Munca de birou, de la serviciu, pe cale de dispariție în companiile americane

Publicat: 31 05. 2012, 17:58
Actualizat: 31 05. 2012, 17:58

Chiar dacă pentru unii poate părea detestabilă ideea de a munci de acasă, fără a mai fi nevoie să mergi la serviciu pentru o serie vastă de activități care implică folosirea unui calculator legat la internet și a unui telefon, se pare că acesta este viitorul, cel puțin în SUA unde această variantă pare să câștige în dezirabilitate, iar mulți angajați ai diferitelor companii se duc la muncă zilnic în propria sufragerie sau cameră, conform unui material publicat de LiveScience.

Conform unui nou studiu, numărul angajaților americani cu normă întreagă care muncesc de acasă s-a dublat în ultimii 10 ani. Deocamdată însă procentul reprezentat de lucrătorii de acasă în marea masă a angajaților americani reprezintă doar 2%. Numărul lor ar putea crește odată ce angajatorii vor înțelege avantajele acestei veritabile schimbări de paradigmă pe piața muncii.

„Un cumul de factori, declanșați de expansiunea rapidă a tehnologiilor de comunicații sofisticate, sigure și relativ ieftine, a aprins scânteia unei revoluții tăcute cu privire la locul de unde mulți americani își exercită meseria”, comentează Amy Lui Abel, director al Departamentului de studii privind capitalul uman la The Conference Board, și co-autoare a acestui raport.

„Pentru a profita pe de-a-ntregul de avantajele oferite de tehnologia de comunicații, evitând în același timp potențialele capcane ale muncii nesupravegheate, angajații și angajatorii depotrivă trebuie să ia parte la un dialog deschis prin care să fie stabilite obligațiile mutuale, așteptările și responsabilitățile care revin fiecăruia în această nouă cultură a muncii”, mai adaugă ea.

Beneficiile muncii de acasă sunt mult mai mari decât evidenta comoditate a lucrătorilor. Conform acestui raport, munca de acasă este mai productivă pentru că este ferită de distragerile unui mediu de birouri. În plus, diferitele sarcini sunt încadrate mai bine în termenii limită pentru că lucrătorii își pot administra mai bine timpul pentru a le duce la îndeplinire de acasă. În plus, angajatorii nu vor mai trebui să plătească pentru închirierea, întreținerea și curățenia clădirilor de birouri în care-și desfășoară activitatea.

Există și unele aspecte negative ale acestei alegeri. Principalul ar fi lipsa sprijinului din partea colegilor sau a superiorilor în rezolvarea unor sarcini mai complexe. Tehnologia modernă de comunicații ar putea rezolva însă, măcar în parte, și această problemă. Un alt dezavantaj pentru angajați ar fi că nu vor mai putea să invoce diferite motive pentru a lipsi de la serviciu, din moment ce aceași tehnologie le permite să fie mereu conectați.