Prima pagină » Magazin » Două dintre cele mai cunoscute reclame din România, interzise de CNA

Două dintre cele mai cunoscute reclame din România, interzise de CNA

Două dintre cele mai cunoscute reclame din România, interzise de CNA
Spoturile Altex care conțin sloganul "Cel mai mic preț din România", dar și cele Media Galaxy, cu menținea "Cea mai variată gamă de produse, online și offline", au fost interzise de către CNA, potrivit unei decizii luate în ședința din 9 iunie și rediscutate în ședința de marți, 14 iunie.

Membrii au rediscutat cazul, la soliciarea Dorinei Rusu, însă propunerea de revocare a deciziei de intrare în legalitate a fost respinsă. Decizia rămâne „în picoare” și va fi trimisă televiziunilor.

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a votat în ședința anterioară (joi, 9 iunie) o decizie de intrare în legalitate (interzicerea difuzării în forma sancționată) pentru spoturile Altex care conțin mențiunea „Cel mai mic preț din România*” (având titrată pe ecran precizarea „*Dacă găsești în altă parte mai ieftin, primești 2X diferența”) și pentru spoturile Media Galaxy, cu menținea „Cea mai variată gamă de produse, online și offline*” (cu titrarea textulului „*Pentru categoriile electrocasnice, electronice, IT și multimedia, listate în stoc propriu”).

Însă, decizia de intrare în legalitate nu a fost trimisă atunci televiziunilor fiindcă Dorina Rusu a solicitat Consiliului rediscutarea subiectului și a deciziei votate, în cadrul următoarei ședințe publice. Membrul CNA a considerat că ar fi trebuit să se cunoască toate detaliile privind acestă speță. „Nu consider că am votat având toate detaliile”, a declarat aceasta în ședința din 9 iunie, după ce a votat în favoarea deciziei de intrare în legalitate.

Astfel, CNA a rediscutat marți, 14 iunie, rapoartele de monitorizare; a ascultat din nou punctul de vedere al avocaților Altex și Media Galaxy și pe cel al reprezentantului RAC (Consiliul Român pentru Publicitate), Laura Frunzeti

„Din punctul meu de vedere, am luat o decizie superficială. Am vrut să mai studiez materialele. Și am mers și prin magazine în weekend și acum pot lua o decizie mai întemeiată”, a declarat Dorina Rusu, motivându-și solicitarea de rediscutare.

În cadrul discuțiilor, reprezentantul Altex a spus că a aflat despre faptul că Radu Herjeu a căutat pe internet în timpul ședinței de joi prețul pentru un anumit produs (frigider Beko) și, potrivit informțiilor găsite, în alte magazine produsul avea un preț mai mic decât la Altex.

„Am ajustat prețurile în ziua respectivă, după ce am auzit ca ați căutat prețul și că ați găsit în alte părți mai ieftin”, a declarat avocata Altex.

Radu Herjeu a spus că a verificat apoi și alte produse, rezultatul fiind același. „În secunda respectivă nu aveați cel mai mic preț din România. Deci spotul difuzat atunci era înșelător. ‘Cel mai mic preț din România’ nu înseamna ‘o să fac prețul mai mic, dacă descoperi tu în alta parte mai ieftin’. Ca să fie corect, în momentul în care va eu spotul, prețul trebuie să fie cel mai mic”, a declarat Radu Herjeu în ședința de marți.

„E o fractură logică – dacă eu susțin că am cel mai mic preț, nu ar trebui ca tu să găsești sau să existe altul mai mic. Din punctul meu de vedere, comunicarea nu e corectă”, a mai spus acesta către avocata Altex.

Pe de altă parte, cele două avocate (din partea Altex și Media Galaxy) prezente la discuție, au susținut că „strategia companiei (Altex, n.r.) e să practice cele mai mici prețuri, nu să păcălească consumatorul”, precizând că în momentul în care prețul unui produs este format, este oferit cel mai mic preț.

Acest lucru l-a determinat pe Radu Herjeu să afirme: „Acest slogan e incorect, atât timp cât nu are acoperire în fiecare secundă”.

Avocatele au explicat că și în momentul în care Altex nu are cel mai mic preț pentru un anumit produs, consumatorul primește de două ori diferența față de magazinul în care descoperă un preț mai mic, astfel încât „prețul final” devine cel mai mic.

Radu Herjeu a contrazis acest fapt, susținând că nu toți oamenii verifică prețurile (online sau offline) din alte magazine, după achiziționarea unui produs. Ba mai mult, unii nu o fac această cercetare nici înainte de a cumpăra un produs, referindu-se, de exemplu, la persoanele în vârstă. Acesta a adăugat că, în multe cazuri, reclamele sunt percepute ca adevăruri, nu sunt puse sub semnul îndoielii și de aceea ele ar trebui să informeze corect.

Totodată, spre a-și întări afirmațiile, a mai spus și că, în cazul unui produs alimentar despre care se spune în reclamă că ar conține 90% un anumit tip de ingredient, consumatorul nu duce produsul în laborator pentru a-l verifica.

Departamentul de monitorizare a prezentat în cadrul ședinței de marți, 14 iunie, spoturi radio care se terminau cu afirmația „Altex – cel mai mic preț din România”, fără a exista precizarea „Dacă găsești în altă parte mai ieftin, primești de două ori diferența”. Iar în cazul unor reclame TV, această mențiune este făcută în scris, nu și audio.

