Prima pagină » Magazin » Manoel de Oliveira, în vârstă de 105 ani, se pregătește să revină în spatele camerei de filmat

Manoel de Oliveira, în vârstă de 105 ani, se pregătește să revină în spatele camerei de filmat

Manoel de Oliveira, în vârstă de 105 ani, se pregătește să revină în spatele camerei de filmat
Portughezul Manoel de Oliveira, supranumit "decanul de vârstă al cineaștilor", a împlinit miercuri vârsta de 105 ani și a spus că și-a păstrat intactă pasiunea pentru cinematografie, informează AFP.

Portughezul Manoel de Oliveira, supranumit „decanul de vârstă al cineaștilor”, a împlinit miercuri vârsta de 105 ani și a spus că și-a păstrat intactă pasiunea pentru cinematografie, informează AFP.

Cineastul portughez încearcă în această perioadă să obțină finanțare pentru următorul lui film și spune că abia așteaptă să înceapă filmările la acel proiect.

„Tatăl meu este pregătit pentru a filma. Vrea să înceapă să lucreze imediat după ce va obține finanțare pentru următorul lui film”, a declarat fiica regizorului, Adelaide Trêpa.

„Este foarte probabil să îmi sărbătoresc cei 105 ani înainte de a obține subvenția pentru următorul meu film”, declara cu regret cineastul, în timpul celei mai recente apariții în public, în noiembrie, cu ocazia unui omagiu care i-a fost adus în orașul lui natal, Porto.

Celebrul regizor, care a fost spitalizat de mai multe ori anul trecut din cauza unor complicații apărute după o infecție, continuă să se deplaseze, însoțit, cu ajutorul unui baston. În ciuda problemelor de sănătate, Manoel de Oliveira se simte bine, potrivit prietenilor și rudelor.

„După problemele de anul trecut, sănătatea lui s-a ameliorat. Starea lui este astăzi foarte echilibrată”, a declarat fiica sa.

Manoel de Oliveira nu vrea încă să vorbească despre o retragere din cinematografie. Regizorul, care a cunoscut epoca cinema-ului mut, încearcă în prezent să obțină o finanțare de 350.000 de euro pentru a filma următorul său scurtmetraj: „O velho do Restelo”.

Scenariul filmului se inspiră din personajul „Bătrânul din Restelo”, un fel de profet căzut în dizgrație care apare în poemul epic „Os Lusíadas”, scris în secolul al XVI-lea de Luis de Camoes pentru a relata marile descoperiri maritime ale navigatorilor portughezi.

Proiectul lui Manoel de Oliveira a acumulat numeroase întârzieri, într-un context deosebit de dificil pentru cinema-ul portughez, afectat de reducerile bugetare severe adoptate de guvern pentru a satisface exigențele creanțierilor internaționali ai țării.

Operele lui Manoel de Oliveira, ca majoritatea filmelor de autor portugheze, sunt finanțate în principal din subvenții publice.

„Tatăl meu a știut să își păstreze speranța în orice circumstanță și acest lucru a sfârșit întotdeauna prin a da roade”, a reamintit fiica regizorului portughez.

Luis Urbano, producătorul cineastului, speră să deblocheze rapid situația, fapt care ar permite regizorului să își înceapă filmările în primele săptămâni ale anului 2014.

Cineastul portughez nu intenționează să se oprească aici. Manoel de Oliveira evocă deja mai multe proiecte în lucru: un documentar despre arhitectul portughez Alvaro Siza Veira și un film despre culesul viilor, al cărui scenariu a fost deja finalizat.

De la primul său film, „Douro, Faina Fluvial”, lansat în 1931, Manoel de Oliveira a făcut peste 50 de lungmetraje de ficțiune și documentare, realizând cea mai mare parte a operei sale după ce trecuse de vârsta de 60 de ani.

Începând din 1988, a realizat aproape în fiecare an câte un film. Printre actorii care au colaborat cu regizorul de-a lungul vremii se numără Marcello și Chiara Mastroianni, Catherine Deneuve, John Malkovich, Leonor Silveira și nepotul său, Ricardo Trepa.

Cel mai recent film al său, „O Gebo e a Sombra”, datează din 2012. Această comedie cu accente dramatice, adaptată după piesa omonimă a portughezului Raul Brandao, cu actrițele Claudia Cardinale și Jeanne Moreau, a fost prezentat la Festivalul de la Veneția.

Filmele lui Manoel de Oliveira, cu estetică exigentă, își datorează succesul mai degrabă criticii de specialitate și premiilor obținute în străinătate decât recunoașterii venite din partea marelui public.

Manoel de Oliveira a primit, în 1999, premiul special al juriului în selecția oficială a Festivalului de la Cannes, pentru filmul „A Carta/ Scrisoarea”, iar cu doi ani înainte, „Viagem ao Princípio do Mundo” a câștigat premiul FIPRESCI, la același festival.

Pentru a-i aduce un omagiu acestui artist cu o creativitate uluitoare, născut în 1908, la Porto, în acest oraș va fi inaugurat în curând un muzeu, amenajat în clădirea Fundației Serralves, consacrat carierei excepționale a cineastului portughez.