La aceste concluzii au ajuns cercetătorii Universității din Boston, care au publicat un articol despre tulburarea dismorfică corporală, în revista medicală JAMA Facial Plastic Surgery din luna august. Articolul nu reprezintă un studiu, ci mai degrabă o analiză.
Potrivit Business Insider, tulburarea dismorfică corporală este o boală PSIHICĂ. Oamenii afectați sunt extrem de îngrijorați (fără temei) de aspectul lor fizic și autorii articolului au scris că Snapchat și Instagram, respectiv filtrele acestor aplicații, ar putea „altera percepția utilizatorilor asupra frumuseții„.
Ei au scos la iveală un fenomen nou: Dismorfofobia de tip Snapchat. În această situație, pacienții care vor o cosmetizare estetică nu își doresc să mai arate ca starurile de la Hollywood, ci mai degrabă ca propriile versiuni de selfie-uri „FILTRATE”, cu „buze, ochi mai mari și un nas mai subțire”.
Dismorfofobia de tip Snapchat a fost analizată inițial într-un articol din The Independent, din 2017, unde un chirurg estetician a declarat că tot mai multe femei vor să arate ca SELFIE-urile lor nerealiste. „Este un trend alarmant, deoarece aceste fotografii MODIFICATE prezintă deseori o imagine ireală și șterg linia între realitate și fantezie pentru pacienții respectivi”.
„Este cunoscut faptul că UNGHIUL și DISTANȚA APROPIATĂ folosite la realizarea selfie-urilor pot distorsiona dimensiunile faciale și duc la nemulțumiri. Pacienții ar putea să-și dorească OPERAȚII pentru a arăta MAI BINE în fotografiile selfie distribuite pe rețelele sociale”.
Potrivit Academiei Americane a Specialiștilor în Chirurghie Facială și Reconstructivă, tot mai mulți chirurgi au raportat că pacienții cer operații estetice pentru a arăta mai BINE în selfie-uri.
„Per total, aplicațiile social media, precum Snapchat și Facetune, furnizează o nouă REALITATE a frumuseții în societatea contemporană”, au scris autorii articolului. „Aceste aplicații permit unei persoane să-și modifice aspectul fizic într-o secundă și să adopte standarde nerealiste ale frumuseții”.
Cercetătorii de la Boston University au mai spus că aceste filtre contribuie la creșterea gradului anxietății în privința aspectului fizic, mai ales în rândul tinerilor.
„Modelele și actorii au fost retușați pentru a părea perfecți în reviste și reclame, dar oamenii de rând nu aveau acces la asemenea instrumente de înfrumusețare… Azi, aplicațiile precum Snapchat și Facetune permit același nivel de perfecțiune, accesibil tuturor. Azi, nu doar celebritățile stabilesc standardele frumuseții, ci și colega de la muncă, colegul, prietenul etc”.