Compania Discovery a încercat să livreze, joi, după ora 11.00, la sediul RCS&RDS din București, 20 de cutii conținând 30.000 de exemplare semnate ale petiției „Vrem Discovery pe RCS&RDS”, însă oficialii companiei de cablu au refuzat livrarea.
Citește și Scandalul Discovery. După protestele clienților, RCS&RDS vine cu o OFERTĂ de ultim moment
Citește și Surpriză neplăcută: După Discovery, un alt post foarte popular a fost SCOS din grila RDS&RCS
Citește și Decizia RCS&RDS care i-a nemulțumit pe telespectatori. Un membru al CNA a luat cauza Discovery personal
Citește și Protestul lui Băsescu față de presa ostilă: „Mă mai uit doar pe Discovery și Animal Planet”. Ce spune despre Dinescu și CTP
Reprezentanții Discovery au confirmat, pentru MEDIAFAX, că livrarea a fost făcută prin intermediul unei companii de curierat, joi, după ora 11.00, iar cele 20 de colete au fost însoțite de Paul Dicu, alergător de ultramaraton și unul dintre românii care au apărut pe Discovery Channel în 2011, ca parte din campania „Oricine poate fi erou”, desfășurată de canalul de televiziune.
Pe cele 20 de cutii erau imprimate logoul Discovery Channel și textul „Petiție: Vrem Discovery pe RCS&RDS – 30.000 de semnături”.
În acest context, Paul Dicu a declarat, pentru MEDIAFAX: „Am decis să însoțesc această livrare pentru că sunt abonat RCS&RDS, sunt unul dintre semnatarii petiției și un susținător al acestei cauze și am vrut să mă asigur că mesajul celor 30.000 de fani Discovery ajunge la RCS&RDS”.
Compania RCS&RDS a refuzat însă livrarea făcută de Discovery. Astfel, cutiile cu cele 30.000 de semnături au ajuns numai până la recepția sediului RCS&RDS, unde oficiali ai companiei au refuzat să primească pachetele. Astfel, compania de curierat a luat cutiile înapoi, au explicat reprezentanții Disovery.
Cele 30.000 de semnături au fost strânse pe site-ul www.petitieonline.ro, în perioada 23 noiembrie – 11 decembrie. Petiția este deschisă, continuând să strângă semnături. Astfel, în momentul difuzării acestei știri, petiția „Vrem Discovery pe RCS&RDS” este semnată de 30.796 persoane.
RCS&RDS a scos, în seara de 29 noiembrie, de pe rețelele sale de cablu (care au aproximativ două milioane de abonați, n.r.) toate canalele operate de compania Discovery Networks, inclusiv Discovery Channel, fără a avea aprobarea Consiliului Național al Audiovizualului (CNA) pentru modificarea grilei de programe, așa cum impune Legea audiovizualului.
Potrivit articolului 74, alineatul 3 din Legea audiovizualului, „distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului”. Aceeași lege prevede că în astfel de cazuri CNA poate aplica sancțiuni cuprinse între 10.000 de lei și 200.0000 de lei.
RCS&RDS a scos, pe 29 noiembrie, din pachetul de bază de pe rețelele de cablu televiziunile Discovery Channel și Animal Planet, în locul acestora fiind incluse History Channel, post care se afla până atunci în pachetul suplimentar al operatorului de telecomunicații, dar și televiziunea BBC Entertainment.
Totodată, RCS&RDS a scos, pe 29 noiembrie, posturile TLC, Discovery Science și ID Investigation Discovery (toate aflate în portofoliul companiei Discovery), care se regăseau într-un pachet suplimentar în rețelele de cablu ale companiei de telecomunicații, pentru care abonații plătesc în plus o sumă de 7 lei, față de abonamentul la pachetul de bază.
Pe de altă parte, RCS&RDS a transmis, tot pe 29 noiembrie, într-un e-mail adresat abonaților săi, că televiziunile „Digi Animal World și BBC Entertainment vor înlocui Animal Planet și Discovery Channel, care ies din grilă la 1 decembrie”.
Însă scoaterea canalelor Discovery din rețelele de cablu ale RCS&RDS s-a produs în câteva ore, pe parcursul serii de joi, 29 noiembrie, înainte cu o zi ca acordul de retransmisie între Discovery și RCS să expire (acordul expira pe 30 noiembrie).
Pe de altă parte, RCS&RDS a scos, pe 23 noiembrie, și de pe platforma sa de satelit Digi (care are aproximativ un milion de abonați, n.r.), televiziunea Discovery Channel, fără a-și anunța telespectatorii, unii dintre aceștia solicitând pe pagina de Facebook a companiei reintroducerea postului în grilele operatorului. Atunci, RCS a scos Discovery din grila Digi după ce, pe 13 noiembrie, compania a primit aprobarea CNA de a-și modifica grila în acest sens.
De asemenea, RCS&RDS a solicitat, pe 28 noiembrie, CNA aprobarea să scoată canalele Discovery și de pe rețelele sale de cablu, analogic și digital.
