Femeia cu ochii de culoarea viței de vie. Marinela Ardelean, despre „diplomația culturală” a vinului

Publicat: 21 05. 2016, 11:57

Marinela V. Ardelean, specialist în branding și business development în industria enogastronomică, numită „la Dame d’excellence du vin de la Roumanie” de Helmuth Helmuth Köcher, ambasadorul Festivalului RO-Wine 2016, care va avea loc în această sâmbătă și duminică la Fratelli Studios din București, este autoarea cărții „50 de vinuri românești întâlnesc 50 de preparate culinare italiene”, precum și a vastului volum „Cartea vinurilor românești/ The Wine Book of România 2015-2016″, primul ghid care reunește cele mai bune vinuri din România și din Republica Moldova.

În interviul acordat, Marinela V. Ardelean vorbește despre soiul său preferat de vin, despre inițiative personale în acest domeniu, despre necesitatea ca lumea vinului să includă bunul gust și grația feminină, într-o sferă dominată preponderent de bărbați.

Despre vin ca formă de comunicare și ca formă de uniune, despre pasiunea unei vieți și despre această lume vastă și aromată a licorii alcoolice, precum și o serie de recomandări ale specialistului făcute în apropiera sărbătorii Sfinților Constantin și Elena, mai jos în interviul acordat de Marinela V. Ardelean pentru MEDIAFAX:

Reporter: Care sunt vinurile dumneavoastră preferate?

Marinela Ardelean: Sunt fidelă soiului Fetească Neagră căruia îi acord o atenție deosebită atât în prezent, cât mai ales în viitor. Am început un program, o inițiativă personală de cercetare a acestui soi cu instituții din Italia și din Franța. Așadar îmi doresc să cunosc mai multe lucruri despre acest soi și să îl pun cât mai bine în valoare.

Reporter: În volumul dumneavoastră „Cartea vinurilor românești/ The Wine Book of România 2015-2016″, menționați sintagma „diplomația culturală a vinului”. Ce înseamnă această idee?

Marinela Ardelean: Consider că vinul ne poate uni și am demonstrat acest lucru prin faptul că am pus împreună cele două țări, România și Republica Moldova. Am făcut mai mulți pași în special prin a doua carte unde am pus împreună cele două țări prin vin, în mod ideal. Și prima carte poate fi interpretată ca o formă de diplomație. Am asociat vinurile unei țări cu gastronomia altei țări astfel încât le-am unit prin mâncare și prin vin. În prima mea carte, „50 de vinuri românești întâlnesc 50 de preparate culinare italiene” sunt prezentate 50 de vinuri din România și 50 de preparate din Italia. Eu am făcut o asociere între cele două țări, între cele două preparate. Eu militez pentru o anumită direcție: să fim uniți, să ne unim forțele și să avem un dialog cât mai natural, cât mai transparent, cât mai deschis și constructiv. Așadar, prin vin și prin mâncare, dialogul este mult mai facilitat. Iată și de ce la cele mai importante acțiuni sau întâlniri se acordă o atenție deosebită vinului.

Reporter: Sunt multe femei în lumea vinului?

Marinela Ardelean: Sunt puține femei în lumea vinului. Refuz să fiu de acord cu faptul că lumea vinului este o lume a bărbaților, chiar dacă uneori este evident acest lucru. Prin ceea ce fac și voi face încurajez tot mai mult rolul femeii în industria vinului și nu numai, în societatea noastră. Femeia are un rol extraordinar de important cu atât mai mult în industria vinului unde sensibilitatea este apreciată, valorizată și valorificată foarte mult, iar în România începe să apară din ce în ce mai mult interes pentru acest domeniu. De altfel, lipsesc încă foarte multe informații. Ne-am propus să realizăm materiale informative și îndrumări astfel încât să fie accesibile tinerelor talente și, cu atât mai mult, doamnelor. Pentru că există femei enologi, somelieri, directori de crame, doar că nu sunt puse suficient de mult în valoare.

Reporter: Am înțeles că există o lipsă de personal în această sferă.

Marinela Ardelean: Am început o colaborare cu Universitatea de Vest din Timișoara unde voi coordona un curs postuniversitar, aprobat deja de Ministrul Educației, care va începe în luna ianuarie: „Wine business și strategie de marketing”. Se vor aborda diverse aspecte ale industriei vitivinicole, cum ar fi: start-up-ul unei crame, crearea unei etichete pentru o sticlă de vin, prețul vinului, dar și diverse aspecte legate de legislație si de export.

Reporter: O recomandare pentru Sfinții Constantin și Elena. Ne puteți recomanda câteva vinuri care s-ar putea potrivi acestei sărbători.? Ce vinuri ar putea consuma românii cu această ocazie?