Potrivit afirmațiilor făcute, Dorina Rusu și-ar fi dorit să-și retragă votul și să afle dacă acest lucru este posibil, având în vedere că votul acesteia, potrivit afirmațiilor sale, a fost cel „decisiv” – referindu-se la faptul că decizia de intrare în legalitate a fost luată, în ședința anterioară, cu minimumul de șase voturi. În ședință i s-a comunicat că acest lucru nu este posibil, dar că poate propune revocarea deciziei.

Rusu a făcut acestă propunere, dar care nu a fost adoptată. Pentru revocare au votat patru membri: Valentin Jucan, Vasile Buda, Dorina Rusu și Răsvan Popescu. Ceilalți patru membri prezenți la discuție, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu și Radu Herjeu, au votat împotriva revocării (adică în favoarea păstrării deciziei de intrare în legalitate a spoturilor).

Articolul 33 din Regulamentul de Organizare și Funcționare (ROF) al CNA prevede că „Membrii Consiliului au dreptul să solicite rediscutarea unei probleme sau a unei decizii, după ce aceasta a fost adoptată, o singură dată și pe baza unor argumente întemeiate”.

Potrivit informațiilor din ședință, spoturile campanii Altex și Media Galaxy se difuzează și în prezent.

Conform rapoartelor de monitorizare analizate în ședința din 9 iunie, în perioada, 7-17 aprilie au fost identificate nouă variante ale spotului publicitar pentru magazinul Altex.

La sfârșitul difuzării fiecărei variante a spotului publicitar, simultan cu vocea din off, pe copertă neutră a fost afișată sigla magazinului Altex, sub care s-a aflat mențiunea „cel mai mic preț din România*”. În partea de jos a ecranului, a fost titrat textul „*Dacă găsești în altă parte mai ieftin, primești 2X diferența. Detalii pe altex.ro”.

Televiziunile care au difuzat reclamele în acea perioadă au fost Pro TV, Antena 1, Kanal D, Realitatea TV, Digi 24, Acasă, Antena Stars, Digi Sport 1, Dolce Sport.

De asemenea, radiourile Kiss FM și Radio ZU și, au difuzat în data de 27 aprilie, spotul publicitar pentru magazinul Altex, în care s-a promovat un produs (un tip de smartphone cu reducere de preț de 120 de lei, comercializat la „numai 229,9 de lei”), iar la sfârșitul difuzării spotului publicitar pentru magazin, s-a făcut mențiunea: „Altex, cel mai mic preț din România”.

În aceeași perioadă monitorizată (7-17 aprilie), CNA a identificat difuzarea a patru variante ale spotului publicitar pentru magazinul Media Galaxy, care au promovat diferite produse electrice și electrocasnice (televizor, laptop, televizor și aspirator).

De asemenea, la sfârșitul difuzării fiecărei variante, simultan cu prezentarea din off: „Media Galaxy, cea mai variată gamă de produse, online și offline”, pe copertă neutră a fost afișată sigla magazinului Media Galaxy, sub care s-a aflat mențiunea și în variantă scrisă. Iar în partea de jos a ecranului, a fost titrat textul „*Pentru categoriile electrocasnice, electronice, IT și multimedia, listate în stoc propriu”.

Potrivit CNA, televiziunile care au difuzat spotul publicitar pentru Media Galaxy au fost Pro TV, Antena 1, Prima TV, Kanal D, Antena 3, Digi 24, Realitatea TV. Totodată, Kiss FM a difuzat pe 27 aprilie un spot radio care, la finalul, a conținut afirmația „Media Galaxy, cea mai variată gamă de produse online și offline”.

Propunerea de intrare în legalitate a fost făcută (în ședința din 9 iunie) de Gabriel Tufeanu, în baza articolului 93 din Cod, și a obținut șase voturi. În favoarea intrării în legalitate au votat membrii: Valentin Jucan, Monica Gubernat, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu, Dorina Rusu, Călin Cristea. Iar Răsvan Popescu și Lorand Turos au votat împotrivă. Însă Dorina Rusu a spus atunci că va solicita în scris rediscutarea acestei decizii.

Gabriel Tufeanu a afirmat, înainte de a se supune la vot propunerea sa: „Din punctul meu de vedere nu se respectă articolul 93 din Codul CNA” referitor la respectarea de către comunicările comerciale a informarii corecte a publicului și asigurarea unei concurențe loiale.

Articolul 93 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual prevede: „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale”.

Pe de altă parte, Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) a susținut că nu se încalcă Codul de Practică în Publicitate.

Reclamția a fost făcută de către ANAF, care a informat CNA că, în 7 aprilie, a sancționat cei doi retaileri de electrocasnice și că a „dispus ca măsură complementară încetarea utilizării mesajelor publicitare” (referindu-se la sloganuri), în baza articolului 11(1-a) coroborat cu 11(3) din Legea 158/ 2008 privind publicitatea înșelătoare și publicitatea comparativă.

Potrivit avocatelor Altex și Media Galaxy, decizia ANAF „e suspendata de drept”, ca urmare a contestației deciziei ANAF.