Reprezentanții CNA au declarat pe 29 noiembrie, pentru MEDIAFAX, că RCS&RDS invoca în adresa depusă la Consiliu, prin care solicita scoaterea canalelor Discovery de pe rețelele sale de cablu, expirarea contractului pe care operatorul de cablu îl avea cu compania Discovery.
Totodată, RCS&RDS a solicitat CNA aprobarea pentru introducerea în grilele sale a două canale BBC – BBC Entertainment și BBC Knowledge, unul de la data de 1 decembrie 2012, iar altul de la data de 1 ianuarie 2013.
Cererea RCS&RDS nu a putut fi analizată de CNA, pentru că ședința care ar fi trebuit organizată pe 29 noiembrie, a avut loc cu o zi înainte, respectiv miercuri, 28 noiembrie.
Cererea RCS de aprobare a scoaterii canalele Discovery și de pe rețelele sale de cablu, analogic și digital, a fost analizată însă de CNA în ședința din 4 decembrie. Atunci, CNA i-a audiat și pe oficialii Discovery Networks, hotărând să sesizeze Consiliul Concurenței și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) cu privire la faptul că RCS&RDS a scos din grilă toate canalele Discovery și să amâne până pe 18 decembrie luarea unei decizii în acest caz.
Decizia RCS&RDS a venit după ce și Digi, operatorul de cablu din Ungaria deținut de compania de telecomunicații românească RCS&RDS, a scos, pe 20 noiembrie, din ofertele de cablu analog și digital televiziunea Discovery Channel.
De cealaltă parte, într-un comunicat de presă din 3 decembrie, RCS&RDS a propus public Discovery Networks să retransmită televiziunile pe care compania le operează în România într-un pachet separat, pentru care abonații care doresc să le vizioneze să plătească un abonament diferit de cel plătit pentru restul posturilor.
Reacția RCS&RDS a venit după ce Mark Hollinger, președinte și CEO al Discovery Networks International, a declarat, într-o scrisoare deschisă către abonații RCS&RDS, remisă pe 30 noiembrie agenției MEDIAFAX, că RCS a scos canalele Discovery din ofertele sale înainte de expirarea contractului dintre cele două companii. Hollinger a precizat atunci că Discovery a încercat timp de un an să aducă la masa negocierilor RCS, astfel încât telespectatorii să nu fie afectați. Totodată, Hollinger a spus că oficialii Discovery sunt „indignați” de decizia RCS&RDS de a scoate din grilele sale toate canalele Discovery, privând aproximativ 3 milioane de telespectatori de aceste programe, motiv pentru care au fost demarate discuții cu autoritățile din România și cu Uniunea Europeană.
De cealaltă parte, RCS&RDS a spus în comunicatul din 3 decembrie: „Scrisoarea deschisă a domnului Mark Hollinger, președintele Discovey Networks International, ne surprinde prin contradicția dintre grija deosebită pentru soarta telespectatorilor, exprimată în acest mesaj, și poziția din timpul negocierilor, când principala preocupare a reprezentanților Discovery era menținerea unor tarife și a unor venituri garantate cât mai mari”.
Într-un alt comunicat din 26 noiembrie, RCS&RDS spunea că nu poate fi de acord să continue difuzarea canalelor Discovery, cu plata unor tarife de 3 ori mai mari decât cele pentru alte canale similare, pentru toți abonații săi, în condițiile în care cota medie de audiență a canalelor Discovery este de aproximativ 1%.
În schimb, Discovery Networks a spus, într-un comunicat din 28 noiembrie, că oferta pe care au făcut-o RCS&RDS este competitivă, iar prețul cerut companiei de telecomunicații este unul rezonabil în raport cu calitatea programelor difuzate de televiziunile Discovery. Totodată, potrivit respectivului comunicat, Discovery Channel este cel mai urmărit canal de documentare din România, lider pe segmentul său.
RCS&RDS a scos canalele Discovery din grilele sale din România și Ungaria, în contextul în care operatorul de cablu și-a lansat propriile televiziuni de documentare.
Astfel, RCS&RDS a lansat, pe 1 octombrie, propriile sale televiziuni de documentare DigiWorld și DigiLife.
RCS&RDS a primit, pe 27 septembrie, aprobarea Consiliului Național al Audiovizualului din România pentru a lansa televiziunile de documentare DigiWorld și DigiLife, după ce, în ședința din 25 septembrie, reprezentanții CNA au ezitat să ia o decizie în acest sens. Atunci, unii membri ai Consiliului și-au exprimat temerile că, odată cu lansarea propriilor televiziuni de documentare, compania RCS&RDS va scoate din grilă canale concurente, ca Discovery și National Geographic.
La mai puțin de o lună după ce a lansat cele două televiziuni de documentare – DigiWorld și DigiLife -, RCS&RDS a cerut CNA și a primit, în data de 30 octombrie, o nouă licență audiovizuală prin satelit pentru lansarea unui nou post de documentare – Digi Animal World.
(Serviciul FOTO al MEDIAFAX vă pune la dispoziție imagini de la încercarea Discovery de a livra cele 20 de cutii cu cele 30.000 de semnături ale petiției „Vrem Discovery pe RCS&RDS”)