Anunțul a fost făcut marți de reprezentanții Biroului Național pentru Securitatea Transporturilor (National Transportation Safety Board/ NTSB) din Statele Unite, care au investigat cauzele accidentului, precizează publicația Tribune de Geneve.
NTSB a subliniat, de asemenea, faptul că acea catastrofă ar fi putut fi evitată dacă Scaled Composites, compania care a construit avionul, ar fi anticipat în etapa de concepere a vehiculului posibilitatea și consecințele acestei erori umane și dacă ar fi pregătit mai bine echipajul de pe SpaceShipTwo.
Copilotul și-a pierdut viața în acel accident, dar pilotul, rănit, a reușit să supraviețuiască, deschizându-și parașuta la altitudinea de 15.000 de metri. Cei doi bărbați erau angajați ai Scaled Composites LC, o divizie a grupului american Northrop Grumman.
Accidentul, care s-a produs pe 31 octombrie 2014 deasupra deșertului Mojave, a dus la stoparea tuturor programelor din domeniul turismului spațial desfășurate de miliardarul britanic Richard Branson, proprietarul companiei Virgin Galactic, cu doar câteva luni înainte de zborul inaugural al primilor turiști la limita spațiului, la o altitudine de peste 100 de kilometri.
Vehiculul spațial SpaceShipTwo, după ce a fost lansat cu ajutorul unui avion cu patru motoare cu reacție la altitudinea de 15.000 de metri, reușise cu puțin timp înainte de explozie să își pornească motorul principal, care urma să îl ridice până la altitudinea de 109 kilometri.
Anchetatorii de la NTSB au stabilit că acel copilot a acționat sistemul de frânare mult prea devreme, la 0,8 Mach (0,8 din viteza sunetului, n.r.) în loc de 1,4 Mach (de 1,4 ori mai mare decât viteza sunetului), cauzând „o defecțiune structurală catastrofală” a aparatului de zbor, confirmând astfel concluziile preliminare.
Un membru al NTSB, Robert Sunwalt, a declarat că „eșecul companiei Scale Composites de a lua în calcul posibilitatea ca o simplă eroare umană să poată să determine acționarea sistemului de frânare și a faptului că pilotul nu a fost suficient informat în legătură cu riscul de acționare timpurie a acelui sistem au contribuit la producerea accidentului”.
„Zborurile comerciale spațiale cu pasageri la bord reprezintă o nouă frontieră, care conține numeroase riscuri și pericole necunoscute”, a declarat directorul NTSB, Christopher Hart.
„Într-un astfel de domeniu, trebuie stabilite marje de securitate riguroase în privința riscurilor cunoscute și acest lucru trebuie făcut în toate procedurile, acolo unde este posibil”, a continuat el.
NTSB a transmis o serie de recomandări în acest sens Agenției americane a aviației civile (Federal Aviation Administration/ FAA) și Federației Zborurilor Spațiale Comerciale (Commercial Spaceflight Federation).
Dacă aceste recomandări sunt respectate, ele vor deveni un set de directive care vor ține cont și de factorul uman.
Recomandările respective vor ajuta, de asemenea, procesul de evaluare coordonat de FAA pentru atribuirea licențelor de exploatare a companiilor care operează zboruri spațiale și suborbitale, a precizat NTSB.
Viitoarele vehicule din gama SpaceShipTwo ar putea într-o bună zi să transporte doi piloți și până la șase pasageri în spațiu, într-un zbor suborbital de trei ore, care va oferi turiștilor posibilitatea de a experimenta lipsa gravitației și de a admira obscuritatea spațiului și curbura orizontului terestru.
Virgin Galactic obținuse în mai 2014 licența pentru un zbor experimental din partea FAA pentru a transporta pasageri de la o bază din New Mexico, denumită „Spaceport America”.
Grupul Virgin Galactic, un pionier în domeniul turismului spațial, a primit deja peste 700 de cereri de rezervare – inclusiv din partea unor vedete de prim rang precum Ashton Kutcher și Leonardo DiCaprio – pentru viitoarele zboruri orbitale pe care le va opera prin intermediul unor vehicule denumite „taxiuri spațiale”. Biletele pentru un loc la bordul unui astfel de vehicul spațial costă 250.000 de dolari de persoană.
Virgin Galactic nu a renunțat însă la acest proiect după accidentul din octombrie 2014 și lucrează în prezent la dezvoltarea unei noi versiuni a vehiculului SpaceShipTwo. Managerii grupului au dezvăluit în luna mai că speră să reia zborurile de testare în ultima parte a acestui an.