Detaliul ignorat de majoritatea pasagerilor care stau pe locurile „de la geam” în avion
This browser does not support the video element.
Fiecare fereastră din cabina pasagerilor este compusă, de regulă, din trei geamuri, ale căror roluri diferă în funcție de poziția lor. Principalul scop al panoului aflat cel mai aproape de pasager, de pildă, este acela de a proteja următorul strat de zgârieturi.
Orificiul despre care vorbește Mark Vanhoenackerse în articolul publicat pe slate.com se numește supapă de aerisire și se află în stratul din mijloc al acestor ferestre. De cele mai multe ori, aceasta trece neobservată de pasageri, însă, odată observată, poate ajunge să îi pună pe gânduri pe cei care au locuri „la geam”.
Conform pilotului de la British Airways, rolul acestei supape este unul destul de important pentru siguranța cabinei de pasageri, întrucât contribuie la echilibrarea diferenței de presiune înregistrate în timpul unui zbor.
Pe măsură ce aparatul de zbor se ridică de la sol, presiunea aerului scade atât în cabină cât și în afara ei, însă sistemul de presurizare al aeronavei menține un anumit nivel de siguranță în interior. Datorită acestei supape, diferența de presiune este resimțită cel mai puternic de geamurile exterioare ale aparatelor de zbor.
„Scopul supapei de aerisire din geamul interior al ferestrei este să permită echilibrarea presiunii între cabina pasagerilor și aerul dintre panouri, astfel încât presiune din interiorul cabinei să fie aplicată doar pe stratul exterior”, explică Marlowe Moncur, directorul tehnic al unei firme care produce astfel de ferestre.
În situația extrem de puțin probabilă în care geamul exterior ar ceda, presiunea ar fi preluată de panoul din mijloc, caz în care ar apărea, într-adevăr, o ușoară scurgere de aer prin supapa respectivă, care ar fi ținută sub control, însă, de sistemul de presurizare al avionului.
Conform unui inginer aeronautic contactat de Mark Vanhoenackerse, pe nume Bret Jensen, această supapă de aerisire mai are, însă, un rol important: acela de a degaja umiditatea formată de aerul dintre geamuri și, implicit, de a preveni formarea de abur sau geheață pe suprafața ferestrei.
În unele cazuri, însă, între aceste straturi se formează, totuși, mici flori de gheață. Conform experților consultați de pilot, acestea sunt cauzate de condensația apei atunci când aerul din cabină intră în contact cu suprafața rece a geamului exterior, unde temperatura poate scădea până la -56 de grade Celsius.