Prima pagină » Magazin » Gazele de eșapament, CANCERIGENE. Cum încearcă OMS să pună frână mașinilor diesel

Gazele de eșapament, CANCERIGENE. Cum încearcă OMS să pună frână mașinilor diesel

Gazele de eșapament, CANCERIGENE. Cum încearcă OMS să pună frână mașinilor diesel
Gazele de eșapament de la motoarele diesel au fost clasate printre factorii cancerigeni pentru om, de către Centrul Internațional de Cercetare privind Cancerul (CIRC/IARC), agenția pentru cancer a Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), transmite AFP.

Gazele de eșapament de la motoarele diesel au fost clasate printre factorii cancerigeni pentru om, de către Centrul Internațional de Cercetare privind Cancerul (CIRC/IARC), agenția pentru cancer a Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), transmite AFP.

În 1988, CIRC, cu sediul la Lyon, în Franța, a clasat emisiile motoarelor diesel printre posibilii cancerigeni pentru om (grupa 2A), amintește CIRC, la finalul unei reuniuni de lucru care s-a încheiat marți.

Experții reuniți la Lyon au apreciat că există în prezent suficiente dovezi care arată că o expunere la gazele de eșapament ale motoarelor diesel este asociată cu un risc crescut de cancer la plămâni, pentru a clasa aceste emisii în grupul cancerigenilor siguri pentru om (Grupa 1).

„Dovezile științifice sunt de necombătut, iar concluziile grupului de lucru au fost unanime: emanațiile motoarelor diesel cauzează cancer la plămâni”, a declarat doctorul Christopher Portier, care prezida grupul de lucru.

„Dat fiind impactul adițional pentru sănătate al particulelor diesel, expunerea la acest amestec chimic trebuie redusă în toată lumea”, a adăugat el.

Populații importante sunt expuse zilnic în lume la emisiile motoarelor diesel, nu doar de la vehiculele rutiere, ci și de la alte mijloace de transport (trenuri regionale în Franța, nave etc.) și de generatoare de electricitate, amintește CIRC.

Pe de altă parte, grupul de lucru a conchis că gazele de eșapament de la motoarele pe benzină sunt „posibili cancerigeni pentru oameni (Grupa 2B)”, un calificativ „fără schimbare de la precedenta evaluare, în 1989”.

Începând din 1971, peste 900 de agenți au fost evaluați, dintre care peste 400 au fost clasați drept cancerigeni sau potențial cancerigeni pentru om.

Favorizat de o politică fiscală avantajoasă, motorul diesel s-a dezvoltat puternic în Franța. El echipează aproape 60 la sută din parcul automobilistic în prezent, față de 25 la sută în 1995.

Cunoscut ca fiind mai bun pentru climat decât motorul pe benzină pentru că generează mai puțin dioxid de carbon la kilometru, motorul diesel emite în schimb particule fine.

Aceste particule, emise de asemenea de încălzirea pe lemn și de industrie, ar fi în Franța la originea a circa 42.000 de decese premature în fiecare an, potrivit Ministerului Mediului.

Autor
Autor