Prima pagină » Magazin » Indiewire: Mungiu este dezamăgit de reacția Bisericii Ortodoxe Române față de filmul „După dealuri”

Indiewire: Mungiu este dezamăgit de reacția Bisericii Ortodoxe Române față de filmul „După dealuri”

Indiewire: Mungiu este dezamăgit de reacția Bisericii Ortodoxe Române față de filmul
Cristian Mungiu a declarat la New York, unde își prezintă filmul "După dealuri", că este dezamăgit de reacția unor reprezentanți ai Bisericii Ortodoxe Române cu privire la pelicula sa, dar și că este îngrijorat în ceea ce privește cultura cinematografică a publicului român, potrivit indiewire.com.

Cristian Mungiu a declarat la New York, unde își prezintă filmul „După dealuri”, că este dezamăgit de reacția unor reprezentanți ai Bisericii Ortodoxe Române cu privire la pelicula sa, dar și că este îngrijorat în ceea ce privește cultura cinematografică a publicului român, potrivit indiewire.com.

Lungmetrajul „După dealuri”, de Cristian Mungiu, face parte din selecția oficială a Festivalului Internațional de Film de la New York, care se desfășoară între 28 septembrie și 14 octombrie.

Cu această ocazie, cineastul român a vorbit cu jurnaliștii de la site-ul Indiewire, potrivit cărora, în urma premierei de la Cannes a filmului „După dealuri”, această peliculă „fenomenală” nu a avut parte de reacțiile care i se cuveneau.

Cristian Mungiu a povestit pentru Indiewire cum unul dintre reprezentanții Bisericii Ortodoxe Române nu a fost foarte încântat de tema filmului „După dealuri”, care a primit anul acesta, la Cannes, premiul pentru cel mai bun scenariu, dar și premiul pentru cea mai bună interpretare feminină (acordat ex-aequo Cristinei Flutur și Cosminei Stratan). Astfel, Mungiu a vorbit despre reacția unui preot român, după avanpremiera „După dealuri” de la Vaslui, la sfârșitul lui septembrie. „A crezut că filmul pune Biserica Ortodoxă Română și România în general într-o lumină proastă, dar acesta este un caz special. Nimeni nu spune că filmul acesta reprezintă biserica română. În același timp, este părerea sa asupra lucrurilor”, a adăugat Mungiu.

„La fel cum filmul nu reprezintă imaginea întregii biserici, sper ca nici reacția lui să nu fie reacția bisericii în general. Sper că ulterior vor înțelege că aceasta este cea mai echilibrată manieră de a prezenta subiectul”, a declarat Mungiu pentru Indiewire.

„Oamenilor nu le place ca lucrurile să fie puse sub semnul întrebării. Eu aș spune că trebuie să pui totul sub semnul întrebării. Chiar și Dumnezeu are un simț al umorului pe care oamenii bisericii nu îl înțeleg. Nu le poți cere oamenilor să nu aibă o părere despre ceva. Nu este rezonabil. Tocmai despre acest lucru este filmul, despre dorința de a lua decizii exact așa cum îți dictează mintea și sufletul și credința, atât timp cât îți asumi și responsabilitatea și vina. Trebuie să iei decizii singur”, spune regizorul premiat cu Palme d’Or în 2007.

Despre publicul care merge la cinema în Romania, Mungiu a declarat: „Sincer să fiu, publicul din România nu este format din foarte mulți oameni. Am pierdut aproape toate cinematografele. Oamenii care au crescut văzând filme în cinema acum văd filme acasă. ‘Polițist, adjectiv’, de exemplu, și majoritatea filmelor din noul val nu vor avea niciodată încasări mai mari de 10.000 – 15.000 de euro, ceea ce este foarte puțin”.

Regizorul român a mai spus că, probabil, filmele românești au mai mulți spectatori în străinătate decât „acasă”. Pe de altă parte, Mungiu a precizat că publicul a fost expus foarte mult timp la filme pe care le-a văzut doar ca pe o formă de divertisment, iar noul val cinematografic a adus o cu totul altă manieră de a face cinema pe marile ecrane. „Nici noi nu le facem viața ușoară spectatorilor. Este un mod foarte riscant de a înțelege cinematografia și de a lucra”, a adăugat el.

Mungiu a vorbit și despre motivul pentru care nu a acceptat până acum ofertele de a lucra la Hollywood. „Pentru moment m-am hotărât să nu accept niciuna din aceste oferte. Există două metode de a lucra – modul meu de a lucra, când eu sunt implicat în toate deciziile, și modul în care se lucrează cu oamenii care investesc bani privați și tu ești doar regizorul”, a spus Mungiu.

Totuși, acesta a mărturisit că se gândește să facă un film în altă limbă decât româna, cu actori americani, pe care să îi aducă într-un sistem de lucru mai apropiat de al lui. „Am vorbit cu câțiva actori foarte interesanți, dar bineînțeles că nu o să dau nume. Dar ce aș vrea să fac ar fi să le dau oamenilor ocazia să facă un lucru care să îi pună într-o lumină complet diferită de imaginea lor obișnuită (…) un asemenea proiect ar fi tentant”, a spus Mungiu.

„După dealuri”, propunerea României la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină, va intra în cinematografele americane anul viitor.

„După dealuri” spune povestea a două fete, Alina (Cristina Flutur) și Voichița (Cosmina Stratan), care au crescut împreună la orfelinat și s-au regăsit apoi într-o mănăstire izolată din România. Alina vrea să plece de acolo pentru a se stabili în Germania și își dorește ca Voichița să vină cu ea. Însă Voichița este atașată profund de viața de la mănăstire. Atunci când Alina îl înfruntă pe preot, tânăra este dusă la spital, iar persoanele care o îngrijesc încep să creadă că este posedată de diavol.

Din distribuția filmului lui Mungiu mai fac parte Dana Tapalagă, Cătălina Harabagiu și Valeriu Andriuță. Filmul a rulat în competiția oficială a Festivalului de la Cannes, anul acesta, unde a primit două premii – cel pentru scenariu, acordat lui Cristian Mungiu, și cel pentru interpretare, acordat ex-aequo, Cristinei Flutur și Cosminei Stratan.

Festivalul de Film de la New York, aflat anul acesta la cea de-a 50-a ediție, este organizat de The Film Society of Lincoln Center.