Mirosul de ciocolată ar putea impulsiona vânzările din librării, potrivit unui studiu realizat recent de cercetătorii belgieni, apărut în publicația Journal of Environmental Psychology, informează time.com.
Cercetătorii belgieni au realizat acest studiu pe o durată de 10 zile într-un lanț de librării, comparând comportamentul de cumpărător pe care l-au avut clienții, în funcție de prezența sau de absența mirosului de ciocolată.
Dispozitive automatizate care eliberau în aer miros de ciocolată au fost plasate în două librării. Cercetătorii au monitorizat cu atenție fiecare a cincea persoană care intra în librărie, dintr-un total de 201 clienți. Ei au observat în cazul acelor persoane o serie de comportamente „asociate achiziției”, precum analizarea de la mică distanță a unor cărți, citirea rezumatelor acelor cărți, parcurgerea unui tur complet al librăriilor, discuții cu personajul librăriilor și punerea mai multor întrebări în legătură cu anumite cărți.
Astfel, clienții erau de două ori mai dispuși să analizeze de la mică distanță anumite cărți atunci când mirosul de ciocolată plutea prin aer. Ei au fost de trei ori mai dispuși să interacționeze cu personalul librăriilor, și să pună întrebări după ce au parcurs un tur complet al librăriei.
Totodată, cercetătorii belgieni au descoperit că mirosul de ciocolată este „congruent” cu cărțile despre preparate culinare, băuturi și din categoria romanelor de dragoste, fiind însă „incongruent” cu romanele istorice și cele polițiste. În timpul experimentului vânzările au crescut cu 40% în categoriile „congruente” cu mirosul de ciocolată și cu 22% în categoriile „incongruente”. Pe de altă parte, femeile au părut a fi mai dispuse decât bărbații să petreacă mai mult timp în librării și să cumpere romane de dragoste și cărți cu specific gastronomic.
În mod similar, un studiu din 2008 publicat în Journal of Consumer Research a evidențiat faptul că mirosul de biscuiți cu ciocolată le face pe femei să devină mai dispuse să își cumpere articole vestimentare în mod impulsiv în comparație cu femeile care nu erau expuse la acțiunea aceluiași miros. Un alt studiu a arătat că mirosurile cu efecte relaxante, precum cel de lavandă, ar putea determina o scădere a ritmului cardiac a cumpărătorilor de carte, făcându-i pe aceștia să devină mai dispuși să achiziționeze cărți fără să se gândească prea mult la ele. Totodată, cercetătorii de la Universitatea Rutgers și de la Universitatea Michigan au descoperit că anumite mirosuri îi ajută pe consumatori să își amintească mai bine anumite produse.