Prima pagină » Magazin » Indiewire: Noul film al lui Porumboiu – cinema românesc în cea mai pură formă

Indiewire: Noul film al lui Porumboiu – cinema românesc în cea mai pură formă

Indiewire: Noul film al lui Porumboiu - cinema românesc în cea mai pură formă
Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu, "Când se lasă seara peste București sau metabolism", proiectat în competiția Festivalului de la Locarno, reprezintă "cinema-ul românesc în cea mai pură formă", fiind însă "puțin probabil să fie lansat în cinematografe", scrie publicația Indiewire.

Cel mai recent film al lui Corneliu Porumboiu, „Când se lasă seara peste București sau metabolism”, proiectat în competiția Festivalului de la Locarno, reprezintă „cinema-ul românesc în cea mai pură formă”, fiind însă „puțin probabil să fie lansat în cinematografe”, scrie publicația Indiewire.

„Oricine a urmărit direcțiile din cinematografia mondială în ultima decadă a remarcat tendințele stilistice apărute în Noul val românesc, care a câștigat capital de imagine în 2008, cu aclamatul «4 luni, 3 săptămâni și 2 zile», unul dintre numeroasele filme românești care arată o predilecție pentru cadre lungi și filmări în timp real. Însă, dacă regizorul «4,3,2», Cristian Mungiu, a avut mai multă expunere, el nu este atât de evident român precum Corneliu Porumboiu”, scrie publicația Indiewire.

Vorbind despre primele două lungmetraje ale lui Porumboiu – „A fost sau n-a fost” și „Polițist, adjectiv” -, Indiewire scrie că regizorul a excelat în „prezentarea înclinațiilor estetice ale Noului val românesc în cea mai distilată formă”. Însă cel de-al treilea film, „Când se lasă seara peste București sau metabolism”, face ca cele două pelicule anterioare să fie marcate, prin comparație, de un „escapism superficial”.

Filmul – despre un regizor care are o aventură cu o actriță ce joacă un rol secundar în filmul său și decide să scrie în ultimul moment o scenă de nuditate pentru aceasta – este compus din aproximativ 17 cadre, multe dintre ele implicând discuții despre tehnicile pe care însuși Porumboiu le folosește în peliculele sale. De altfel, scrie Indiewire, în primul cadru lung, regizorul din film, Paul (Bogdan Dumitrache), vorbește despre „valoarea unui cadru lung”.

Indiewire mai scrie că „Metabolism” conține „numeroase momente care răsplătesc răbdarea” spectatorului, lăudând interpretarea actorilor. „Paul este o creație realizată splendid, tipul de vizionar aspirant pierdut în pretențiile sale”, un soi de personaj întâlnit la regizorul coreean Hong Sang-soo.

Publicația adaugă că filmul lui Porumboiu poate părea, pentru cei care nu sunt familiarizați cu cinematografia română contemporană, „o scufundare extrem de explicită într-o formă de narare distinct inovatoare”, adăugând că, „în cele din urmă, «Metabolism» este mai puțin incitant de vizionat decât un alt film realizat similar, unde munca vorbește de la sine, fără a apela la scuze”. De asemenea, Indiewire este de părere că „pare puțin probabil ca filmul să fie lansat în cinematografe”.

Filmul lui Corneliu Porumboiu, cu titlul întreg „Când se lasă seara peste București sau metabolism”, îi prezintă în distribuție pe Bogdan Dumitrache, Diana Avrămuț, Mihaela Sîrbu și Alexandru Papadopol și a rulat în premieră mondială la Festivalul de la Locarno (7 – 17 august), vineri. Este una dintre puținele pelicule din festival filmate și proiectate pe peliculă de 35 mm.

Corneliu Porumboiu este unul dintre cei mai importanți regizori din noua cinematografie românească, alături de nume precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu și Radu Muntean. A luat premiul pentru debut Camera d’Or la Festivalul de Film de la Cannes în 2006, pentru „A fost sau n-a fost?”, o comedie despre cum a fost trăită revoluția din 1989 într-un oraș de provincie. S-a întors la Cannes, în secțiunea Un Certain Regard, în 2009, cu „Polițist, adjectiv”. Filmul a primit premiul FIPRESCI și premiul juriului secțiunii Un Certain Regard.

Autor