Prima pagină » Magazin » Mărțișoarele clasice, tot mai puțin căutate. Ce dăruiesc românii în luna martie

Mărțișoarele clasice, tot mai puțin căutate. Ce dăruiesc românii în luna martie

Mărțișoarele clasice abia se mai găsesc pe standurile comercianților bucureșteni, iar sociologii susțin că acestea au fost înlocuite cu bijuterii și alte cadouri scumpe, transformându-i pe cumpărătorii din marile orașe ale țării în "victime" ale marketingului.

În această primăvară, bucureștenii au la dispoziție o ofertă variată în ceea ce privește mărțișoarele. Cele mai căutate sunt brățările împletite cu fire albe și roșii, cerceii handmade și lănțișoarele cu pandative în formă de ghiocei realizate din lemn sau din ceramică. În București, standurile comercianților au fost amplasate în zonele special amenajate de primării și unul dintre cele mai importante târguri de primăvară este cel din Piața Unirii, unde zeci de vânzători au venit cu o ofertă variată.

„Ne bazăm mai mult pe bijuterii, nu sunt din aur sau argint, sunt bijuterii făcute manual din diverse materiale. Sunt mai utile, oamenii le caută mai mult decât pe celelalte. Nu mai sunt la modă mărțișoarele agățate în piept. Noi de câțiva ani aducem brățărele. Sunt cele mai vânate”, spune Viorel Tudor, un vânzător din Piața Unirii.

Pe câteva standuri se găsesc și mărțișoare clasice, coșari, ghiocei sau potcoave care pot fi agățate în piept. Sunt puține în comparație cu anii trecuți și cumpărătorii nu sunt foarte interesați de acestea. „Îmi plac și mărțișoarele de pus în piept, dar prefer să cumpăr brățări. Sunt moderne și nici nu costă mult. Am găsit și ceasuri frumoase și accesibile”, spune Iuliana Moțea, o tânără din București.

Sociolog: Bucureștenii sunt victimele marketingului

Alte mărțișoare căutate în București în această primăvară sunt cerceii handmade, pe care comercianții îi realizează în câteva ore de muncă. Tehnica este destul de simplă, dar necesită răbdare și o grijă deosebită pentru detalii. Cei care fac astfel de mărțișoare povestesc că au nevoie de o plastilină specială pe care o modelează cu ajutorul unor bețișoare subțiri. Apoi, plastilina modelată este așezată într-o tavă specială și băgată la cuptor până se întărește. După modelarea materialului, floricelele, ghioceii, buburuzele și potcoavele sunt lipite de o tijă metalică subțire, fiind transformate în cercei.

„Să nu își închipuie nimeni că peste tot în țară se întâmplă la fel. Bucureștiul este o excepție, mai sunt alte câteva orașe mai mari. Bucureștenii sunt victimele marketingului, pentru că sunt bombardați cu alt fel de mărțișoare. Oamenii au bani să cumpere, din acest motiv nu mai sunt căutate mărțișoarele clasice”, explică, pentru MEDIAFAX, sociologul Alfred Bulai.

În târgul organizat în Piața Unirii, prețurile mărțișoarelor pornesc de la 3 lei și pot ajunge până la 70 – 80 de lei în funcție de preferințe. Spre exemplu, o brățară simplă cu fir roșu costă între 3 și 5 lei, în timp ce o pereche de cercei handmade costă între 7 și 15 lei, în funcție de modelul ales.

Pentru un lanț cu pandantiv realizat manual din lemn sau din ceramică prețurile variază între 20 și 45 de lei, în timp ce pentru cercei din argint sau bijuterii cu pietricele semi-prețioase, cumpărătorii trebuie să scoată din buzunar până la 80 de lei.