Un judecător american i-a ordonat regizorului James Cameron să cedeze schițele scenariului celebrului său film „Avatar” (2009) avocaților unui bărbat care susține că el este autorul poveștii, informează AFP.
Eric Ryder a dat în judecată, în 2011, pe James Cameron și compania acestuia de producție cinematografică Lightstorm Entertainment, susținând că filmul a fost realizat pe baza unei povești pe care a scris-o el, intitulată „K.R.Z. 2068”.
Un judecător de la un tribunal din Los Angeles le-a ordonat, miercuri, avocaților regizorului să-i predea lui Ryder schițele preliminare ale scenariului filmului.
Însă magistratul a refuzat să autorizeze reclamantul să aibă acces la agendele personale ale lui Cameron și Jon Landau, directorul operațional al Lightstorm Entertainment.
Avocatul lui Ryder a precizat că acesta a obținut acces în instanță și la înregistrările de pe computerele utilizate de Cameron.
În documentele înaintate Curții Superioare din Los Angeles, în 2011, scenaristul Eric Ryder susținea că a avut o înțelegere cu compania de producție cinematografică a cineastului James Cameron, Lightstorm Entertainment, pentru a face un film pe baza scenariului său, intitulat „KRZ 2068”. Potrivit documentelor depuse la tribunalul californian, acel proiect cinematografic era „un film ecologist 3D de dimensiuni epice, despre colonizarea și distrugerea peisajelor și a naturii luxuriante de pe o planetă îndepărtată, de către o companie de pe Terra”.
Eric Ryder susținea în același dosar că, după ce a lucrat la acest proiect vreme de aproape doi ani, Lightstorm Entertainment a decis să-l anuleze, spunându-i că „nimeni nu va fi interesat de un lungmetraj science fiction cu tematică ecologistă”. La puțin timp după aceea, potrivit acelorași documente, Lightstorm Entertainment a început filmările la „Avatar”, la care „a folosit în mod intenționat și substanțial materialul scris în urma înțelegerii” dintre scenaristul american și compania de producție.
Scenariul scris de Eric Ryder spune povestea unui pământean trimis pe satelitul unei planete îndepărtate de directorii unei companii miniere de pe Terra. Detaliile scenariului, potrivit plângerii înaintate la tribunalul californian, necesitau „folosirea tehnicilor 3D, pentru a prezenta cât mai bine intriga filmului”.
Acordul încheiat de Eric Ryder și Lightstorm Entertainment stipula faptul că scenariul pentru filmul „KRZ 2068” nu va putea fi folosit fără acordul scenaristului și fără ca acesta „să beneficieze de o parte din încasările comerciale și să fie recunoscut în calitate de scenarist sau producător” al filmului.
Eric Ryder afirmă că directorii companiei Lightstorm i-au spus la un moment dat că James Cameron a scris singur scenariul pentru „Avatar” și că cineastul canadian pregătise prima versiune a scenariului cu mult timp înainte ca Ryder să ajungă la acel acord cu compania de producție. Eric Ryder spune că acest lucru nu este adevărat și că scenariul lui a circulat pentru o vreme pe la toți directorii companiei, ajungând să fie citit inclusiv de James Cameron.
Acuzând compania Lightstorm Entertainment de încălcare a unui acord, fraudă, înșelăciune și neglijență profesională, Eric Ryder a solicitat plata unor daune contractuale, daune punitive și plata unei părți din încasările obținute de filmul „Avatar”.
Regizorul canadian James Cameron este considerat un expert în domeniul filmărilor care folosesc tehnologii revoluționare. Lungmetrajele „Avatar” (2009) și „Titanic” (1997), regizate de Cameron, sunt filmele cu cele mai mari încasări din istoria cinematografiei – 2,78 miliarde de dolari, respectiv 1,84 miliarde de dolari.
„Avatar”, care spune povestea unui soldat paraplegic din Marina militară trimis pe o planetă imaginară, Pandora, constituie un punct de referință în ceea ce privește filmările în 3D.