Prima pagină » Magazin » Facebook împlinește zece ani de existență. Mesajul lui Mark Zuckerberg pentru utilizatorii din întreaga lume

Facebook împlinește zece ani de existență. Mesajul lui Mark Zuckerberg pentru utilizatorii din întreaga lume

Facebook împlinește zece ani de existență. Mesajul lui Mark Zuckerberg pentru utilizatorii din întreaga lume
Facebook, considerată în momentul de față cea mai importantă rețea de socializare din lume, împlinește marți zece ani de la lansare.

Facebook, considerată în momentul de față cea mai importantă rețea de socializare din lume, împlinește marți zece ani de la lansare. Cu această ocazie, Mark Zuckerberg a postat un mesaj special pe pagina sa de Facebook: „A fost o călătorie extraordinară până acum, sunt recunoscător că am luat parte la ea. Este un lucru foarte rar să ai capacitatea de a intra în contact cu atât de mulți oameni și încerc să-mi amintesc să fac asta în fiecare zi și să am impactul cel mai mare posibil”, a scris el.

„Oamenii mă întreabă deseori dacă am știut că Facebook va deveni ceea ce este azi. Nici gând! Îmi amintesc că într-o seară ieșisem la pizza cu prietenii mei, la scurt timp după ce deschisesem Facebook-ul. Le-am spus că sunt foarte bucuros că pot îi ajuta pe colegii de la școală să se conecteze unul cu celălalt, dar că într-o zi cineva va avea nevoie să se conecteze cu întreaga lume. Întotdeauna am crezut că este important – să le dai oamenilor puterea de a împărtăși gândurile, de a sta conectațu, să le oferi posibilitatea de a-și construi propriile comunități”, a continuat Zuckerberg.

Acesta a adăugat că motivul care a stat la baza formării rețelei de socializare a fost încrederea că poate face mai mult pentru comunitate și comunicare. „Nouă ne-a păsat mai mult să conectăm oamenii decât le-a păsat altora. Și încă ne pasă și azi. De aceea sunt mult mai entuziasmat pentru următorii zece ani, decât pentru ultimii zece. (…) Acum avem resursele necesare pentru a-i ajuta pe oamenii din întreaga lume să-și rezolve probleme mai mari și mai importante. (…) În prezent, rețelele de socializare sunt destinate în principal împărtășirii momentelor. În următoarea decadă, ele te vor ajuta să răspunzi la întrebări și să rezolvi probleme complexe”, a promis Mark Zuckerberg.

Directorul general al Facebook și-a încheiat mesajul mulțumind tuturor utilizatorilor care s-au alăturat rețelei în decursul celor zece ani: „Simt că am o mare responsabilitate petrecându-mi cea mai mare parte a timpului aici, servindu-vă cât de bine pot. Vă mulțumesc pentru că m-ați lăsat să fiu parte a acestei călătorii”.

În doar o oră, postarea lui Mark Zuckerberg a adunat aproape 265.700 de Like-uri și a fost redistribuită de peste 28.000 de ori.

De la „registrul online”, la rețeaua cu 1,23 de miliarde de utilizatori activi lunar

„Registrul” online pe care Mark Zuckerberg l-a creat în ianuarie 2004, în camera sa de la Universitatea Harvard, a devenit o companie mondială, cu 1,23 de miliarde de utilizatori pe lună, iar Zuckerberg, unul dintre cei mai tineri miliardari ai lumii.

„Facebook a făcut ca lumea să fie mai mică, mai interactivă. A unit familii, prieteni, vecini din întreaga lume. Este un adevărat fenomen social”, a declarat, pentru AFP, Trip Chowdhry, analist la compania Global Equity Research.

„Peste 20% din timpul petrecut pe internet este pe rețeaua Facebook. Cei de la Facebook au realizat cu succes tranziția de la computerul tradițional la dispozitivele mobile. Ce au reușit să facă este remarcabil”, a declarat, la rândul său, Lou Kerner, fondator al societății de investiții Social Internet Fund.

În decembrie 2013, Facebook avea 1,23 de miliarde de utilizatori lunari activi, cu 16% mai mulți față de anul precedent. Dintre aceștia, 945 de milioane accesează rețeaua socială prin intermediul dispozitivelor mobile. Dar, până să ajungă aici, Facebook a avut de depășit multe obstacole. Unul dintre acestea a avut loc în mai 2012, când Facebook a fost listată cu mare vâlvă la bursa din New York.

