Prima pagină » Magazin » DREPTUL la REPARAȚII, un ajutor pentru consumatori. Multe aparate electronice și electrocasnice se strică după câțiva ani și sunt bune de aruncat LA GUNOI

DREPTUL la REPARAȚII, un ajutor pentru consumatori. Multe aparate electronice și electrocasnice se strică după câțiva ani și sunt bune de aruncat LA GUNOI

DREPTUL la REPARAȚII, un ajutor pentru consumatori. Multe aparate electronice și electrocasnice se strică după câțiva ani și sunt bune de aruncat LA GUNOI
Cunoaștem situația: ne cumpărăm un aparat electrocasnic și - după expirarea garanției - nu mai poate fi reparat.

Nu putem repara respectivul aparat electrocasnic, atunci când se defectează și nici nu găsim altul la un preț decent, astfel încât acesta ajunge la gunoi și suntem nevoiți să facem o nouă investiție costisitoare.

Suntem obligați să cumpărăm o mașină de spălat, de pildă, pentru a o înlocui pe cea veche, dar alimentăm, fără să vrem, gazele de seră eliberate în timpul producției, scrie BBC.

Cetățenii din UE și din anumite state americane vor beneficia prin lege de un așa numit DREPT LA REPARAȚII.

Documentul conține propuneri din partea miniștrilor mediului din statele europene. Astfel, producătorii de aparatură electronică și electrocasnică ar putea fi obligați să fabrice produse cu o durată mai lungă de viață, care pot fi reparate mai ușor.

Propunerile UE se referă la instalațiile de iluminat, televizoare, electrocasnice etc. Cel puțin 18 state americane doresc să implementeze o asemenea legislație, în cazul acelor produse pentru care găsirea unor piese de schimb sau reparațiile în sine reprezintă o corvoadă.

Ce presupune Right to Repair?

Miniștrii de mediu din UE au o serie de propuneri prin care producătorii vor fi obligați să vândă produse cu o durată mai mare de utilizare și care să poată fi reparate mai simplu. Propunerile europene vizează aparate electronice și electrocasnice.

Planurile pentru Directiva UE de Ecodesign sunt complexe și controversate. Producătorii spun că propunerile sunt prea stricte și pun bețe în roate inovației.

„Avocații” consumatorilor se plâng însă că organismele europene au permis companiilor să controleze procesul de reparație, prin promovarea ideii potrivit căreia produsele sunt reparate de profesioniști, sub stricta supraveghere a producătorilor.

Biroul European pentru Mediu (EEB) a precizat: „Acest fapt împiedică accesul la depanatorii independenți, la piese de schimb și informații – și limitează obiectivul și utilitatea serviciilor de reparații”. EEB vrea să introducă în acest regulament și aparate moderne, precum smartphone-urile și imprimantele.

Care va fi impactul asupra mediului?

Grupurile de ecologiști spun că legislația pusă la cale de Europa și SUA reprezintă un progres vizavi de emisiile de carbon și folosirea mai înțeleaptă a resurselor planetei.

Libby Peake, din cadrul think tank-ului Alianța Verde, a declarat pentru BBC News: „Noile reguli reprezintă o îmbunătățire evidentă. Considerăm că ar putea fi mai bune, dar ne bucurăm că, în sfârșit, politicienii aborează o problemă recunoscută de opinia publică. De noile reguli va beneficia mediul înconjurător și vom economisi resurse„.

Ce a determinat schimbările?

Politica privind producătorii de electronice și electrocasnice a fost modificată după mai multe statistici alarmante.

Un studiu relevă că, între 2004 și 2012, procentul aparatelor din gospodărie care s-au defectat în decursul a cinci ani a crescut de la 3,5% la 8,3%.

O analiză a mașinilor de spălat stricate ajunse la un centru de reciclare arată că peste 10% din ele au o vechime mai mică de cinci ani.

Un alt studiu arată că, din cauza dioxidului de carbon rezultat în urma producției, o mașină de spălat cu o durată mai mare de viață va genera, de-a lungul a două decenii, cu 1,1 milioane tone mai puțin CO2 decât un model vândut în prezent.

Silviu Bănilă este editor la GÂNDUL.RO și are o vastă experiență, cu precădere în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion în anul 2006. Între ... vezi toate articolele