Grupul Apple va plăti în total 3 miliarde de dolari pentru compania Beats Electronics, ale cărei căști audio au fost promovate de numeroși sportivi celebri și cântăreți renumiți, precum Lady Gaga și Nicki Minaj. Compania californiană este cunoscută și pentru noul ei serviciu muzical online pe bază de abonament, intitulat Beats Music.
Aproximativ 2,6 miliarde de dolari vor fi plătiți imediat după finalizarea tranzacției, prevăzută pentru sfârșitul lunii septembrie, iar restul sumei va fi achitată în plăți ulterioare.
Operațiunea permite grupului Apple să îl recruteze pe rapperul Dr. Dre și pe celălalt cofondator al companiei Beats Electronics, Jimmy Iovine. Grupul american nu a anunțat pozițiile pe care aceștia le vor ocupa în structura Apple, însă Wall Street Journal afirmă că Dr. Dre și Jimmy Iovine se vor ocupa atât de dezvoltarea unor produse electronice, cât și de activități din domeniul streamingului muzical.
„Muzica are un rol atât de important în viețile noastre și ocupă un loc special în inimile noastre, ale celor de la Apple”, a declarat patronul Apple, Tim Cook. „De aceea noi continuăm să investim în muzică și să creăm aceste echipe extraordinare, pentru a continua să dezvoltăm cele mai inovatoare produse și servicii muzicale din lume”, a adăugat el.
Informații despre această tranzacție au apărut în presă încă de la începutul lunii mai, provocând stupoare în rândul anumitor analiști, care s-au declarat sceptici în legătură cu logica strategică a unei astfel de operațiuni.
Într-adevăr, Apple s-a mulțumit până în prezent cu mici achiziții bine țintite, care nu depășeau câteva sute de milioane de dolari și, mai ales, își concepea în mod tradițional produsele prin intermediul departamentelor sale interne, fără să preia niciodată o marcă externă.
La șapte ani după primul iPhone și la patru ani după primul iPad, următorul produs revoluționar al grupului Apple se lasă încă așteptat, generând tot mai multe speculații despre o pană de inspirație în rândul grupului american, după moartea patronului său emblematic Steve Jobs, în 2011.
Bob O’Donnell, analist la TECHnalysis Research, a spus miercuri că este „puțin perplex” și că nu înțelege ce are de câștigat grupul Apple din această tranzacție. „Pe de-o parte, produsele Beats sunt bine cunoscute, dar, pentru persoanele interesate de gama de lux din domeniul audio, acestea nu sunt cele mai bune produse, iar pe de altă parte, acestea se adresează unui public diferit” de acela care cumpără în mod tradițional produse Apple.
Pentru anumiți experți, pariul acceptat de Apple este motivat, mai ales, de serviciul de muzică online în sistem streaming, lansat de Beats Electronics pe bază de abonament în ianuarie în Statele Unite și căruia specialiștii în domeniu îi prevăd un viitor frumos.
Bob O’Donnell consideră că Beats Music „are un număr relativ limitat de clienți”, dar „are contacte în industria muzicală” care ar putea să întărească credibilitatea Apple în acest sector.
Grupul Apple reprezintă o referință în domeniul descărcărilor cu plată a fișierelor muzicale digitale prin intermediul magazinului său online iTunes. Însă modul de consum muzical este pe cale să se schimbe: în loc să plătească pentru a descărca mai multe albume pe lună, fanii muzicii se abonează tot mai mult la servicii de ascultare a muzicii pe internet precum Spotify.
Apple a lansat anul trecut propriul serviciu de streaming, iTunes Radio, însă acesta a avut parte, se pare, de un debut destul de dificil.
Pentru anumiți experți, operațiunea reprezintă, totodată, o încercare a grupului Apple de a-și relansa capacitățile inovatoare prin angajarea unor celebrități talentate și s-ar rezuma, de fapt, mai ales la o recrutare costisitoare, a lui Jimmy Iovine, în vârstă de 61 de ani. Jimmy Iovine este considerat un vizionar în universul muzicii.
„Jimmy Iovine a fost și este de multe decenii vârful de lance în ceea ce privește inovația din sectorul muzical”, a reamintit grupul Apple, miercuri.
Apple a realizat în ultimele luni mai multe recrutări bine țintite și din sectorul modei, precum aceea a Angelei Ahrendts, CEO-ul grupului Burberry, căreia i-a încredințat magazinele sale fizice și digitale.
