Demers inedit în sistemul de învățământ: O școala a eliminat toate cărțile sexiste și marcate de stereotipuri
Secția pentru copii mici a bibliotecii instituției educaționale, care deține aproximativ 600 de opere, a fost folosită de organizația Associació Espai i Lleure în cadrul unui proiect dedicat evidențierii conținutului sexist. Specialiștii au studiat personajele din fiecare carte și acțiunile și rolurile pe care le au. Ei au descoperit că 30% dintre lucrări erau extrem de sexiste, conțineau stereotipuri puternice și, în opinia lor, nu aveau valoare pedagogică.
Printre lucrările criticate de asociație s-au numărat mai multe versiuni ale poveștilor cu Scufița Roșie și cu Sfântul Gheorghe. Cele din urmă sunt o lectură populară pe 23 aprilie, ziua sfântului, cunoscută în Catalonia ca Diada de Sant Jordi. Cărțile au fost eliminate, iar versiunile cu mai puține stereotipuri au rămas pe rafturi.
Potrivit Associació Espai i Lleure, copii mici care văd portrete pline de stereotipuri cu privire la relații și comportamente în cărțile citite vor considera că aceste atitudini sunt normale. Anna Tutzó, unul dintre părinții aflați în echipa de cercetare, a declarat pentru publicația El Pais că, deși societatea se schimbă iar oamenii devin din ce în ce mai conștienți de problemele de gen, evoluția nu este reflectată în povești. „Caracterul masculin este asociat cu competitivitatea și curajul și în situații violente, chiar dacă este vorba doar de mici farse, băiatul acționează împotriva fetei”, spune Tutzó. Aceasta afirmă că acest tip de povești arată cine poate fi violent și împotriva cui.
Alte instituții de învățământ din Barcelona au decis să acorde o mai mare atenție conținutul cărților din propriile biblioteci. Școala Montseny plănuește să elimine cărțile pe care le consideră a fi sexiste, iar asociația părinților de la școala Fort Pienc a înființat o comisie dedicată egalității de gen, care să studieze cărțile.
„Tipurile de cărți pe care le citesc copii sunt foarte importante deoarece operele tradiționale imită stereotipurile de gen și este bine să avem lucrări care sparg aceste norme”, a spus Estel Clusella, lider al asociaței părinților de la Fort Pienc. „La vârsta de cinci ani, copiii au stabilit deja rolurile de gen, ei știu ce înseamnă să fi băiat sau să fi fată. Așa că este esențial să lucrăm cu o perspectivă de gen încă de la o vârstă fragedă”, a continuat aceasta.
Școala Tà ber va analiza, în continuare, cărțile dedicate claselor primare. Reprezentanții organizației Associació Espai i Lleure au afirmat că vor aborda diferit lucrările de la această categorie deoarece copiii mai mari sunt capabili de analiză critică și de a reflecta asupra stereotipurilor. „În primii ani, copiii absorb totul din jurul lor, fapt ce permite normalizarea stereotipurilor sexiste”, a declarat Tutzó pentru El Pais. „Elevii de școală primară (cu vârste cuprinse între șase și 12 ani) au, totuși, o gândire critică mai dezvoltată, iar cărțile pot fi folosite ca o oportunitate de a învăța, ca ei să poată recunoască elementele sexiste”, a continuat aceasta.