INDUSTRIA HITURILOR – De ce folosește Rihanna din ce în ce mai puține cuvinte în cântecele ei – ANALIZĂ
Motivul pentru care cântăreața Rihanna folosește din ce în ce mai puține cuvinte în cântecele ei a fost dezvăluit într-o analiză publicată, miercuri, pe site-ul revistei americane Time, informează lemonde.fr.
„Dragă Rihanna, suntem îngrijorați pentru tine” – astfel se adresează jurnaliștii din departamentul muzical al săptămânalului american Time, într-o scrisoare deschisă adresată celebrei cântărețe, ce a fost publicată, miercuri, pe site-ul acestei reviste. Jurnaliștii de la Time sunt îngrijorați pentru că vocabularul Rihannei pare să se diminueze de la o piesă la alta. El a atins un nivel „abisal”, de doar 67 de cuvinte, în cel mai recent single lansat de cântăreață, intitulat „Diamonds”. În plus, hitul ei din această vară, „Where Have You Been”, a inclus doar 40 de cuvinte.
Cu toate acestea, nu trebuie să se creadă că Rihanna ar fi pe cale să devină „mută”. Se pare însă că artista născută în Barbados preferă „bâlbâielile” muzicale, combinând cuplete și refrene, în grupuri mici de cuvinte, repetate obsesiv.
Potrivit bloggerului și compozitorului Graham English, citat de revista Time, un cântec pop clasic numără între 100 de cuvinte și 300 de cuvinte diferite. Slate, o publicație ce apare exclusiv online, precizează faptul că muzicianul britanic Paul McCartney a compus celebra piesă „Let It Be” cu doar 139 de cuvinte. Cantitatea nu este, în ceea ce privește muzica pop, o garanție a calității. Totuși, în domeniul ei, Rihanna tinde să atingă adevărate culmi ale minimalismului: rivalele ei Ke$ha și Beyonce interpretează piese ale căror versuri sunt totuși puțin mai bogate în cuvinte.
Rihanna nu își compune însă singură piesele pe care le cântă. Această caracteristică, combinată cu capacitatea ei de a lansa un album pe an, începând din 2005 (exceptând 2008), i-a adus o reputație de „artistă prefabricată”. Această critică se face resimțită și în scrisoarea publică postată pe site-ul revistei Time. Totuși, Frank Sinatra și Elvis Presley nu compuneau nici ei textele pentru piesele lor. De asemenea, rivalele Rihannei sunt „aprovizionate” cu texte muzicale de același grup mic de compozitori americani.
În ianuarie, jurnalista de la departamentul muzical al publicației The New Yorker, Sacha Frere-Jones, explica acest proces de fabricare a unui hit și a alcătuit portretul uneia dintre aceste textiere, relativ necunoscuta Ester Dean. Această tânără femeie compune cântând, strigând și gesticulând, notând tot ce îi trece prin minte, într-un studio de înregistrări, în momentul în care colegii ei producători îi prezintă o casetă demo. Această „expertă” acționează astfel din instinct, alcătuind, uneori doar în câteva minute, melodii, texte și celebrele „hooks” – acele fraze muzicale care au la bază mai mult ritmuri și atitudine decât sens și care atrag atenția ascultătorilor în doar câteva secunde.
Pentru Rihanna, Esthr Dean a compus „hook”-urile de la piesele „Rude Boy” („Come on, rude boy, boy, can you get it up/ Come on, rude boy, boy, is you big enough?”), „S&M” („Na-na-na-na/ Come on”) și „What’s My Name” („Oh, na-na, what’s my name?”). Este evident că Rihanna adoră aceste „hook”-uri, prezente în număr mare în piesele ei, care au devenit în ultima vreme tot mai simple. Jurnaliștii americani se întreabă dacă artista riscă să își piardă astfel din „eficiență”, dar vânzările discurilor ei contrazic această teorie.
Rihanna și-a lansat primul material discografic în 2005, iar primul ei single devenit Nr.1 a fost piesa „S.O.S.”. Au urmat alte trei piese care au ajuns pe prima poziție a clasamentelor muzicale, „Umbrella”, „Take a Bow” și „Disturbia”. În ultimii trei ani, cântăreața născută în Barbados a lansat de fiecare dată un album nou în luna noiembrie: „Rated R” (2009), „Loud” (2010) și „Talk That Talk” (2011).
Albumele sale s-au vândut în peste 25 de milioane de copii pe plan mondial, iar cântăreața a fost recompensată cu nouă premii Grammy.