Legătura dintre lungimea fustei și durata recesiunii
În Germania, vara aceasta, au fost din nou la modă pantalonii foarte scurți ‘hotpants’ și fustele mini. Jumătatea masculină a țării nu a putut decât să se bucure de această nouă tendință, care, într-un fel, constituie și un semnal pentru analiști că economia țării și-a revenit, scrie ziarul german Frankfurter Rundschau, citat de Agerpres.
Astfel, mai mulți experți titrați de la Berlin au ajuns la concluzia că, analizând tendințele modei, se poate vorbi de o încheiere a crizei economice.
Deoarece economia Germaniei, în comparație cu restul zonei euro, se simte destul de bine și chiar în creștere, Frankfurter Rundschau a decis să reamintească cititorilor săi de o cercetare a economistului american George Taylor.
Încă din 1926, el a stabilit o legătură între conjunctura economică și lungimea fustei la femei, introducând în uz conceptul de ‘indicele de lungime a fustei’.
În anii de boom economic, potrivit acestuia, fustele devin mai scurte, întrucât femeile au posibilitatea de a-și etala ciorapii scumpi de mătase. Însă după crahul bursier de pe Wall Street, în octombrie 1929, doamnele au început să prefere fustele lungi, ascunzând sub ele ciorapii ieftini sau chiar picioarele goale.
Creșterea economică înregistrată la sfârșitul anilor 1960 a fost însoțită de asemenea de moda fustelor mini.
Analiștii de la Erasmus School of Economics din Rotterdam (Olanda) consideră că rezultatele lui George Taylor sunt relevante și în zilele noastre. Un studiu, realizat de aceștia în 2010, demonstrează existența unei legături între lungimea fustei și bunăstarea populației. Cu toate acestea, conform concluziei lor, moda cu fustele scurte apare abia la trei ani după vârful boom-ului economic. Între altele, o serie de alte studii privind impactul fustelor mini asupra economiei au foste realizate de oameni de știință de la Institutul de Demografie din Allensbach (Germania).
‘În decurs de mai mulți ani am observat o interdependență surprinzătoare între tendințele de dezvoltare economică și semnalele greu de descifrat, care vin dinspre lumea modei’, afirmă cercetătorii germani.
În același timp, în Japonia există un ‘indice al lungimii părului’, conform ziarului economic Nikkei, cu referire la un studiu al firmei de cosmetice Kao. Potrivit experților niponi, cu cât lungimea părului femeilor din Japonia este mai mare, cu atât starea economiei Țării Soarelui Răsare este mai bună. Astfel, dacă la modă sunt tunsorile scurte ‘băiețești’ , atunci este de așteptat o degradare a conjuncturii pieței.
Starea economiei poate fi determinată și după lățimea cravatelor bărbătești, consideră directorul Institutului german de modă din Köln, Gerd Müller-Tomkins, potrivit căruia, cravatele înguste simbolizează entuziasmul tinerilor și dorința de noi provocări, astfel încât moda la ele vine în perioadele de creștere economică.
La determinarea perspectivelor economice pot contribui și farmaciile.’În timpul recesiunii, cresc vânzările la laxative, deoarece oamenii sunt într-o permanentă stare de stres și de multe ori au probleme digestive’, declară șeful companiei de consultanță SAGE, Leo J. Shapiro. În perioadele de creștere economică, populația se confruntă cu mai puține probleme legate de digestie, adaugă el. Între altele, în anii de redresare economică scad vânzările și la aspirină, oamenii nu mai suferă atât de mult de dureri de cap, remarcă în acest sens Frankfurter Rundschau.