Întreprinzătorul vizionar american Elon Musk, de origine sud-africană, a prezentat luni „Hyperloop”, un concept revoluționar care permite realizarea de călătorii la o viteză aproape supersonică, în condiții de siguranță și la prețuri modice, informează AFP.
Miliardarul Elon Musk, fondator al constructorului de mașini electrice Tesla Motors și al companiei private de explorare spațială SpaceX, a publicat un document de 57 de pagini despre acest proiect, care, dacă va fi implementat, ar putea face legătura între Los Angeles și San Francisco în doar 35 de minute.
„Hyperloop constă într-un tub cu presiune joasă de capsule, transportate cu viteze mici și mari pe lungimea tubului”, se afirmă în acel document.
„Capsulele sunt așezate pe perne de aer presurizat”, adaugă documentul.
După părerea lui Elon Musk, acest sistem de transport ar putea atinge o viteză de 1.220 kilometri pe oră și va fi economic viabil pentru orice distanță mai mică de 1.500 de kilometri.
În timpul unei conferințe telefonice, Elon Musk a evocat „o nouă formă de transport, diferită de trenul tradițional, care va transporta pasageri și mărfuri în capsule, într-un tub montat pe piloni”.
„A fost conceput pentru a fi foarte ușor, în condițiile în care trenurile sunt incredibil de grele. E mai apropiat de un avion”, a adăugat el. Senzația resimțită la bordul său va fi apropiată de aceea resimțită într-un avion. „Va fi ceva fin, ca și cum ai zbura prin aer”, a mai spus acesta.
Miliardarul american este convins că sistemul său va fi mai puțin vulnerabil la seisme și mai puțin expus la accidente precum trenurile și avioanele, „pentru că nu poate să se prăbușească și nici să deraieze”.
Elon Musk, care s-a opus trenului de mare viteză dintre Los Angeles și San Francisco – construcția primului tronson a fost aprobată de autorități -, consideră că proiectul său este mult mai economic.
El a evaluat costul acestui proiect care va face legătura între două orașe la circa 6 miliarde de dolari – contra 70 miliarde-100 miliarde dolari pentru trenul de mare viteză – și anticipează că prețul public pentru un bilet (dus) va fi de 20 de dolari.
Elon Musk a spus de mai multe ori că nu intenționează să dezvolte proiectul el însuși, însă ar putea reveni asupra acestei decizii, cel puțin parțial.
„Sunt tentat să creez cel puțin un prototip cu rol demonstrativ”, a recunoscut el luni. „Nu încerc să obțin o mulțime de bani cu acest proiect, însă mi-ar plăcea ca el să devină realitate și cred că va fi în beneficiul proiectului dacă eu voi crea un prim model”, a mai spus el.
Conceptul a fost pus la punct de echipele Tesla și SpaceX și se bazează pe tehnologii dezvoltate în cadrul celor două companii. Proiectul prevede mai ales o versiune de motoare electrice utilizate pe modelele de automobile Tesla S, care vor crea un câmp electromagnetic pentru a propulsa capsulele.
În afară de SpaceX și Tesla, Elon Musk conduce și SolarCity, o firmă care fabrică panouri solare pentru companii și particulari. El a creat și o fundație care operează în domeniul educației, al energiei nepoluante și al sănătății copiilor.
Elon Musk, în vârstă de 42 de ani, a făcut avere revânzând în 1999 companiei producătoare de computere Compaq firma Zip2, pe care o înființase, pentru o sumă de peste 300 milioane de dolari.
Una dintre celelalte creații ale sale, X.com, a fuzionat cu site-ul de plăți online PayPal, cumpărat în 2002 de site-ul de licitații eBay pentru 1,5 miliarde de dolari.