Pe de altă parte, marele câștigător al acestei tranzacții este rapperul Dr. Dre. Drumul a fost lung pentru acest rapper (al cărui nume real este Andre Young), plecat dintr-un cartier rău famat din Los Angeles și devenit cel mai bogat star hip-hop din lume, iar anumite căști audio în culori vii l-au ajutat să îl parcurgă.
Cunoscut sub numele Dr. Dre, rapperul, în vârstă de 49 de ani, ar trebui să ocupe primul loc în Topul Forbes ale celor mai bogați cântăreți hip-hip din lume, după ce Apple a cumpărat cu 3 miliarde de dolari compania sa Beats Electronics, pe care muzicianul a înființat-o în urmă cu opt ani. Dr. Dre a fost recrutat cu această ocazie de grupul american Apple.
Forbes a făcut o serie de calcule, miercuri, și consideră că această cumpărare a Beats Electronics cu 3 miliarde de dolari va face să crească averea muzicianului american, după achitarea impozitelor și a taxelor, la o sumă cuprinsă între 700 milioane și 800 milioane de dolari, puțin sub aceea a lui Jimmy Iovine, cofondator al Beats Electronics și recrutat la rândul său de Apple, care are o avere de 970 milioane de dolari. Alți experți sunt de părere că Dr. Dre ar putea să devină primul miliardar din universul muzicii hip-hop.
Dr. Dre îl va detrona astfel pe Sean „Diddy” Combs, fostul deținător al titlului de cel mai bogat rapper din lume, cu o avere estimată la 700 milioane de dolari. Rapperul Jay-Z va ocupa în acest top locul al treilea cu o avere de 520 milioane de dolari, iar Topul 5 al celor mai bogați rapperi va fi completat de Bryan „Birdman” Williams (160 milioane de dolari) și 50 Cents (140 milioane de dolari).
„Hip-hopul se află de acum în inima culturii populare americane”, a declarat Robert Thompson, profesor la Universitatea Syracuse din New York.
„Dacă un artist hip-hop își face un nume și câștigă bani, apoi este suficient de șmecher pentru a explora alte piste, viața lui devine o veritabilă poveste de succes în stil american”, a adăugat el.
Dr. Dre, căruia i se spune „The Doctor”, a lucrat cu cei mai importanți artiști rap, precum Eminem, Snoop Dogg, Sean Combs, și a lansat stilurile gangsta rap și G-Funk pe coasta de vest din Statele Unite.
Rapperul a câștigat șase premii Grammy și a fost primul artist hip-hop recompensat cu titlul de producătorul anului la gala Grammy Awards din 2001.
Totul a început pe străzile dominate de violență și de bandele de cartier din Compton, în sudul Los Angelesului, unde s-a născut Andre Romelle Young, în februarie 1965, din părinți care au divorțat când el avea vârsta de trei ani.
După ce a lucrat o vreme ca DJ, a lansat în 1988 un album cu grupul N.W.A., pe care l-a înființat cu Ice Cube. Discul a fost criticat pentru violența versurilor sale.
A părăsit grupul în 1990 pentru a înființa Death Row Records, o casă de discuri care i-a lansat primul său album solo, „The Chronic”, în 1992, un material discografic care s-a bucurat de un succes comercial răsunător, înainte de a înființa în 1996 compania Aftermath Entertainment.
După decesele rapperilor Tupak Shakur și Notorious B.I.G., Dr. Dre a decis să ducă pentru o vreme o existență discretă, dar a revenit în atenția publicului în 1999, cu al doilea său album de studio.
Apoi, a descoperit un tânăr rapper alb, Eminem.
Un alt premiu Grammy câștigat în 2001 l-a propulsat și mai sus. Și-a multiplicat producțiile, a făcut afaceri. A înființat în 2008 Beats Electronics, în colaborare cu Jimmy Iovine.
Compania este specializată în produse electronice și este celebră pentru căștile sale audio în culori vii care sunt purtate de vedete din sport și din industria de divertisment.
Dr. Dre a fost văzut purtând aceste căști pe urechi, la Jocurile Olimpice din 2012 de la Londra. A fost o strategie de marketing genială adoptată de Beats Electronics. Potrivit site-ului specializat Pocket-Lint, compania californiană și-a văzut vânzările crescând cu 116%.