În cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste București sau metabolism”, proiectat în competiția Festivalului de la Locarno (7 – 17 august), „viziunea plină de inteligență cerebrală și absurdă” a regizorului este aplicată lumii cinematografiei, scrie Hollywood Reporter.
„Viziunea plină de inteligență cerebrală și absurdă a autorului român Corneliu Porumboiu este aplicată lumii cinematografiei, în filmul său despre realizarea unui film turnat pe peliculă”, scrie Hollywood Reporter.
Un regizor are o aventură cu o actriță care are un rol secundar în filmul său și decide să scrie în ultimul moment o scenă de nuditate pentru aceasta. Cel de-al treilea lungmetraj al lui Corneliu Porumboiu pleacă „de la o premisă-clișeu și reușește cu multă grijă să o întoarcă cu susul în jos, apelând la logică, umor absurd și la un consum uriaș de țigări”, scrie Hollywood Reporter.
Dacă primele două lungmetraje ale lui Corneliu Porumboiu – „A fost sau n-a fost” și „Polițist, adjectiv” – „investighează cuvinte și înțelesuri”, cel de-al treilea „explorează gramatica filmului, cu cadrele specifice regizorului, lungi, aproape imobile, duse la o nouă extremă, întregul proiect de 89 de minute având sub 20 de cadre”, mai scrie publicația de specialitate.
„Filmul care va fi probabil perceput într-o manieră mult mai controversată decât celelalte pelicule” ale lui Porumboiu și care dă senzația „că se află la unul-două scenarii depărtare de ceva măreț” s-ar putea dovedi „atractiv pentru festivalurile și cinefilii familiarizați cu Noul val românesc sau cu subiectul central și execuția riguroasă”, mai scrie Hollywood Reporter.
Din punct de vedere tehnic, potrivit Hollywood Reporter, filmul „se înscrie în linia celorlalte producții românești recente”.
Filmul lui Corneliu Porumboiu, cu titlul întreg „Când se lasă seara peste București sau metabolism”, îi prezintă în distribuție pe Bogdan Dumitrache, Diana Avrămuț, Mihaela Sîrbu și Alexandru Papadopol și a rulat în premieră mondială la Festivalul de la Locarno vineri. Este una dintre puținele pelicule din festival filmate și proiectate pe peliculă de 35 mm.
Corneliu Porumboiu este unul dintre cei mai importanți regizori din noua cinematografie românească, alături de nume precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu și Radu Muntean. A luat premiul pentru debut Camera d’Or la Festivalul de Film de la Cannes în 2006, pentru „A fost sau n-a fost?”, o comedie despre cum a fost trăită revoluția din 1989 într-un oraș de provincie. S-a întors la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard, în 2009, cu „Polițist, adjectiv”. Filmul a primit premiul FIPRESCI și premiul juriului secțiunii Un Certain Regard.