Facebook a încheiat atunci cea mai mare ofertă publică inițială derulată vreodată în industria înaltei tehnologii și internetului, reușind să plaseze pe piață circa 422 de milioane de acțiuni, la prețul de 38 de dolari pe unitate, plafonul intervalului țintit de companie. Rețeaua de socializare a atras astfel 16 miliarde de dolari, a treia mare ofertă publică din istoria SUA, după Visa și General Motors.

Însă, ulterior listării la bursă, Facebook s-a confruntat cu probleme tehnice și cu o prăbușire a acțiunilor, a căror valoare a scăzut la jumătate într-un interval de trei luni. Facebook a reușit apoi să își revină, valoarea acțiunilor sale crescând la niveluri record, iar unii analiști au considerat acest lucru cea mai importantă evoluție din istorie din sectorul de internet american.

Veniturile Facebook au urcat cu 63% în trimestrul al patrulea al anului trecut, cel mai mult din ultimii doi ani, la 2,59 de miliarde de dolari, iar peste jumătate au fost obținute din publicitatea prin dispozitive mobile, informație care a dus la creșterea cu 13% a titlurilor companiei, la bursa din Frankfurt. Profitul net a avansat de peste opt ori, la 523 de milioane de dolari, de la 64 de milioane de dolari în aceeași perioadă a anului 2012.

„Facebook a declanșat revoluția socială”

Directorul general, Mark Zuckerberg, a creat anul trecut noi soluții prin care furnizorii de publicitate să ajungă la utilizatori. Astfel, veniturile generate de publicitatea prin intermediul dispozitivelor mobile au atins în trimestrul al patrulea 1,25 miliarde de dolari, reprezentând 53% din total, față de 49% în aceeași perioadă a anului precedent.

Rețetele aplicate de Zuckerberg în acest sector, anul trecut, au permis Facebook să detroneze Yahoo! și să se instaleze pe poziția a doua pe piața mondială a publicității online. Potrivit societății de cercetare eMarketer, Facebook deține 5,7% din piața mondială a publicității online, fiind încă departe de liderul clasamentului – compania Google (32,4%). Creșterea Facebook este însă de trei ori mai rapidă decât a Google în acest domeniu, iar compania lui Zuckerberg și-a dezvoltat produsele, introducând recent pe rețeaua de socializare primele reclame video.

„Facebook a declanșat revoluția socială, însă s-ar putea să nu reușească să o controleze”, avertizează analistul Trip Chowdhry, enumerând polemicile curente în legătură cu protecția datelor private a utilizatorilor Facebook și cu caracterul intruziv al reclamelor postate pe acest site, dar și relatările din presa internațională în ultimul an, potrivit cărora adolescenții renunță la această rețea de socializare.

Potrivit unui studiu recent al agenției digitale iStrategyLabs, numărul adolescenților care au cont pe rețeaua de socializare Facebook a scăzut cu 3 milioane față de anul 2011. În 2011, Facebook avea aproximativ 13,1 milioane de utilizatori cu vârsta cuprinsă între 13 și 17 ani, numărul acestora scăzând cu 25% în prezent, la 9,8 milioane. În schimb, numărul utilizatorilor de Facebook cu vârsta de peste 55 de ani a crescut cu 80,4% în perioada 2011-2013, de la 15,5 milioane la 28 milioane.

„Oamenii glumesc cu privire la faptul că, pentru un adolescent, nu este foarte cool să o aibă pe mama lui printre prietenii de pe Facebook. Mai ales că nu mai este vorba doar de mama, ci chiar și de bunica”, a spus Lou Kerner, fondator al societății de investiții Social Internet Fund. Dar de multe ori lucrurile sunt relative. „Dar nu putem să rămânem cool pentru totdeauna” – la un moment dat va dispărea sau va deveni mult mai utilitară. „Iar Facebook face acest lucru cu mult succes”, mai spune Kerner.

Potrivit analiștilor, scăderile înregistrate în privința frecventării Facebook de către adolescenți sunt compensate de creșterea numărului persoanelor mai mature care utilizează rețeaua de socializare. Compania de cercetare Trefis consideră la rândul său că sporirea numărului de utilizatori maturi ai Facebook poate fi pozitivă pentru veniturile rețelei de socializare, fiind mai multe șanse ca oamenii mai în vârstă să cumpere produse sau servicii promovate pe această platformă decât adolescenții.

„Publicitarii pun conținut promoțional pe Facebook pentru un singur motiv: creșterea vânzărilor. Cea mai mare parte a cumpărăturilor online sunt făcute de persoane de peste 25 de ani”, spun reprezentanții Trefis. „Având în minte aceste cifre, declinul utilizatorilor cu vârsta cuprinsă între 13 și 24 de ani devine aproape irelevant”.