Cum arată „Calea ferată a morții”, proiectul stalinist pentru care au murit 100.000 de oameni
Deși nu a fost niciodată finalizată, ,,Calea Ferată a Morții” a fost construită cu prețul a mii de oameni forțați să facă acest lucru. Cea mai mare parte a muncitorilor proveneau din gulagurile sovietice, unde erau încarcerați așa-numiții ,,inamici ai poporului”, persoane condamnate pentru faptul că aducea ,,ofense politice” statului rus, notează Descoperă.
În afara faptului că făcea parte din planul lui Stalin de a cuceri Oceanul Arctic, ,,Calea Ferată a Morții” nu trebuia construită. Transporturile de materie primă din zonele miniere siberiene se puteau face și pe liniile de cale ferată existente deja, însă dictatorul insista că trebuie construită o nouă rută, care să lege orașele Salekhard și Igarka.
Construcția propriu-zisă a căii ferate a început în anul 1947 și se presupune că a fost realizată cu ajutorul a aproximativ 80.000 – 120.000 de prizonieri, deși unele surse menționează că ar fi fost folosiți peste 300000 de muncitori. Aceștia lucrau în condiții inumane: erau expuși unor temperaturi care atingeau uneori chiar și -60 de grade Celsius, se îmbolnăveau vara din vauza infecțiilor și erau bătuți ori de câte ori păreau că sunt slăbiți. Se presupune că o treime dintre cei care au fost prezenți pe șantier și-au pierdut viața.
Citește în continuare pe Descoperă.