Merg în fiecare zi la serviciu, dar nu sunt plătiți. Ce îi motivează totuși să-și ia foarte în serios jobul
Sabine de Buyzer, care lucrează în departamentul contabil, spune că firma este una profitabilă și toată lumea colaborează pentru a asigura succesul afacerii. Este un sentiment pe care orice șef și l-ar dori în compania lui, cu o singură excepție: toată această companie este FALSĂ. Clienții, furnizorii, mobilierul, transportatorii, totul reprezintă un scenariu și chiar banca ce asigură împrumuturile pentru Candelia este falsă.
Peste 100 de companii așa-numite „Potemkin” activează în Franța și peste 1.000 în toată Europa. În Seine-St.-Denis, lângă Paris, un magazin pentru animale, Animal Kingdom, vinde produse precum mâncarea pentru câini și broaște. ArtLim, o companie din Limoges, vinde porțelan. La rândul ei, Prestige Cosmetique din Orleans vinde parfumuri,. Toate produsele companiilor menționate sunt imaginare, scrie nytimes.com și în cadrul lor, șomerii se „antrenează” pentru un job.
Companiile fac parte dintr-o rețea de training, care activează, practic, într-un univers economic paralel. Ani de zile, scopul a fost de a-i instrui pe ucenici și șomeri, de a-i ajuta să facă tranziția între industrii diferite. În prezent, din cauza șomajului crescut din Europa, aceste companii fictive sunt tot mai prezente pe „bătrânul continent”.
Lui Buyzer nu i-a păsat că Candelia este o companie-fantomă. Aceasta și-a pierdut jobul de secretară în urmă cu doi ani și nu a mai reușit să găsească alt loc de muncă. Începând cu ianuarie 2015, a început să se trezească dis de dimineață, să se machieze și să se pregătească pentru o nouă zi de „MUNCĂ”. La nouă dimineața, aceasta ajunge la biroul său mic dintr-un cartier modest al Lille-ului, care înregistrează una din cele mai ridicate rate de șomaj din Franța.
Chiar dacă nu câștigă un salariu, Buyzer, în vârstă de 41 de ani, este mulțumită de programul respectiv de instruire. Aceasta speră că firma fictivă Candelia o va ajuta să obțină un job real, după ce plimbările pe la interviurile de angajare nu s-au concretizat în niciun fel. Aceasta completează cecuri false, alături de alte angajate ale companiei.
La Animal Kingdom, un pet shop, lucrează 20 de oameni. O fotografie cu o pisică stă atârnată de perete și un poster anunță concursul „Miss Chicken 2015”. Muriel Banuelos, un instructor energetic, a decis în urmă cu câțiva ani să participe la un training în pet shop-ul fictiv.
„Pitonii se vând cel mai bine”, a declarat Banuelos, care discută cu alți șapte colegi la o masă. „Devine la modă să ai o reptilă în casă”.
Conceptul companiilor fictive, cunoscute ca și companii de pratică profesională, își au originea în Germania postbelică, când mulți oameni au fost nevoiți să-și schimbe cariera. Aceste centre s-au extins în Europa în anii 50 și în ultimii 20 de ani. În prezent, în Europa există 5.000 de companii fictive pentru cei care vor să deprindă unele meserii și alte 2.500 în restul lumii, inclusiv în SUA.
Unele din aceste firme fictive, precum Axisco, organizează și „greve ale angajaților”, pentru a-i familiariza pe angajați cu drepturile lor și pentru a instrui personalul de resurse umane.
Julia Moreno, o fostă bonă, lucrează în marketing și departamentul de vânzări al pet shop-ului Animal Kingdom, monitorizând activitățile firmei. După un accident nedorit, aceasta nu a mai putut merge la muncă și a rămas șomeră. „Am fost convinsă apoi să-mi găsesc un nou job”, a povestit mama a trei copii.