Incidentul aviatic a avut loc în timp ce un angajat aflat în training la ATC (Control Trafic Aerian), lucra sub supravegherea unui instructor, informează un raport ATSB, citat de independent.co.uk.
În data de 5 august 2019, un avion Airbus A330 aparținând Qantas a primit undă verde pentru a decola de pe Aeroportul din Sydney, deși un alt avion, Boeing 737, al aceleași companii, urma să aterizeze pe aceeași pistă.
În condițiile în care pista nu putea asigura un spațiu de siguranță între cele două avioane, controlorul de trafic aerian aflat în training i-a instruit pe piloții aeronavei Boeing 737 să efectueze un singur „zbor în cerc”, înainte de aterizare.
Totuși, acest lucru a dus la „pierderea spațiului de siguranță între Boeing 737 și Airbus A330, care urma să decoleze”, a precizat ATSB.
La un moment dat, distanța între cele două avioane era de doar 150 metri vertical și 800 metri lateral. Acest spațiu nu se încadrează în minimum necesar pentru siguranță – 5 km lateral, 300 m vertical.
În dorința de a mări spațiul între cele două avioane, controlorul i-a instruit pe piloții aeronavei 737 să vireze la dreapta. Totuși, aeronava zbura la 300 metri vertical, sub altitudinea minimă necesară pentru astfel de manevre.
Avioanele s-au apropiat atât de mult încât o alertă de trafic a fost emisă de sistemul de prevenire a coliziunii (ACAS) al aeronavei A330.
Pilotul de pe A330 a observat proximitatea în care se afla 737 și a modificat traiectoria aeronavei. După incident, A330 a urcat la 1.525 metri altitudine și a zburat spre Melbourne, în timp ce 737 a aterizat pe pista, la a doua încercare.
O anchetă are loc în acest caz catalogat drept grav, deși Qantas a ținut să precizeze că avioanele nu s-au aflat niciodată în pericol de coliziune, deoarece au urmat traiectoria prestabilită de zbor.