Prima pagină » Magazin » IAA, UAPR cer modificarea OUG25/2013 pentru creșterea transparenței în achiziția de spațiu publicitar

IAA, UAPR cer modificarea OUG25/2013 pentru creșterea transparenței în achiziția de spațiu publicitar

IAA, UAPR cer modificarea OUG25/2013 pentru creșterea transparenței în achiziția de spațiu publicitar
IAA România și UAPR propun Parlamentului României adoptarea unui amendament la OUG 25/2013 de modificare a Legii audiovizualului, pentru eliminarea costurilor de complexitate suplimentare pe care le generează aplicarea actului normativ de modificare a legii, în forma sa actuală.

IAA România și UAPR propun Parlamentului României adoptarea unui amendament la OUG 25/2013 de modificare a Legii audiovizualului, pentru eliminarea costurilor de complexitate suplimentare pe care le generează aplicarea actului normativ de modificare a legii, în forma sa actuală.

Propunerea IAA România și UAPR, cele mai importante asociații profesionale din industria de publicitate și marketing, beneficiază și de susținerea Camerei de Comerț Româno-Americane (AmCham), potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.

International Advertising Association (IAA Romania) și Uniunea Agențiilor de Publicitate din România (UAPR) au dat psublicității o „Scrisoare deschisă” prin care propun ca beneficiarii finali ai publicității televizate să aibă posibilitatea de a achiziționa spațiu atât direct de la radiodifuzori, cât și prin intermediari mandatați, în mod total transparent al prețurilor aplicate de radiodifuzori.

Amendamentul propus include și prevederea conform căreia „orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă în numele fiecărui beneficiar final al publicității televizate și transferat integral în mod transparent direct acestuia, dacă cumpărarea se face prin intermediari (sau conform contractului dintre intermediari și beneficiarul final)”.

IAA și UAPR precizează în comunicat că, analizând prevederile OUG 25/2013 și evaluând posibilele consecințe, au constatat că aceasta aduce un plus de transparență financiară, însă cu un cost de complexitate care poate genera blocaje majore atât în funcționarea pieței de publicitate, cât și la nivelul întregii economii.

„Propunerea de a amenda textul Ordonanței de urgență 25/2013 vine în completarea interesului companiilor care activează în industria de marketing și publicitate, pentru o transparență maximă a procesului de achiziție de spațiu publicitar. Este o propunere pe care am dorit să o avansăm încă de la începutul demersului legislativ și pentru care am solicitat dezbatere publică înainte de adoptarea actului normativ”, a declarat Radu Florescu, președintele Uniunii Agențiilor de Publicitate din România (UAPR).

În opinia experților, adoptarea de către Parlament a amendamentului propus ar genera o transparență totală fiscală, o transparentizare a relațiilor comerciale împreună cu menținerea dreptului fiecărei companii de a-și alege liber partenerii contractuali. În plus, adoptarea amendamentului creează posibilitatea de creștere a încasărilor bugetare din taxe și impozite, prin menținerea posibilității fiecărui jucător din piață de a face profit, în mod onest și transparent, într-o piață funcțională și aliniată principiilor economice corecte, se arată în același comunicat.

Companiile ce operează în industria de marketing și publicitate, membri ai IAA România și UAPR, alături de membri AmCham sunt investitori importanți pentru economia României. Numai primii 20 de astfel de investitori au o cifră de afaceri cumulată de peste 6 miliarde de euro, sunt printre cei mai importanți angajatori ai României și cei mai importanți contributori la bugetul de stat și bugetul asigurărilor sociale, potrivit aceluiași comunicat.

UAPR este o organizație profesională fondată în anul 2000, care urmărește apărarea intereselor agențiilor de publicitate, dezvoltarea și profesionalizarea industriei de advertising și ridicarea standardelor profesionale. În acest sens, UAPR reunește cele mai importante agenții de publicitate și de media de pe piața autohtonă de publicitate.

Asociația IAA a fost înființată în 1993 cu scopul de a reprezenta industria publicitară din România și reunește interesele a peste 120 de companii. IAA este o asociație profesională tripartită, un parteneriat strategic unic ce reunește și apără interesele companiilor care activează în industria de marketing și publicitate. Membrii IAA sunt companiile beneficiare de publicitate, agențiile de publicitate și mediile care o difuzează.

