul candidaților este gratuit atât pe posturile publice, cât și private. Posturile care doresc să se implice în campanie pot oferi accesul candidaților în emisiunile electorale și în emisiunile de dezbatere electorală în condițiile legii. De asemenea, în emisiuni informative vor fi difuzate informații privind activitățile de campanie, cât și elemente privind tehnica votării și sistemul electoral.

Aceste emisiuni electorale, potrivit legii, pot fi difuzate numai de luni până vineri. Posturilor le revine obligația de a trata candidații în mod echitabil, obiectiv și imparțial. Înainte de ziua votării, există două zile de reflecție, acordată electoratului, în sensul că nu se mai pot difuza comentarii privind campania electorală, sondaje și publicitate electorală.

Alegerile locale se vor desfășura în data de 10 iunie.