Cum s-ar putea transforma supradotații în infractori

Publicat: 31 05. 2012, 19:28
Actualizat: 05 06. 2012, 15:10

Doi la sută din populația lumii se diferențiază prin capacități intelectuale extrem de mari, însă lipsa unei linii de educație îi poate transforma pe supradotați în infractori, ei reprezentând o treime din numărul total al răufăcătorilor, mai ales în țările care nu au un sistem educațional specific.

Asociația nonprofit IRSCA Gifted Education și www.supradotati.ro își propun să stimuleze și să atragă tineri români dotați cu înclinație spre cercetare, leadership, antreprenoriat și arte, care să contribuie la prestigiul acestor activități pe plan național și internațional.

Potrivit cercetărilor recente, 5-10 la sută din populația lumii o reprezintă supradotații, dintre aceștia diferențiindu-se unii cu capacități extrem de mari (doi la sută din populația lumii).

Potrivit psihologilor, în România, procentul celor aflați în topul curbei Gauss se apropie de 4 la sută din totalul populației, față de doi la sută la nivel mondial.

Specialiștii români amintesc că, de obicei, copiii supradotați care nu sunt întegrați într-un sistem inițial educativ, ulterior economic, de management sau politic, emigrează în țările care le oferă șanse de afirmare.

„Deși supradotații reprezintă doar doi la sută din populația statistică la nivel mondial, ei reprezintă o treime din numărul total al infractorilor, mai ales în țările în care nu s-a creat o linie de educație a supradotaților prin care să li se dezvolte calitățile moral-etice necesare unei bune integrari sociale”, se arată într-un comunicat remis agenției Mediafax.

Președintele IRSCA Gifted Education, Florian Colceag, susține că este necesară promovarea și sprijinirea dezvoltării persoanelor cu har și talent din toate domeniile: știință, artă, management, leadership, astfel încât să fie formate resurse umane capabile să rezolve problemele de mare complexitate actuale.

Gifted Education este o rețea școlară la nivel mondial, caracterizată prin promovarea celor mai bune programe educative și celor mai bune practici naționale și internaționale de dezvoltare a abilităților, aptitudinilor, talentului și potențialului natural al copiilor. Potrivit inițiatorilor, sistemul Gifted Education a produs rezultate și performanțe extraordinare acolo unde a fost adoptat, mai ales în țările cu o economie avansată.

Gifted Education nu este însă o educație elitistă, nu se adresează unui procent redus din populația școlară, ci, prin programele sale, sunt promovate, formate și dezvoltate abilitățile naturale și potențialele tuturor categoriilor de copii.

Organizația promovează susținerea copiilor remarcabili din România, dar și activitățile indispensabile pentru ca aceștia să nu fie pierduți din punct de vedere intelectual, dar și uman.