Plenul Camerei Deputaților a adoptat, pe 23 aprilie, cu 221 de voturi „pentru”, 61 de voturi „împotrivă” și 8 abțineri, Ordonanța de Urgență 25/2013 privind modificarea Legii audiovizualului, în forma propusă de Executiv.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice. Camera Deputaților este prima Cameră sesizată, textul legislativ urmând să fie dezbătut de Senat.

Guvernul a modificat, prin Ordonanță de Urgență, Legea audiovizualului, stabilind reguli stricte pentru achiziționarea de spațiu publicitar televizat, care „nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele și pe seama beneficiarului final”.

Potrivit Ordonanței de Urgență a Guvernului (OUG), publicată pe 12 aprilie în Monitorul Oficial, după articolul 29 din Legea audiovizualului actuală, care stabilește condițiile pe care trebuie să le respecte comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit căruia „orice achiziționare de spațiu publicitar televizat nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele și pe seama beneficiarului final al publicității televizate”, iar orice oferte de preț pentru achiziționarea publicității televizate, prezentate de acești intermediari, vor fi „în mod obligatoriu confirmate în prealabil în scris cu radiodifuzorul”.

„În scopul obținerii acestei confirmări, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicității televizate pentru care solicită ofertele de preț”, se mai spune în Ordonanță.

Plata se va face direct către radiodifuzor de către beneficiarul final al publicității televizate, în baza facturii emise de radiodifuzor către beneficiar, iar „orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de către radiodifuzor, trebuie să figureze pe factura emisă beneficiarului final al publicității televizate”.

De asemenea, Ordonanța prevede că intermediarii nu pot primi altă plată sau contraprestație decât „cea care le este plătită de către beneficiarul final al publicității televizate în vederea remunerării serviciilor prestate și nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului”.

Orice act juridic încheiat cu încălcarea dispozițiilor acestui articol este nul, se mai spune în Ordonanță.

În OUG se mai spune că Legea audiovizualului este modificată și completată, având în vedere obiectivele propuse de Guvern „de stimulare a dezvoltării economiei românești”, în cadrul cărora se înscrie și dezvoltarea pieței audiovizuale din România, prin încurajarea producției locale de televiziune, a investițiilor în programe locale, asigurarea de locuri de muncă și dezvoltarea de activități economice în beneficiul pieței de servicii audiovizuale din România.

Un alt obiectiv menționat în OUG este combaterea „corupției manifestate la nivelul achiziției de spațiulu publicitar media, precum și necesitatea combaterii sistemelor netransparente și anticoncurențiale în acest domeniu, care afectează în egală măsură activitatea stațiilor TV și dreptul publicului la informații corecte și de calitate”.

De asemenea, în OUG se spune că Executivul a luat în considerare „consecințele negative asupra domeniului audiovizual, derivând din lipsa unor mecanisme legislative eficiente de eliminare a corupției și a practicilor netransparente în acest domeniu, care s-ar perpetua și s-ar amplifica în cazul neadoptării urgente a unor reglementări clare menite să asigure un climat concurențial corect și respectarea dreptului publicului român la producții audiovizuale de calitate”.

Guvernul mai spune că aceste elemente vizează „interesul general public și constituie o situație extraordinară și de urgență a cărei reglementare nu poate fi amânată”.

Ordonanța de Urgență de modificare a Legii audiovizualului a fost publicată în Monitorul Oficial la mai puțin de cinci luni de la momentul în care un proiect de OUG care avea același prevederi în cazul intermedierii achiziției de spațiu publicitar TV a fost aspru criticat de International Advertising Association România (IAA România), de Uniunea Agențiilor de Publicitate din România și de Camera de Comerț Americană în România (AmCham România).

Nemulțumirile au fost cu atât mai mari cu cât purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, a anunțat inițial că proiectul de OUG a fost adoptat de Executiv. Ulterior, premierul Victor Ponta a declarat public că OUG care modifică Legea audiovizualului nu a fost publicată în Monitorul Oficial pentru că ministerele Justiției și Finanțelor trebuie să dea forma finală a acesteia, în urma deciziei Guvernului de a se scoate din ordonanță toate referirile la Consiliul Național al Audiovizualului (CNA).