Efectele caniculei sunt la volan asemănătoare cu cele ale stării de ebrietate. STUDIU
De la apariția sistemelor de aer condiționat la bordul mașinilor, cei care le au montate nu mai pot fără ele. Șoferii rezistă mai mult la volan și reușesc să fie atenți o perioadă mai lungă. În laboratoarele de cercetări din Barcelona, firma Seat a făcut o serie de observații extrem de interesante.
Dacă este de la sine înțeles că un pieton trebuie să umble pe caniculă cu capul acoperit, să poarte ochelari de soare, haine ușoare și ample și să se hidrateze regulat, aceleași reguli trebuie respectate când se așează la volan. Mai surprinzător este însă avertismentul lansat de Angel Suarez, inginer la centrul tehnic Seat. ‘Când temperatura în habitaclul unei mașini este de 35 de grade, timpul de reacție al conducătorului auto este cu 20% mai lent decât la 25 de grade. Acest risc echivalează cu conducerea mașinii cu o alcoolemie de 0,5 grame pe litru de sânge’, arată el.
Se recomandă prin urmare ca mașinile fără aer condiționat să nu ruleze în orele cele mai călduroase și să se oprească cât mai des pentru ca pasagerii să se hidrateze. Și cei care beneficiază de aer condiționat în mașină trebuie să aibă grijă să nu se trezească cu dureri de gât sau bronșită. Li se recomandă ca diferența de temperatură dintre interior și exterior să nu depășească 5 grade Celsius, mai ales în cazul călătoriilor cu opriri dese, care implică treceri de la frig la cald și invers.
În schimb, pe drumurile mai lungi, fără pauze dese, temperatura poate fi mai scăzută, dar fără ca aerul să fie resimțit ca rece. ‘Un aer condiționat bine reglat este cel despre care întrebi, după o jumătate de oră, dacă funcționează sau nu’, spune Suarez.
‘Dacă deschidem geamurile timp de 30 de secunde în timpul mersului, căldura inițială se risipește și apoi se poate pune aerul condiționat’, afirmă Angel Suarez, care recomandă selectarea opțiunii ‘auto’ pentru ca aerul condiționat să se repartizeze bine în habitaclu. El îi mai sfătuiește pe conducătorii auto să evite să regleze temperatura sub 21 de grade, acest lucru făcând să crească sensibil consumul de carburant, încheie lepoint.fr, citat de Agerpres.