Cum le place femeilor să își plătească cumpărăturile și ce obiceiuri financiare au bărbații
Studiul a fost structurat pe etapele pașilor de cumpărare a cinci tipuri de produse și patru tipuri de servicii din care au fost extrase datele relevante pentru modalitatea de plată și experiența post-cumpărare.
În funcție de categoria produselor, femeile preferă ca modalitate de plată card-ul pentru electronice și electrocasnice (39%), automobile (30%) și îmbrăcăminte. În funcție de categoria serviciilor, femeile plătesc cu cardul pentru împrumuturile bancare (35%), asigurări (33%) și servicii medicale (22%).
În cazul bărbaților, pentru categoria produselor analizate, în topul preferințelor pentru plata cu cardul sunt electronicele și electrocasnicele (30%), îmbrăcăminte (29%) și produse alimentare (26%). În funcție de categoria serviciilor, bărbații plătesc cel mai mult cu cardul pentru împrumuturi bancare (33%), asigurări (25%) și telefonie mobilă/servicii internet (21%).
Banii lichizi sunt utilizați de femei mai ales pentru plata produselor alimentare (69%), îmbrăcăminte (68%) și electronice și electrocasnice (52%). În funcție de categoria serviciilor, femeile plătesc cash pentru serviciile medicale (73%), telefonia mobilă/serviciile de internet (57%) și polițele de asigurare (55%).
Bărbații achită cash pentru produsele alimentare (69%), îmbrăcăminte (67%) și electronice și electrocasnice (64%). În funcție de categoria serviciilor, bărbații plătesc cash pentru servicii medicale (79%), telefonie mobilă/servicii de internet (75%) și asigurări (63%).
În ce privește achiziționarea serviciilor, femeile preferă ca modalitate de cumpărare 79% în magazin, 7% online și 14% ambele, în timp ce bărbații preferă ca modalitate de cumpărare 70% în magazin, 8% online și 22% ambele.
Cumpărarea produselor este preferată de femei în proporție de 68% în magazin, 6% online și 22% ambele. Bărbații optează pentru modalitatea de cumpărare în magazin în proporție de 63%, online 7% și ambele 30%.
Atât femeile (85%) cât și bărbații (82%) preferă să facă împrumuturi bancare în sucursală. Femeile preferă să cumpere produse alimentare (87%) în magazin și asigurări (81%) în agenție, în timp ce bărbații preferă și ei să cumpere serviciile medicale (77%) și automobile (76%) de la sursă.
Deși mici ca pondere, valorile înregistrate la cumpărarea în mediul online pentru principalele categorii de produse/servicii sunt telefonia mobilă/servicii internet -13% femei și 20% bărbați, electronice și electrocasnice – 7% femei și 10% bărbați.
În plus, femeile sunt dispuse în proporție mai mare să plătească în plus pentru disponibilitatea imedaită a produselor (21%), iar 15% pentru caracteristici inovatoare în timp ce 19% dintre bărbați ar plăti în plus pentru disponibilitate imediată, iar 18% pentru caracteristici inovatoare.
În ceea ce privește categoria serviciilor, 34% dintre femei sunt dispuse să plătească în plus pentru disponibilitate imediată iar 18% pentru servicii premium, în timp ce 27% dintre bărbați sunt dispuși să plătească în plus pentru disponibilitate imediată, iar 17% pentru servicii premium și 16% pentru personalizare.
Caracteristica principală în funcție de categoriile de produse/servicii analizate pentru care sunt dispuse femeile să plătească în plus este disponibilitatea imediată pentru serviciile medicale 43%, împrumuturi bancare 36%, comparativ cu bărbații care sunt dispuși să plătească în plus pentru disponibilitatea imediată la achiziția de servicii medicale 33% și 27% pentru împrumuturi bancare și asigurări.
„Dacă femeile sunt mai deschise la modalitate de plată cu cardul atât pentru produse cât și pentru servicii, bărbații preferă mai degrabă cash-ul. Pe de alta parte, cu toate că în România, plata cu cardul înregistrează valori scăzute comparativ cu zona Euro, valorile arată o tendință de creștere a felului în care sunt operate plățile cu cardul”, apreciază autorii studiului.
Studiul a fost realizat în perioada 31 martie – 5 mai, pe un eșantion de 280 de persoane, cu vârsta între 20 și 35 de ani.