Marinela Ardelean: Să spunem cinci vinuri de Sf. Constantin. Cuvée Vișan 2015, este din Nordul Moldovei, crama Gramma. Din Muntenia, Revelatio 2015 de la Davino. În Vestul țării aș merge pe un vin dulce, Conac Ambrozy de la Cramele Recaș, apoi în Est; aici aș merge pe Avincis, Fetească Regală cu Pinot Gris, 2013. Iar în final, Fetească Neagră Apogeum anul II de la Domeniile Tohani.

Reporter: Pot fi asortate cu preparate dulci?

Marinela Ardelean: Cuvée-ul Ambrozy de la Cramele Recaș este cel care se potrivește cel mai bine cu preparatele dulci, cu deserturile dar merge foarte bine și cu brânzeturile. Aș mai pune și un vin frizant, Friza, 2015, care este o Fetească Regală de la Carastelec. Avem crame răspândite pe tot teritoriul României și ne dorim să încurajăm diversitatea și evoluția și a cramelor mici.

Referitor la RO-Wine, care va avea loc pe 21 și 22 mai, Marinela Ardelean a declarat că „Personajul principal al acest festival este vinul. Avem nevoie de acces la vinuri speciale, deosebite care să ne ajute să ne îmbogățim cultura de vin”.

„Marinela Ardelean, doamna cu o mie și unul de talente, dar și cu o curiozitate aparte, își cultivă pasiunea pentru nenumăratele expresii și fațete ale vinului, în toate formele lui, dar și în amestec cu moda și artele. Vinul a devenit elixirul determinant al vieții sale. Caleidoscopică și futuristă, își păstrează sufletul strâns legat de tradițiile, cultura și istoria României. (…) A înțelege, a respecta munca, devotamentul și convingerea celui care a reușit să creeze conjuncția dintre vin și pământ, dintre istorie și tradiție, dintre cultură și evoluție, iată în ce constă energia Marinelei. (…) Cu impresiile formate și trecute prin filtrul analizei, reușește să îi cucerească pe toți și să implice deopotrivă producători, operatori, gourmet și jurnaliști”, apreciază Helmuth Kocher munca și personalitatea specialistului în enogastronomie, Marinela V. Ardelean, în prefața cărții „Cartea vinurilor românești/ The Wine Book of România 2015-2016″.

Marinela Vasilica Ardelean lucrează în industria vinului de aproximativ 10 ani. Aceasta este implicată activ în promovarea vinurilor românești în străinătate și în îmbunătățirea imaginii României prin intermediul vinurilor.

De asemenea, Marinela Ardelean este critic de vin și degustător profesionist în concursuri internaționale de vinuri și profesor la Italian Chef Academy din Roma unde predă un curs despre cultura și istoria șampaniei, dar și a uleiului de măsline. Ea a fost semifinalistă la concursul mondial de somelier (Londra), Dame Chevalier de l’Ordre des Coteaux de Champagne (Franța) și finalistă a concursului Ambassadeurs du Champagne în 2013. Marinela Ardelean a fost numită „Sommelier d’Onore” de către Fundația Italiană de Somelieri și BIBENDA, potrivit site-ului personal.

Pe parcursul celor două zile ale Festivalului RO-Wine, cel mai important festival de vinuri din România, toți cei interesați de gustul și parfumul vinului vor putea degusta vinurile de top a peste 60 de producători, dintre care 35 autohtoni și 26 internaționali. Participanții la eveniment se vor putea delecta cu aproximativ 300 de vinuri premiate.

„În calitate de coproprietar al Fratelli Group îmi dau seama cât de important este să am o relație cu producătorii”, a exprimat Liviu Popescu, care este co-proprietar, alături de fratele său, Mihai Popescu, al Fratelli Group, vorbind despre discuțiile cu marii producători de vinuri și arătându-se încântat de faptul că aceștia au fost de acord să participe la eveniment.

„Festivalul va fi aparte și prin prisma locației care este o locație de evenimente, Fratelli Studios, pe care fratele meu geamăn o va transformă după necesitate. Fiecare producător va avea același stand, doar logo-u lor va fi diferit. Luminile, culorile, happeningurile din timpul Festivalului vor fi la dispoziția producătorilor, proprietarilor de restaurante și a publicului amator de vinuri”, a mai completat acesta.

„RO-Wine | The Wine Festival of Romania s-a născut din dorința de a reuni vinurile românești de top, cunoscute în întreaga lume, cu cele de renume internațional și de a le aduce mai aproape de consumator. Ne dorim ca acesta să fie primul pas în educația consumatorilor, prin expunerea lor la vinuri premiate și producători de top”, potrivit Marinelei Ardelean.

Pentru mai multe informații despre RO-Wine | The Wine Festival of România, pot fi consultate paginile: www.romaniawinefestival.com sau www.marinelaardelean.com, iar biletele la eveniment pot fi achiziționate de pe www.bilete.ro. Evoluția proiectului poate fi urmărită și pe Facebook, pe pagină oficială a ghidului, The Wine Book of România.