Lucrări ale artiștilor români Constantin Brâncuși și Geta Brătescu sunt incluse în expoziția „A World of Its Own: Photographic Practices in the Studio”, care poate fi vizitată în perioada 8 februarie – 5 octombrie, la Museum of Modern Art (MoMA) din New York, se arată pe site-ul instituției muzeale.
Adunând laolaltă fotografii, filme, clipuri video și lucrări din alte medii, expoziția „A World of Its Own: Photographic Practices in the Studio” analizează modul în care fotografii și artiștii care s-au folosit de instantanee au lucrat și au experimentat între cei patru pereți ai studioului, de la începuturile fotografiei și până în prezent.
„A World of Its Own” include aproximativ 180 de lucrări, ale aproximativ 90 de artiști, precum Berenice Abbott, Uta Barth, Zeke Berman, Karl Blossfeldt, Constantin Brâncuși, Geta Brătescu, Harry Callahan, Robert Frank, Jan Groover, Barbara Kasten, Man Ray, Bruce Nauman, Paul Outerbridge, Irving Penn, Adrian Piper, Edward Steichen, William Wegman și Edward Weston.
Expoziția analizează diferitele roluri jucate de studioul fotografului ca un spațiu autonom, în funcție de perioadă, context și motivațiile individuale (comercial, artistic, stiințific) și sensibilitățile fotografului, acest spațiu putând fi o scenă, un laborator sau un loc de joacă.
De-a lungul secolului al XX-lea, artiștii au explorat studiourile lor prin intermediul fotografiilor, pornind de la folosirea decorurilor de teatru (în fotografii de Margaret Cameron și Cindy Sherman) la decoruri neutre, negre ((Richard Avedon, Robert Mapplethorpe), de la ansambluri arhitecturale construite în spațiul studioului (Francis Bruguière, Thomas Demand) la procedee chimice realizate în camera obscură (Walead Beshty, Christian Marclay), de la înregistrări precise de timp și mișcare ((Eadweard Muybridge, Dr. Harold E. Edgerton) la experimente pentru amatori sau jucăușe (Roman Signer, Peter Fischli/ David Weiss).
„A World of Its Own” arată o nouă istorie a fotografiei, o imagine creată în interiorul zidurilor studioului și, totuși, la fel de inovatoare și extrovertită precum fotografia de stradă.
Pe măsură ce tehnologia digitală a înlocuit procesul chimic, mediul fotografic este, în prezent, unul într-o continuă schimbare. Artiștii se folosesc de noile tehnologii pentru a crea fotografii cât mai reușite, iar tehnicile de altădată par acum învechite.
Muzeele dezbat ideea dacă fotografia ar trebui să rămână un mediu autonom sau ar trebui să fie încorporată într-un grup de discipline în arta contemporană. De asemenea, curatorii de expoziții de fotografii pun sub semnul întrebării calitatea și validitatea noilor practici, potrivit nytimes.com.
„Practicile s-au schimbat”, a declarat Quentin Bajac, noul curator șef al expozițiilor fotografice de la Museum of Modern Art.
„Multe dintre lucrări aparțin unor artiști internaționali, precum Constantin Brâncuși, care a considerat studioul său un subiect fotografic, la fel ca și sculptura. Un alt artist este Geta Brătescu din România, care a trăit în studioul său din București, în anii 1970, în timpul regimului comunist al lui Nicolae Ceaușescu și a realizat un film de 17 minute, «L’atelier» (1978), achiziționat de Bajac pentru MoMA, semnalizând recunoașterea video într-un context fotografic”, se arată pe site-ul nytimes.com.
„Pentru Brătescu, bineînțeles, studioul a fost un loc de exprimare liberă”, a spus curatorul, o evadare din presiunea de a crea artă propagandistă pentru glorificarea lui Ceaușescu.
Constantin Brâncuși (născut pe 19 februarie 1876, în localitatea Hobița, județul Gorj – decedat pe 16 martie 1957, Paris) a fost un sculptor român cu contribuții majore la înnoirea limbajului și viziunii plastice în sculptura contemporană. Figură centrală în mișcarea artistică modernă, Constantin Brâncuși este considerat unul din cei mai mari sculptori ai secolului al XX-lea.
Geta Brătescu, născută în 1926, în Ploiești, este considerată una dintre cele mai semnificative personalități în arta contemporană est-europeană. Opera sa artistică include lucrări de grafică, desen, colaj, fotografie și ilustrație de carte. În ultimii ani, lucrările sale au fost expuse la Galerie im Taxispalais în Innsbruck, Muzeul Național de Artă al României din București, A Foundation din Liverpool, Index Foundation din Stockholm, e-Flux New York, Istanbul Biennale, MACBA Barcelona, Mumok Vienna, Kalmar Museum din Suedia, Galerie Barbara Weiss din Berlin.