Acest proiect deschide o fereastră către cursele de pasageri ale decadei viitoare, stârnind entuziasmul pentru cei cărora le place să zboare dar și, probabil, panica, în rândul celor care se tem de zbor: un avion fără hublouri, cu părțile laterale și cea superioară a fuselajului acoperite pe interior cu ecrane inteligente ce vor permite o priveliște panoramică în timpul zborului dar și interacțiuni precum posibilitatea de a naviga pe internet sau verificarea mesajelor e-mail.
Conform proiectului, pasagerii vor putea să identifice regiunea deasupra căreia se află prin simpla atingere a ecranului. Dacă nu doresc să privească în jur sau sunt deranjați de lumină, pasagerii pot închide aceste ecrane inteligente.
Acest concept al unui avion fără hublouri, bazat pe o tehnologie împrumutată de la telefoanele mobile și de la televizoarele smart, a fost lansat de Centre for Process Innovation (CPI), o organizație din nord-estul Angliei care colaborează cu alte companii în domeniul inovației și al dezvoltării de noi produse. Acest concept permite instalarea unor ecrane de înaltă definiție, ușoare și foarte subțiri, pe partea interioară a fuselajului, ecrane pe care vor fi afișate imagini de la exteriorul aeronavei, preluate de la diferite camere amplasate în exterior.
În afară de spectaculozitatea acestui concept, principala miză este reprezentată de reducerea greutății aeronavelor, care la rândul ei înseamnă un consum mai mic, o poluare mai redusă și bilete mai ieftine pentru călători. Conform calculelor făcute de specialiștii de la CPI, la o scădere cu 1% a greutății aparatului de zbor corespunde o economie de combustibil de 0,75%.
Această ideea a venit în urma unor discuții privind folosirea dispozitivelor electronice printabile, în care este specializat acest centru, în domeniul aeronautic. ‘Am stat de vorbă cu specialiști din domeniul aerospațial și am înțeles că este nevoie de noi aparate de zbor mai ușoare’, a declarat Dr. Jon Helliwell, reprezentant al CPI. Prin amplasarea de hublouri, în cazul avioanelor, fuselajul trebuie întărit și greutatea acestuia crește. Prin excluderea hublourilor și instalarea de pereți din ecrane, fuselajul va fi mai ușor.
Aceste ecrane vor fi construite pe bază de diode luminiscente organice (OLED-uri) — materiale care generează lumină atunci când sunt activate de electricitate, scrie Agerpres.
Gruparea CPI este una dintre cele șapte organizații care fac parte din grupul High Value Manufacturing Catapult, un grup umbrelă care beneficiază de finanțare guvernamentală pentru stimularea inovației și dezvoltării. CPI funcționează identificând provocări în domeniul industriei, așa cum este producerea unui avion fără hublouri, și apoi propune modalități de a depăși aceste provocări, conform lui Helliwell.
Un OLED este o componentă electronică în formă de folie foarte subțire, luminoasă, făcută dintr-un material organic semiconductor. Prin comparație cu tehnologia LED, OLED-urile sunt mai ieftine, dar eficiența și lumina produsă sunt la ora actuală încă mai scăzute, iar durata de funcționare este mai scurtă.
OLED-urile sunt folosite în special pentru producerea de ecrane pentru televizoare cu diagonala mare, de peste 1 metru, dar și pentru telefoane mobile și monitoare de calculator. Un avantaj important al acestei tehnologii este consumul redus de curent electric.
Tot pentru viitorul apropiat, diferite companii și grupuri pentru inovație au în vedere folosirea tehnologiei OLED pentru producerea de ecrane flexibile, care vor putea fi împăturite sau făcute sul, pentru ziarele viitorului — așa-numitele e-paper sau ca soluție pentru iluminarea ieftină a locuințelor printr-o folie subțire și transparentă ce va putea fi aplicată direct pe perete.