Gala Comediei Românești a fost organizată duminică seară, la Sala „Radu Beligan” a Teatrului de Comedie din București. La eveniment au fost decernate premiile Festivalului Comediei Românești – festCO, ediția a XII-a, și ale Concursului de Comedie Românească, ediția a IX-a. Având loc de Ziua Internațională a Copiilor, cei care au înmânat premiile la eveniment au fost copiii actorilor din Teatrul de Comedie.
Anul acesta Festivalul Comediei Românești – festCO a acordat următoarele premii: premiul de excelență „Radu Beligan” actorului Florin Piersic și premiul pentru eveniment teatral spectacolului „Lecția de violoncel”, în care joacă Radu Beligan.
La secțiunea oficială, selecționer festCO 2014 a fost Ileana Lucaciu, iar juriul a fost alcătuit din Ana Ciontea, Cristina Modreanu, Gheorghe Visu, József Bartha și AtillaVizauer.
Astfel, marele premiu al juriului a fost acordat spectacolului „Ce nemaipomenită aiureală!”, de Eugène Ionesco, în regia lui Silviu Purcărete, montat la Teatrul Național Cluj-Napoca.
În ceea ce privește premiul pentru cel mai bun spectacol, acesta a fost acordat spectacolului „O… ladă”, creație colectivă după Ion Creangă, în regia lui Alexandru Dabija, montat la Teatrul Tineretului Piatra-Neamț.
Gianina Cărbunariu a primit premiul pentru cea mai bună regie, pentru spectacolul „Solitaritate”, montat la Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu.
La categoria „cel mai bun actor în rol principal”, premiul a fost câștigat de Marius Florea Vizante, pentru rolul Petrică din spectacolul „Acasă la tata”, de Mimi Brănescu, în regia lui Vlad Massaci, montat la Teatrul de Comedie, iar la categoria „cea mai bună actriță în rol principal”, premiul a fost câștigat de Antoaneta Zaharia, pentru rolul Dacia din spectacolul „Titanic Vals”, de Tudor Mușatescu, în regia lui Alexandru Dabija, montat la Teatrul Odeon.
În ceea ce privește premiul pentru cel mai bun actor în rol secundar, acesta a fost câștigat de Ionuț Caras, pentru rolurile Zmeul și Baba Anica din spectacolul „Sânziana și Pepelea”, de Vasile Alecsandri, în regia lui Alexandru Dabija, montat la Teatrul Național Cluj-Napoca, iar premiul pentru cea mai bună actriță în rol secundat i-a revenuit Mirelei Oprișor, pentru rolul Mia din spectacolul „Acasă la tata”, montat la Teatrul de Comedie.
Premiul pentru cel mai bun decor l-a obținut Andu Dumitrescu, pentru decorul spectacolului „Solitaritate”, în regia Gianinei Cărbunariu, montat la Teatrul Național „Radu Stanca”, iar premiul special pentru muzică le-a revenit Adei Milea și Ancăi Hanu, pentru muzica spectacolului „Sânziana și Pepelea”, de Vasile Alecsandri, în regia lui Alexandru Dabija, de la Teatrul Național Cluj-Napoca.
La secțiunea Teatre independente, juriul festCO 2014 a fost alcătuit din Alexandru Berceanu, Vladimir Anton și Eugen Gyemant.
Astfel, premiul special al juriului i-a revenit spectacolului „Freak Show”, one man show cu Florin Piersic Jr., premiul pentru cel mai bun spectacol a fost câștigat de „Zic-Zac”, de Andreea Gavriliu și Ștefan Lupu, în regia Andreei Gavriliu, montat la Godot Cafe-Teatru, iar premiul „Noi la Sala Nouă” a fost câștigat de spectacolul „Fisura”, de Flavius Lucăcel, în regia lui Victor Olăhuț.
În ceea ce privește juriul Concursului de Comedie Românească – dramarturgie, acesta a fost alcătuit din Adrian Lustig, Dragoș Huluba și Alexandru Mâzgăreanu. Astfel, premiul I a fost câștigat de „Urangutanul”, de Marian Popescu, „Câinele”, de Mona Radu a câștigat premiul al II-lea, iar „La vita e bella”, de Radu F. Alexandru, a obținut premiul al III-lea. De asemenea, „Aer curat”, de Vera Ion, a obținut o mențiune specială.
Ediția din acest an a Festivalului Comediei Românești – festCO s-a desfășurat în perioada 24 mai – 1 iunie.
Festivalul Comediei Românești – festCO a fost înființat în 2003, la inițiativa directorului Teatrului de Comedie, actorul George Mihăiță. festCO are ca scop promovarea dramaturgiei românești și a celor mai bune spectacole care au la bază texte de comedie românească. Cele 11 ediții desfășurate până în prezent au reunit trupe de teatru din țară și din străinătate, atât teatre de stat, cât și companii independente.