În esență, arată la fel, în sensul că paradigma nu s-a schimbat, inovația este în continuare centrală, iar transportul, energia, automatizarea și comunicarea sunt, la fel ca acum 100 de ani, esențiale pentru lumea modernă.
Multe predicții făcute la începutul secolului al XX-lea despre cum se va trăi peste 100 de ani nu sunt prea departe de adevărat, precum proliferarea automobilelor și avioanelor și transmiterea informației. Desigur, nuanțele diferă semnificativ, dar acest lucru ne arată cât de mult a evoluat tehnologia în ultimul secol, potrivit Futurism.
O astfel de previziune vine chiar de la Graham Bell, inventatorul telefonului, care a spus că „vom fi probabil capabili să realizăm de la distanță fără necesitatea firelor aproape orice acțiune mecanică ce poate fi făcută manual”, ceea ce astăzi este adevărat, de la telecomanda care deschide ușa garajului, la ghidarea navelor în spațiul cosmic.
Transportul viitorului
În urmă cu un secol, oamenii erau obsedați de transportul viitorului. În 1914, Ford a creat prima fabrică cu linie de asamblare autonomă, ceea ce a permis companiei să construiască 300.000 de mașini într-un singur an. Futuriștii și-au putut imagina o lume în care fiecare persoană de la Miami la Moscova să aibă propriul automobil, ceea ce nu este deloc departe, având în vedere că 95% dintre familiile din Statele Unite au mașină. Totuși, modul în care își imaginau că vor arăta mașinile diferă destul de mult de realitate (imaginea de mai jos).
Credit: Scientific American
La 6 ianuarie 1918, un articol din The Washington Times a anunțat că „automobilele de mâine vor fi construite ca o cameră mișcătoare”. Autorul cita o predicție din Scientific American care descria mașinile viitorului. Scaunele puteau fi puse oriunde și volanul va fi înlocuit de un mâner. Pentru a elimina șocurile, vehiculul avea sfere de aer în loc de roți.
Futuriștii începutului de secol XX nu s-au rezumat la transportul terestru. O serie de timbre realizate în perioada 1899-1910 de artistul francez Jean-Marc Côté ilustra ideea conform căreia omenirea ar fi colonizat deja marea și aerul, există transportul cu ajutorul balenelor ca în imaginea de mai jos. Practic, conform artistului, până în anii 2.000, oamenii ar fi „domesticit” mamiferele marine. Din fericire (pentru ele), nu s-a întâmplat acest lucru.
Credit: Wikimedia Commons
Punctul principal a fost însă deplasarea prin aer. Frații Wright au efectuat primul zbor cu succes în 1913 și la ceva mai mult de 10 ani avioanele erau deja folosite în Primul Război Mondial. Având în vedere dezvoltarea rapidă și interesul industriei și inventatorilor pentru aparatele de zbor, este lesne de înțeles că transportul aerian era o sursă importantă de imaginație pentru futuriști.
Aceștia au ilustrat diverse imagini, precum taxiuri zburătoare, poștaș zburător și transport public aerian. În unele situații nu suntem departe: livrarea de colete cu drona, proiecte care doresc să includă în transportul urban taxiuri zburătoare și, desigur, transportul public aerian care a început să fie introdus chiar după terminarea celui de Al Doilea Război Mondial.
Deplasarea prin aer a venit și ca o soluție la impedimentele din acea vreme, precum traficul urban, care avea probleme chiar și la începutul secolului al XX-lea în unele orașe și traficul feroviar, care era prea costisitor.
Mașinile zburătoare personale erau chiar și atunci o soluție viabilă pentru a asigura eficiența transporturilor, iar astăzi sunt eforturi considerabile în multe părți ale lumii de a introduce această tehnologie.
CITEȘTE CONTINUAREA ÎN DESCOPERĂ